Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1788 ggr
maaaliin
0

Bett

Hej,

Jag har ett litet problem med att veta vilken storlek på bett min lilla polle ska ha. Hur referar ni när ni kollar storlek på bett, hur vill ni att de ska sitta? Vilket sorts bett har ni ?

carrrrrooooo
0

Du mäter innan för ringen till nästa ring:9 jag rider och kör med ett 3-delat bett funkar kanon:) bett ska sitta perfekt Flört man ska inte se stången när häst munnen är stängd. :) utan bara ringarna det är svårt att förklara.. det brukar stå på hööks sida om storlekar och dess förklaring:)

Lycka till med att hitta ett bett som passar din häst:)

Zabbio
0

Försök prova några olika bett. Hur högt/lågt de ska sitta i hästmunnen beror till viss del på hästen; jag vill ha bettet lågt, men min häst försöker putta upp det till den höjden han vill ha det på då. :) S¨jag fick ge med mig och korta tränset. Fast bettet ska aldrig ligga emot några tänder utan ha en bit kvar.

Om du provar ett bett av en kompis eller så så ser du hur det passar; bara ringarna ska sticka ut, men de får inte trycka in kinderna eller läpparna för då kan hästen bita sig.

Jag har ett rakt tränsbett när jag rider, eller ett stångbett med låg port. Min häst tycker inte om när det rör sig för mycket :) Om du vill veta mer om hur olika bett fungerar, så sök på det. Då är det lättare att veta vilken typ av bett (stångbett, tränsbett, gagbett) som din häst behöver. Sen bestämmer hästen vilken sorts mundel den gillar; tvåledad, rak, tre delat, med låg port, mellan port, kanske ett av myler betten osv. Generellt kan man säga att man ska börja med ett bett utan hävstång (dvs börja med ett tränsbett, något som bara har en ring på varje sida) och att bett med kedjor inte bör ha delade mundelar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

carrrrrooooo
0

#En jätte bra beskrivning!:) Bra skrivet!

maaaliin
0

Tack så mycke , jo ja vet ju hur man mäter och har ett humm om hur de ska sitta och så men problemet e att ja har blivit lite förvirrad då de är många som säger olika ;) men de första ja ska pröva är att höja upp tränset tror nämligen bettet kommer sitta bättre då :) tack för hjälpen :)

carrrrrooooo
0

så lite så:) ja men akta så att det ite komemr för högt upp så att bettet ligger mot kindtänderna och slår mot dom.. mungipan ska inte ha för många rynkor och inte vara för sträkt:P.. urschh vad jag är dålig på att förklara ähhä:P

SofiaChristina
0

Det här med bett är svårt man får prova sig fram och se vilket bett pållen trivs med, alla våra trivs med olika typer av bett.