Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 564 ggr
Wanilj
0

Gammel "avdankad" travare.....

Hoppas att ni inte finner mitt val av ord stötande.. Det är dock så många kusar ses efter en karriär på banan… Som de flesta har sett så har vi haft problem med våra ston här hemma.. Köpen är hävda, Deckeman är inkopplad och dessvärre lutar det åt process.. Tråkigt tråkig!!!! Ryktet har dock spridit sig på byn om att vårt stora charmtroll blir ensam när de åker…( Idag skulle vi varit iväg för att kika på en liten ponnyvallack) Så… min höbonde även granne ringde jag i fredags angånde hö… Då berättar han att xxxx i hultersta, 2,5 mil härifrån, försökt pracka på honom två travhästar som annars ska åka till Lammhult, slakteriet, "han ville ha en kattunge för dem"… Men ni kanske vill ha en? Njaaeee vi letar ju visserligen efter en sällskapshäst när stona har åkt… Efter samtal så åkte vi dit… MOT BÄTTRE VETANDE!!!!!! Man ska aldrig åka och titta på hästar som har en hov på slaktblien…. Kommer in i ett litet stall och där står två stoooora, grooova bruna kusar och kikar på oss… Jag har aldrig sett så stooora och grooova travare!!! Killen är 12 år… har sprungit in lite kulor… gallig som de alla är.. kort hals.. stort huvud.. reserverad…grooov.. stor bakkärra…haft kotledsinflammationer.. pigg…kryper förbi "läskiga saker"… har bra galopp..Kan lätt fungera som skogsmulle/lättare träning… Visst skulle han passa här som sällskapshäst och för turer vid havet och på allvaret.. Men och jag säger MEN!!!!! I boexen brevid står ett sto… Vi har hingst, ska ha en sällskapshäst eler sto till avel…. inte en travarmärr!!! Stoor…groov…längre och mkt välformad hals, för att vara löphäst…enorm rumpa!…gallig…början till piphas…8 år…gammel senskada bak…lite för vinklad bak….oinriden men mkt fin körhäst…sutten på… ingen galopp alls tydligen!!! suuuuper gosig och lugn…min sambos nya kärlek! Vi betalar noll kronor utan räddar dem ifrån slakt… om vi vill ha dem!

URK URK URK!!!!!!! Varför åkte jag dit???????????????????????????? Jag vet att om vi inte tar båda så slaktas den ena av dem, om vi inte tar någon så slaktas de båda!!!!!

Hjälp mig flickor!!!!! Finns det någon här ute som har intresse???????

Jag bruka inte var superblödig men jag har svårt för detta… Vi har ingen stallkostnad och höt kostar 1.25 kg men ett sto????

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Linda
0

Hej

-Jag är lika dan, vill rädda och omplasera all världens djur och hästar och oftast brukar det gå bra.

-Om du tror att du har tid, så varför inte ta dem och sedan plasera ut dem mot foderkostnaderna du faktist haft för dem under tiden.

-Så har vi gjort tidigare.

-Lycka till/Linda

Ps tur för min sambo att det inte var jag som var och kikade.

gejsa
0

Suck! Du är precis som jag också. Jag vågar inte åka och titta på hästar längre. Vågar inte titta på annonser heller för den delen. Jag vet att det alltid finns något som gör att jag också vill ha just den hästen. Men nu är det stopp. Jag har redan 4 st. Har eg 2 st för många redan. Men säger som Linda, har du råd och tid ta båda. Du kanske kan sälja dom sedan när dom är inridna och fina. Är det inte så mycket fel så går det nog att ordna så dom blir bra.

Men det blir mycket jobb det lovar jag dig. Det kanske finns någon här på listan som är intresserad att ta sig an en eller båda så dom slipper slaktas.

Lyckat till hör av dig om hur du gör.

Carola

JoJos
0

Usch villken jobbig sits! Men vet att jag skulle gjort samma sak =)

Jag är juh hästlös men ska juh troligtvis köpa denna häst och min ekonomi  kommer inte att hålla för fler hästar.. visserligen har jag juh inte heller någon stallkostnad då jag har minadagar istallet som jag jobbar och står gratis för!

MVh

eleonor
0

Hej!

Jag är likadan! Men varför inte ta pållarna? Du kanske kan hitta några bra fodervärdar om du inte kan behålla hästarna på sikt?

Jag hoppas det går bra för hästarna, skriv gärna och berätta hur det går!

MVH

Wanilj
0

Hello! Nu har vi dessvärre en stundande process med stona så jag kommer inte ha råd eller tid att ha fem hästar här hemma… d…la s..t!!!!!

Ursäkta språket… tack till er alla för stöd och råd!!!!

Kram från Wanilj