Fodertillskott?
Jag har ju en tråd om foder innan, Salsa foder. Där disskuteras det mycket osv.
Lord får ju förtillfället kornkross, och kanske för att slippa byta foder. Vad kan man tillsätta för mineraler osv. Vill ha något som innehåller protein, men samtidigt något som inte ger så mycket energi då Lord får energi från minsta lilla!
Vad kan man tillsätta?

vill du bara ha protein så, krafft protein.. :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Okey! :) Något mer? :)
Alltså…
Är du inte ute och vimsar nu?
Proteiner ska du helst få merparten ifrån grovfodret, sen får du en del från kornkrossen också. Proteiner hittar du inte i mineralerna…
Vilka mineraler du ska välja och hur mycket du ska ge beror på vad foderstaten i övrigt ger i mineralväg - det finns mineraler i såväl hö som kraftfoder, den uträknade foderstaten baserad på analyserat grovfoder ger dig svar på vad som behöver tillsättas, OM något behöver tillsättas.
Jag menade att jag ville ha mineraler, och om det fanns något med proteiner man kunde tillsätta då tillsammans med mineralerna

Har du analys på höet?
#5. Nej, vi brukade alltid få det innan, men det får vi inte längre. Kan se om vi kan göra analys på det.

#6 kommer höet från samma bonde som ni brukar få analys av? hur har tidigare års analyser sett ut? Det är inte optimalt men man kan ju titta på gamla, våra har varit hyffsat lika. ibland slår det dock slint så man kan inte vara säker, men brukar det vara dåligt med protein så kan man ju utgå ifrån att det är så i år också.
Varför ger du inte bara hö, korn/lusern/xtramix/liknande, mineraler, ev annat pyts du känner för och sen är det klart? gör det inte svårare än det är =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#7. Ja, vad jag har för mig så ja. Det vet jag inte, var inte så gammal då. Men analysen ser nog inte bra ut… uscha!
Jag är osäker på vad som är bäst, eftersom han snappar upp energi från minsta lilla är jag rädd för att han ska gå på tårna igen. Vi frågade när vi skulle köpa foder. Jösses amalia! Det var det här och det här och vad det babblades. Vi köpte Mustang, linkaka, och något pulver på burk. Glömt namnet! Kommer inte ihåg hans reaktion. Men tror han belv något hispig!
börjar känna mig lite tjatig men lusern är guld! Visserligen får du energi där med min det är iaf inte från socker eller stärkelserika fodermedel.. Skulle mkt hellre byta ut kornkrosset och ge det istället..
Annars för rent protein så har du soja, tänk på att man får ge lite lite av det och ökar långsamt.
Man måste komma ihåg att energitillskott från foder inte nödvändigtvis innebär att hästen blir piggare av det. ALLA hästar behöver en viss mängd energi för att överleva och orka med sitt arbete.
Har du ingen analys på grovfodret så råder jag dig att INTE lägga till soja eller något annat proteinkoncentrat. Om du vill ha mer proteiner så ge lusern, där det inte gör något om det skulle råka bli proteinöverskott.

vore jag du så skulle jag ge lusern
jag vet inte hur mycket du ger honom, men tänk även på att för lite energi kan göra honom pigg också. Peppe var sån, han blev "rädd" när han inte orkade och fick mjölksyra, och då blev han jättestissig.
#11. Han får 2kg kornkross om dagen, och 3kg hö på kvällen sedan fritillgång på hö i hagen.

#12 2 liter kornkross eller 2 kg?
jag hade nog ändå gått över på lusern, eftersom du inte har analys. blir det ett överskott då så är det inte lika farligt som från kraftfoder så du behöver inte vara lika rädd att fodra på
#13. 2kg,
Har gått över till Hippos foder, Hippo bas, även linkaka igen!