Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1037 ggr
angelhorse
0

vill ej ta bettet

min 3-åring vägrade att bli tränsad när jag idag skulle prova

ett nytt träns bettet ,ett två delat applemouth vad kan man göra ?

han blev helt stiirig och vägrade sänka huvudet,är det bettet ?

han har haft ett tredelat i rostfritt innan??tacksam för bra tips

jumpingqueen
0

Han kanske nöp sig i tungan om det var ett två-delat

NinaToy
0

Hmm… vet inte. Jag har 3-delat applemouth till min häst. :)

Sehvrin
0

Tog han bettet från början och sen började stirra? Han kan ju kommit in i en fas där han inte vill ha bettet i munnen. Min ena shettis hade en period där hon vägrade ta bettet och man fick hålla på jättelänge innan hon gapade, och det hjälpte inte vad vi än gjorde. Hon har samma bett nu, men den "bett-vägrar-fasen" har gått över (det är ett rakt applemouth-bett)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jen
0

kan han ha ont i munnen?

Lorita
0

Det kan vara så att hästen inte gillar lukten eller om du haft bettet i munnen en gång inte gillar smaken eller är allergisk mot plasten

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

mondayforever
0

Försök med äpplen eller nått annat gått i handen när du tränsar, så gjorde en jag känner med sin "galna" 180 häst. Skrattande   och nu går det alltid braRäcka ut tungan

m'Lady C
0

Ett applemouth kan lukta starkt och en del hästar tycker dom smakar illa helt enkelt…..

Ananrs kan du provaatt dopap det i sirap….

Sehvrin
0

#7 men vissa hästar gillar inte jättesöta saker (våra gillar inte betfor mm)

men jag har ju ingen erfarenhet stora stora hästar som bettvägrar, jag kom alltid åt att hålla bettet vid Nickolinas mun ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

m'Lady C
0

Skaffa stege! ^^

men om dina hästar itne tycker om sött så är det väl inte den bästa lösningen…. det var ett förslag iaf ^^

prova med det gamla bettet igen o se om han/hon tar det….. för ananrs är det ju fel på det bettet du vil lanvända , applemouthet dvs….

Jag tycker själv dom luktar kosntigt o skarpt…

Loa-bg
0

Det kan bero på bettet, man kan ju alltid höra med en tränare och be dem kolla, det kanske är något med tänderna, det hade min unghöst än gång, han hade så vassa kanter på tänderna så att skavde mot hans kind nör man hade nosgrimman på. Men om det inte hänt ngt obehagligt vid tränsning så är det nog bara larv, ha tålamod och ge dig inte, prova att muta med lite godis. Det funkar ofta att stick ain tummen i sidan av hästens mun. Prova med det först, sen kan man ju gå vidare och kolla upp det om det fortsätter.

horspawer
0

Jag har många tips på dethär:(har själv haft en envis häst som nu äntligen get upp)

tips1:Tvätta betet i en salt och socker lösning  

be någon lägga armen över hästens hals när du tränsar, eller ha griman kvar och dra ner huvet med den. 

För att få hästens uppmerksamhet kan man ha morötter eller något i en plastpåse och prasla med.

Träna flera gånger på att tränsa hästen tills den tar betet lydigt. varge gång den tagit in betet sett fast det bara över öronen och ta av det igen beröm och ge en belöning och gör om det

Lycka till! hoppas du får använding av det:D

Roxanne
0

det kanske inte smakade äpple ;)

emsems
0

är lite inne på det vissa andra pratat om, att hålla bettet i samma hand om en godis, äppelbit eller dyl och när den gapar för att ta godisen så ger du bettet och den får godisen i samma veva.. och sedan ge godis igen eller så, för att den ska förknippa bett med något bra, sedan tar du bort godis när det flyter på bra

Roxanne
0

men köp ett vanligt bett då ;)