Anlägga ridbana + corall
Nu bygger jag luftslott, eller snarare en lust-gård… ;) Nä, planen är ju att det ska bli av. Men inte bums nu, som jag gärna skulle vilja. Men jag vill ha era tips, förslag och er kunskap!!!
Planerar då för en paddock och en corall. Vad tycker ni är de bästa måtten, bästa underlagen och bästa staketen.
Själv har jag ju massor av planer, men vet inte om det är genomförbart. Berätta vad ni vet! Gärna med lite priser också!

jag går i Corall planer och jag tänker ha 6 meter i radie = 12 meter i diameter, jag kommer börja med räta el stolpar och sen bygga på med ett plank ca 150 cm högt.
#1 Blir inte 12 meter i diameter litet? Våran förra var en longerlina i radie och den är väl 8? Funkar 12 meter?
Det är snyggt att ha bakar(?), ändträet, som plank runt. Blir ett ruffigt intryck. Hade det på vår förra.
Vad ska du ha som underlag?

#12 du använder inte hel longer linan när du longerar, jag tror nog 6/12 räcker, jag kommer ha grovt grus i min och drömmer om tak också.
#3 Tak på en corall, ny tanke. Kanske skulle vara nåt.

#4 det är då man måste hålla ner diametern för att få ner kostnaden
haha, såg nu att jag skrev lust-gård, menade ju luft-gård… Jaja, petitesser.
Äsch, jag tänkte ju komma och hälsa på när väl lust-gården var klar 
Men jag tror nog att 12m i diameter blir bra, våran är 16 om jag inte minns fel och på tok för stor, man får springa som ett djur för att hinna med… INTE OK! Den är byggd av en gammal gödselsilo tror jag, så det är drygt 2m betongväggar :P Funkar helt ok, pållen får inget annat än mig att koncentrera sig på, men ser lite trist ut…
Men om ni hade en som var 16, så vet du ju hur den kändes… För stor/liten osv :P
#7 Oj, då. Kanske inte var ett petitess fel, blev ju totalt syftningsfel!! 
Jag lider av guldfisk-syndrom, kommer ju inte ihåg om jag fick springa ihjäl mig.
Synd att det inte finns nån gammal silo på gården, men som du skrev, inte så snyggt.
underlag i eran?
Hehe ;) Ptjaa… Det är grus? :P Jag tycker den är lite för djup, men det är väldigt sällan den används…
Nån corall har vi inte här, men ridbana (och ridhus). Ridbanan är 20 x 60 m, mycket bra storlek faktiskt. Får ordentligt med plats, även om man är flera. Ridhuset är 15 x 30 m, och det fungerar kanon det med. Blir ju lite trängre när man är två, men det går. Är man ensam är det helt okej storlek dock. :)
Är paddex som underlag, vilket är det klart bästa jag nånsin ridit på i alla fall…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
paddex ska vara jättedyrt, nån som vet hur dyrt?

#11 på en volt borde det vara ekonomiskt lösbart, men jag är nöjd med grus
Det är paddocken som jag vill ha mer påkostat underlag, i corallen tycker jag inte det är lika viktigt. Nån som vet vad paddex till en paddock kan kosta?
#13 Vet tyvärr inte. Men kanske kan ta reda på det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#14 Gärna, skulle vara intressant att veta!
Har kollat runt lite och tror jag fått fram att paddex görs i oxelösund. Det är ju jättenära! Har nämligen läst att det ska vara transporten av materialet som ska vara det dyra, men det är ju nära ju!
Har skickat en prisförfrågan så får vi se!
Hade en rundpaddock som vart 20m i diameter och den vart på tok för stor…. 14 m hade nog jag tyckt vart lagom i diameter…
underlag så är paddex bra har jag hört, aldrig testat det själv men om jag ska bygga ridhus/paddock/corall så hade jag nog tatt paddex :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Fick detta till svar:
Hej Malin! Till en 20*40 bana åtgår ca 216 ton Paddex. Priset på Paddex är 74 SEK/ton + moms fritt lastat Oxelösund. Med transport till er tillkommer en kostnad på 109 SEK/ton med lastväxlare, rangering inom två km. Finns möjlighet att komma till och vända med normalbil + släp, ekipage på 24 meter, är kostnaden för frakten 92 SEK/ton + moms. Priserna gäller året ut.
Alltså var det transporten som var dyr. Hmmm… nu fick jag lite att tänka på!
jag mätte en korall för att ha att jämföra med när jag ska bygga en korall.
12 meter stegade jag upp i diameter. Då kan man longera på en lång lina, och man kan även rida i den :)
#19 Ja, 12 meter kanske skulle funka. Den vi hade förut var 16 i diameter, men den fick man springa ganska mycket i för att komma åt hästen. Och man kunde väl rida i den, och det är ju inte det vi ska ha den till, eftersom vi troligtvis gör paddock också.
kan det inte bli vår snart, så vi får börja!!
Vår corall är borta eftersom dumma vägarbetare gör en dum rondell! :(
#21 Trist! Men då är det ju inte mer än rätt att du får använda rondellen sen när den är klar ist! *haha*
#7 hur gjorde de med underlaget i den för det brukar väl vara gjutet?
Åhh, nu vet jag inte vad jag vill göra. Ska jag verkligen lägga typ 30 tusen på ett underlag som jag kommer att använda högst två gånger i veckan. Jag som inte ens tänkt satsa på tävling.
Kanske roligare att lägga dom pengarna på utbildning, clinics osv. Kanske skicka nåt föl som vi ska behålla på tillridning.
Corall blir det iaf, det behövs!
Mera corall erfarenheter!
#23 Ingen aning faktiskt… :)
Molla, klart det är roligare att lägga pengarna på utbildning, det hade jag gjort iaf! Som du skriver, du kommer inte vara i corallen så mycket så varför lägga ner massor av extrapengar på den då.
#26 Corall har jag tänkt lägga pengar på, men påkostat underlag till en paddock struntar jag i. Corallen kommer att användas massor!
Vi har funderat lite på hur corallen ska se ut. Vi tror att det skulle vara snyggt med en skiva längst ned, det blir lite som en sarg, så underlaget stannar kvar också. Sen ska vi nog ha längstgående plankor med ca 5 cm mellanrum resten upp.
Skivan vill vi nog ha såndärn pressad skiva där man ser större sträbitar i. Skitsnygg! Oljat!
Läckert!
Får man fråga vilken typ av övningar ni gör i corallen? Själv e jag litte pillrig när det kommer til för mkt jobb på böjt spår..
har du förslag på roliga övningar etc?
lite ot jag vet men tänkte att jag passar på när corall e på tapeten
Först kan mammorna få vara med sina bäsari corallen, så dom lär känna miljön. då får dom skritta och trava och vända en hel del. Huvudsaken är att det är jag som bestämmt åt vilket håll dom går.
Sen när dom är mer självständiga jobbas dom ensamma i corallen. Samma sak där, mycket vändningar. Jag jobbar mycket med rösten, så kommandona lärs in. Det blir en hel del "tjoo hoo" också, det ska vara kul! När jag sänker all pådrivning och slappnar av ska dom kunna komma in till mig i mitten. Jag jobbar mestadels med placering och fokusering för att mana och vända hästarna. målet med träningen är inte några muskler eller kondis, enbart en följsam och uppmärksam häst som ska tycka ensamtiden med mig är kul.
Efter passen brukar jag stryka av hästen ut med hela kroppen och lyfta alla hovarna när dom står lösa.
Perfekt är också att träna lite med grimmskaft där inne, ett bra avgränsat område.
Jag gör säkert mer, kommer inte på så mycket mer nu bara… =)
putt
putt