Hilldur&Brunte - Träningsdagbok
Får man ha träningsdagbok? Om man får, tänker jag ha det :)
Jag tänker tillägna denna till mina båda hästar som jag tränar samtidigt eller efter varandra.
**
HILLDUR
**_2007
_E: Dacke U: Hilda
Sto
Svensk Ardenner
Ljusbrun med bläs och vita tecken på alla ben som jag ännu inte kunnat identifierat :P Kanske vi kan reda ut det i denna tråd också? Grå/svart/vit tagel och rosa fläck på underläppen.
Är tömkörd.
**BRUNTE
**_1996
_E: Aron
U: Äppla
Valack
Bruks Nordsvensk
Mörkbrun med en liten stjärn.
Är nästan inkörd och är inriden.
(Bilden är tagen innan Hilldur ens var ett år)
Hilldur fick känna på storlokan idag. Hon sa väl egentligen ingenting. Ändå gången hon blev rädd var när hon backade på staketet bakom sig, och det har inte ens med lokan att göra :)
Efter att ha tränat henne med det tog jag Brunte från hagen. Tränsade och sadlade honom och kastade upp mig på honom. Tog Hilldur på släp bort till åkrarna och skogarna där jag släppte henne. Hon blev den rejsräka hon alltig tyckas bli :) Vi galopperade på ett gammalt snöskoterspår in i skogen där vi sedan bara skrittade och travade då och då. Hilldur skaffade sig en lite större bläs än den hon redan har genom att springa in i buske :P
Brunte skötte sig exemplariskt förutom när han fick för sig att en flock med kråkor var superläskiga. Testade på lite skänkelvikningar på vägen hem.
Kallade in Hilldur så hon kommer ända in till mig och Brunte och kopplade fast henne. Skritta och travade sedan hem med henne fast :)
klart du får ha en träningsdagbok!
och speciellt med sånna skönheter :)
#2 Tack det var kul att läsa :) Då fortsätter jag med det!
så duktig dina små bäbisar e… å dom e jätte fina med

vilka finingar

Verkligen rolig läsning. Ser fram emot fortsättningen.
Skrev själv dagbok om min nordis för ca 17-18 år sen. Hade det med i medlemsskriften.
Min nordis är numera 21 år. Han är efter Åkve. undan Mirabell e: Hallmir.
Pussa raringarna.
Marsvin 4-ever
.
jätte fina hästar! härligt att du kan ta med båda och släppa lös i skogen:) Mysigt! jätte roligt att läsa din dagbok väntar på andra delen!:)
Ha det bäst! / carro
Oj vad kul med så mycket respons! :D
16 FEBRUARI
Idag var jag ute och gick med pållarna. Har hållt på att "hårdtränat" ett tag här nu och tänkte varva ner på träningen lite. Har vart mycket och ridit långturer och "mycket" galopper och sådant bus som de älskar :D
Men nu blev det som skrivet en promenix. Jag gick med Brunte och Hilldur först "kopplad" och släppte sedan unghästen. Hon var som vanligt helt knäpp och bockade runt som en rodeohäst. Det är som är extra roligt är att hon piper när hon bockar. Det kan man inte låta bli att skratta åt :P
Testade lite dressyr från marken med Brunte så inte han ska bli bortglömd. Gick super! Han är så duktig den pållen ^^
Tog tyvärr inga bilder idag, men kan lägga in en gammal på Hilldur. 2008-09-27 är den bilden tagen på Maja :)
Kan väl tillägga att Brunte kallas alltid Brunte om han inte kallas surgubben eller liknande ;) Och Hilldur, ja kärt barn har många namn. Hon kan heta Majken, Maja, Hillbur, Kråkan, Snorkråka, Tora, Muppan osv :P
17 Februari
Är ensam hemma eftersom mina föräldrar är på en båt någonstans mellan Sverige och Tallin så då passar man såklart på att ta hem lite polare ;) Men bara mina närmaste. Så då fick jag automatiskt en fotograf. Nu kommer det komma fler bilder än bara en, men hoppas ingen dör av det :P
La på Hilldur storlokan, som sagt var är den VÄLDIGT stor, så det sitter fel på alla håll och kanter på henne ^^ Tömkörde litegranna. Sedan sadlade jag Brunte och red iväg med dem två. Fotografen hängde på med min kamera i högsta hugg. Jag red runt lite i dressyr på åkern så inte Brunte glöms bort när man tittar och skrattar åt Hilldur.
Gick jättebra! Lekte lite med Maja i paddocken sedan medan Brunte blev avsadlad.
Lyckad dag!
Bild: Hilldur och storlokan.

Vilka mysiga hästar! Jättefina!
#4, #5 Tackar :)
#6 Tack så mycket :) Vad kul! Är det en bruks nordis då eller en travarnordis? Fast det kanske heter Kallblodstravare nu för tiden?
#7 Tackar! De är helt underbart att kunna släppa henne, att liksom kunna träna båda två samtidigt :) Och sedan är det väl för härligt att se dem röra sig fritt och glatt :)
#14 Men Bläsen är underbart fin han också :D De är båda fina på sina sätt ^^ Hoppas han går igenom!
#15 Tackar :) De är supermysiga!

#16 Han är en bruks nordis. Köpt ute på Orust.
Marsvin 4-ever
.
18 och 19 Februari var de lediga från arbete. Men går var de i full gång igen! :)
20 Februari Brunte blev riden. Vi red med en granne som har en shettis. Rejsade lite emot dem på en åker. Vem är vinnaren? ;) Det är kul att galoppera flera stycken, det tycker både jag och Brunte själv. Vi red i ca 1 timma, mest lull i skogen. Men vad jag vet behöver man ta det lungt i skogen ibland :) Ända problemet var när grannen ramlade av ponnyn. Men jag hängde mig bara ner från Brunte och tog tag i tyglarna. Gick lungt och fint :)
Hilldur och jag gick på en promenad. Hon fick ha på sig storlokan samtidigt för att lära sig ha saker klänga och slänga på henne :) Gick superb! Inget mer att tillägga till idag :)
Slänger med en sommarkvällsbild på Hilldur… eller hennes rumpa i alla fall. Cowgirl! 
21 Februari
Brunte blev riden idag igen. Vi tog en barbackaritt, mest skritt, i ca 45 minuter. Vi skrittade runt en s.k.a "trekant" som vi säger här hemma :P Vägen en formad som en trekant. En del av vägen är längs med en asfaltsväg. Förut var Brunte LIVRÄDD för bilar och allt annat som har en motor och låter brumbrum, men nu kan han gå på vägen och se bilar och annat mindre åka förbi. Bussar och lastbilar är fortfarande spöken! :O
Red med långa tyglar längs vägen bara för att jag vet att han blir mer avslappnad om man inte sitter och småhåller honom hela tiden. Men hade full koll på honom, om han visade nån tendens att gå ut på vägen eller bli rädd. 
Är riktigt nöjd med mina pållar!
Skickar med en bild på Hilldur. Några av de första gångerna vi släppte henne lös ^^ På bilden var hon ca 9-10 månader.
Hilldur blev tömkörd. Tog lilla selen och gick. Mamma fick hjälpa till. Vi gick på varsin sida om henne med varsitt grimskaft om hon skulle bli rädd. Vi kopplade nämligen fast ett bildäck bakom henne och gick. (Vi är två för att om hon blir rädd och vill dra är det större chans att man rår på henne när man är två :P.)
Men allt gick som smort!
När vi kom tillbaka lekte vi i paddocken. Hon bockar och piper som en leksak. Sedan löshoppade vi lite. Hon hoppade ca 1 meter! *stolt*
Nu tänker jag ta lite hjälp av er här :) Om det är någon som vill hjälpa mig.
Är det nån som har några tips på vad man kan göra med dem? Vill ha så stor omväxling av arbete som möjligt för att inte tråka ut dem de minsta på något. Bara kasta fram idéer, låt fantasin flöda ;)

#20 Man kan longera, göra övningar med bommar från marken, gå över pressenningar och massa mer! :)
#17 Oj, får jag fråga var på orust? bor där så jag tänkte om jag visste vilka det var du köpt honom av :)
Du kan ju göra trickövningar, longering, busa med dem, gå på promenad, tömköra, transportträning, massor!! :P hihi
#21 Longering gör jag, bommar kan man göra :) Tackar.
Presseningar är de inte rädda för längre :P **(se bild OBS att hon är lös på bilden i paddocken.)
**
#23 Tack för förslagen! :D Tyvärr går de inte xD Trickträna gör jag, longerar gör jag, busar jag gör och promenerar, tömkör gör jag också och transport har vi inte :P Så det är svårt att hitta mer saker att göra då xD
22 Februari
Idag red jag på Brunte med grannen igen, som hade med en kompis. Så det var jag på nordis Brunte och två små tjejer på shettisarna Nina och Bamse ^^
De gick bra! En höll på att ramla av, men hoppade av istället. Vi galopperade över en åker. Det är såå härligt att galoppera i grupp! :D Tyvärr drar man ifrån även om det inte går snabbt… -.-
Vi var ute i ungefär 1,5 timme. Alltså en ganska rejäl ritt med tanke på mängden snö :)
Var ute och gick med Maja (Hilldur) sedan. Hon fick ha på sig sadeln, jag tror hon är färdigvan med den xD Hon bryr sig inte ett spår. Jag har stidbyglarna nere, "bankar" på sadeln, gungar på sadeln. Hon vickar inte ens på öronen. Duktig pålla! Sedan i spiltan så tog jag en hink bredvid henne och lade mig över henne, men fortfarande med stöd av hinken. Vill inte tynga ner henne redan, bara vänja sig smått. Hon tyckte jag betädde mig konstigt, men sedan prata jag som jag brukar göra när jag är med henne, så då fortsatte hon käka sitt hö :)
23 Februari
Red Brunte idag igen. Ska se till att göra något markarbete imorn på honom som lite ombyte.
Red barbacka iallafall! Lite ombyte :) Vi red lite längs "stora" vägen (den har asfalt iaf! :O :P). Sedan in i skogen och hem igen. Vi travade över 1 km. Jag kände att jag satt så bra så jag tyckte han kunde trava på och bli av med den mängd energi som sprutade ur öronen på honom. Lekte lite på grusvägen också. Jag red utan att hålla i tyglarna och hade händerna på huvudet. Så tröck jag med benen och flyttade honom i sidled. Suuperduktig! :D Sedan var han så lätt i munnen, precis som när man har ridit mycket dressyr på honom :)
Hilldur provade lite tömkörning på volt. Gick inte fullt så lika bra, men jag kanske begär lite mycket av en liten knutt :P Tömkörde i grimma och hon skrittade och travade runt lite så. Sedan skrittade jag runt ladugården och testade stanna i tre sek i taget. Det måste vi träna på! Hon kan inte stå stilla :P
Bild: Hilldur och jag leker i paddocken i höstas/tidig vinter. Hon fick ha sadel och träns. :)
24 Februari
Efter lite problem i huset med låtsasfarsan så orkade jag inte göra något markarbete med Brunte. Rida, det kan han, markarbete kan han också, men ibland behöver han friska upp minnet på vissa saker. Så därför tog jag en grej som man inte behöver "bråka" med honom, alltså ridning :)
Barbacka igen. Ska försöka träna upp min balans genom det. Red ut lite i mörkret, dimman, snön, stjärnorna… Sedan red jag till paddocken för att rida lite dressyr. Gick bra :D Där i paddocken var också…
Hilldur som blev tömkörd av min mor. Hon blev tömkörd på en cirkel som igår. Gick bättre än igår :) Testade stannas lite, och det gick bättre det också.
Vill ni vara med och bestämma vad jag ska göra med dem imorn? :)
På bild: Jag och Maja, hon var enbart 9 månader där. Snart iallafall :)

#22 Uppfödaren heter Mats Olsson och bor i Henån.
Marsvin 4-ever
.
#27 Oh, jag kanske har en liten aning vem det kan vara :) Kul att du köpt från henån ^^

Bra Linnéa, mycket bra! ^^
#29 Haha tackar din mupp ^^
25 Februari
Hilldur fick repetioner från förra dagarna, alltså tömkörning (men inte bara på volt), trava och skritta i olika tempon och stanna. Nu gick stanna mycket bättre :) Fast på ett ställe som jag stannar så kan hon icke stå stilla :P Lilla spjuverhäst! Men hon var jätteduktig! Testade "tass" från håll också. Alltså hon ska lyfta valfri hov och sparka i luften med den. Det gick galant :)
Och som lovat tömkörde jag pajasen Brunte. Han är hur duktig som helst! Skam egentligen att jag inte tömkör honom mera. Han går ner hur fint som helst utan att man egentligen gör något. Och man kan egentligen hålla i tömmarna med lillfingret, han är hur lätt som helst i munnen :) Cirkeltömkörde honom och sedan travade vi lite längs vägen.
Bild: Brunte för tre år sedan, men han kan än! Om inte bättre :)

#30 Gud va fin han var! Är säkert lika fin nu! :)
#31 Tackar! :D Kul å höra! Ja minst lika fin ;)
26 och 27 Februari var de lediga.
28 Februari
Tog på Brunte en rem runt magen med två ringar och en järnbåge över manken (svårt att förklara… Men Maja har det på en av bilderna jag visat. Alltså när hon har storlokan). Alltså den delen tillhör en loka, men har gått sönder så jag använder den till att rida "barbacka" ibland.
Satt fast Hilldur med grimskaftet i ett av de hålen. Var noga med att ha henne kort (annars springer hon framför honom eller stegrar -.-) och sedan knöt jag fast med hjälp av en säkerhetsknut ifall jag snabbt behövde släppa henne. Red in i skogen med båda i skogen och hade tanten lös. Hon kommer bli skojig att rida
Hon galopperar inne i skogen när träden står lite mer än en meter ifrån varandra. OMG! Jag blev rädd när hon kom dundrandes i skogen bakom mig och Brunte. :O :P
Men det gick bra. När vi kom tillbaka från våran mysiga ridtur i skog och mark så ställde jag in Hilldur i stallet och red en liten dressyrlektion med mamma som lärare. Han kändes så fin så! Jag red barbacka då med. Gjorde mest skrittövningar.
Vi gjorde framdelsvändningar, bakdelsvändningar, sidvärtes åt alla håll och kanter, rygga och fina volter. Han är underbar! Traven är som en dröm på honom 
Brunte är så fin när han går i form. Tyvärr fotade vi inte just då, men fotade innan jag red iväg med dem. Bilder kommer imorn på det ;)
Bild nu: Brunte i somras.
Fina hästar! :)
Jag tog bort OT och flyttade till en annan grupp då jag inte tycker att detta är OT alls. :) Kul att få veta hur det går! :)
Nu har det gått ett par många dagar :P Tappat lusten att skriva ett tag, men kan ju säga att jag har ridit, tömkört, ridit med Hilldur lös, lekt i paddocken, osv. Gått bra och mindre bra vissa dagar :)
9 Mars
Idag red jag först Brunte, vi tränade ganska mycket galopp :) Han är duktig han. Red lite med min granne också, rejsade mot deras shettis ;)
Sedan så tog jag Maja och tricktränade henne. Såå duktig!
Gjorde det vanliga, tass och puss. Sedan så Backa och Följa mig. Sedan inkallning ^^
Sedan, det stooora steget - BUGA.
Tog tag i hennes ivriga högerben och tog moroten mellan hennes framben och så böjde hon sig ner mot marken med huvudet. Gav henne en morot och fortsatte, längre och längre. Till slut ställde hon ner knät på marken! Myycket beröm och två morotsbitar ;) Sedan en gång till och hon gick ner hela vägen igen! AAH! Vill bara skrika av glädje! Vilken duktig häst :D *älsk*
Det ända som är jobbigt med henne just nu är att hon är så otroligt ivrig
Bet mig en gång, annars bara kastade med fötterna överallt :P Träning träning…
Bild: Jag och Brunte i aug. förra sommarn :) Titta helst inte på mig och vad jag gör xD

är han oskodd fram och skodd bak på bilden?
#35 Ja det är han :) Vi skor alltid runtom, men det där var precis då att en framsko ramlat av och då tar vi bort den andra fram också. Sedan tar vi bort bakskorna också.
Vad då då? :)

nej jag bara undrade om det fanns någon annan anledning än att han tappat dojjan. =) tillhör väl inte direkt vanligheterna att man har skor bak och inte fram. ;)
10 mars var de lediga för att jag tränade ;) Har inte tid eller ork (oftast) att ut och jobba med dem då. Så blev inget då för dem :)
#37 Nej det är inte vanligt. Han är mest ömfotad i fram, men av latheten att inte ta av bakskorna fick de sitta kvar ett tag till ;)
Ska träna dem idag när jag kommer hem från helvetet (skolan) ^^
Nu har dagarna dragit på igen. Jag kommer hem runt sex från skolan och sedan är det ut till hästarna och man kommer inte in förrän runt åtta på kvällen :) Då orkar man inte sitta här och skriva så då blire inget. Men kan skriva lite kortfattat att det har gått bra :)
15 Mars
Idag hade jag en kompis här så ÄNTLIGEN kan jag få bilder! Det är nästan alltid jag som fotar eftersom de är nästan aldrig någon som vill hålla på min mina monster :P
Men har så många bilder att jag bara lägger upp två på varje häst. Ni kan gå in på bilddagboken och söka på Aponah. Sedan finns det bilder den 15 mars och en bild den 16 ;)
"Tass" med Hilldur :) tar bara den när jag petar med spöt. Har två andra men på de syns jag xD
16 Mars
Tömkörde Hilldur. Känns som att jag måste gå steget längre och tömköra med skaklar eller liknande. Hon sköter sig utmärkt med tömkörningen nu ^^ Och hon sprudlar av energi så hon gärna travar hela tiden :P kanske en del av träningen jag gett henne när hon följer med mig och Brunte ut på ridturer?
Red sedan Brunte. Höll på att ramla av när vi galopperade på en grusväg. Han kastade sig i sidled ut på grannens gräsmatta och sedan kastade han sig i sidled tillbaka på vägen xD Tur att jag inte släppte tyglarna då :D
Bild på Hilldur sedan igår :) är hon fin eller är hon fin? 

Jag tog dem sista bilderna! :D (A)
Alltså, de tre sista…