Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 574 ggr
emsems
0

smaaaaaaal

nu har ramira äntligen kommit! skitig, i behov av frisering och alldeles alldeles underbar!

Fick borsta länge och väl innan jag såg att, jo, hon är brun, inte grå. ånga lager damm efter denna långa resa.. och hungrig var hon.. fick 10 kilo hö att mumsa i sig över natten.

men smal.. oj så smal.. inte som hon såg ut på första bilderna, men ändå på tok för smal.. nu undrar jag, vad gör jag för att få upp hullet  på henne igen? dels så hon kan växa muskler och även få lite underhudsfett.

tips?

gejsa
0

Ja, som vi alltid brukar svara, för vad jag minns så kan du inte analysera höet eftersom du står i en ridskola. Rätt?

Då är det ju bara att hoppas att höet har bra värden och ge så mycket som hon orkar äta av höet. Sedan kan du ge lusern strå ca 1-2 kg och ev 1-2 nya groov 125. Det blir nog en bättring då i hullet inom en månad ska du se. Så skulle iaf jag ha gett.

emsems
0

hon får redan ca 15 kilo hö och 2 kilo lusern (och 2 kilo havre). kan jag ge olja? skall även lägga till eggersmanns musli vital/senior..

geea
0

Va kul att du fått hem henne!! Vi vill se bilder nu!! Flört 

"Collis" var oxå smal när jag fick hem henne, dom blir det efter så långa resor tror ja! Men hon har ätit upp sig nu! Så du ska se att du ser resultat efter ett tag! Men jag vet man blir såå ivrig att få upp dom i hull DIREKT Skrattande

LinaN
0

Har fått för mig at thästar som åker mer än 1 timme transport börjar falla ur…. Min gamle föll ju ur mycket när hon flyttades til lsitt nya stall. tog 2 veckor att få upp henne igne.

Harry har tatt sig jättebra och börjar se ut som en vandrande tunna i sitt nuvarande stall. Ser itne fram emot att transportera honom 45 mil på vinterväglag till nytt stall….. :/ tror han komemr falla ur litet, men denna gång ska jag ha hönät förberedda fullpräckade med hö, så det är bara att hänga up pett nytt när han ätit upp det första.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jen
0

Jag skulle byta ut havren till korn istället. Och  öka lusernet med ½kg  kanske behöver den kli och betfor??

Du har ju samma problem som jag.. Jag kan inte heller analysera tyvärr Ledsen

Då är lusern bra sätt för att veta till viss del vad hästen får i sig…

Våran magra "stackare" fick jag upp på ovanstående..

Men. Är hästen avmaskad??  tänderna kollade?? Stressad??mm

Hur pass smal är hon? ser man revbenen, ryggraden??

Lorita
0

Lite vetekli (blötlägg) kan vara bra innehåller fosfor, protein och B-vitamin, jag har använt det på smala ridtravare som inte vill komma i hull och det har gjort underverk men det tar ju alltid tid åt båda hållen att ändra på en viktFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

1111
0

Tycker Gejsas förslag var bra.

Är inte uderligt att hon är tunn eftersom hon var i lite tunt skick innan resan och långa resor tar på hästarna…

Rekommenderar promenader och vänta med riktigt arbete tills hon är i bättre hull.

Lycka till :)