Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3742 ggr
Toscany
0

Ert stall

Hur är det i era stall, står ni i stort, litet eller kanske eget stall? Har ni hästarna i box, lösdrift eller spilta?
Hur är det med hagarna, olika hagar till ston/valacker/hingstar, flera hagar att välja på?
Vad är du mest nöjd med samt minst nöjd med?

Intressant att höra hur andra hästmänniskor har det i stallet, visa gärna bilder om ni vill. :)

Toscany
0

Trivs jättebra i stallet. Alla hästar har box, flera hagar att använda.
Mest nöjd med att det är lagom mycket folk och hästar och att alla kommer överrens. Minst nöjd över ? jo, det är förstås jobbigt om vattenledningen fryser, men det händer inte ofta som tur är.

Rexona
0

Har eget stall 3 boxar, 2 hästar och 1 ponny. Har ston bara som går i samma hage men har 3 olika vinterhagar,mkt viktigt tycker jag att kunna byta hagar för parasitrisken mm.

Maja
0

Typ av stall: Lösdrift
Antal hästar: 4
Kön: Två ston, två valacker (alla går tillsammans)
Antal hagar: Vet ej (rätt så ny i stallet, men minst två)

Mest nöjd med: Av alla stall jag har hållit till i har alla förutom ett varit lösdriftsstall. Jag trivs mycket bättre med detta och det verkar även hästarna göra. Ponnyn i stallet stod tidigare på spilta och var sur och tvär hela tiden, men nu när hon får gå på lösdrift så har hon blivit en trevligare ponny som man kan slänga upp vem som helst på. Kanske beror det på lösdriften?

Det är så behändigt att bara gå ut i hagen och så kommer hästen fram till mig, tar in den i stallgången och fixar, rider iväg, kommer hem och släpper ut den igen. De strosat omkring i hagen dygnet runt och verkar trivas med det. Känns ju på något sätt som att det är roligare än att stå i en spilta och bara titta in i väggen.

Men ja, det finns väl de hästar som trivs bättre på box. Men jag föredrar ändå lösdrift, så länge hästen tycker om det!

Minst nöjd med: Hästar som inte vill bli infångade och bara rusar runt på lösdriften hela tiden istället för att stå i en box och vara lätta att ta fast. ;)

Haha, nej, men skämt å sido. Negativa sidor med lösdriften? Nej, jag kan bara komma på "egoistiska" skäl såsom att hästen står ute i alla väder - regn, hagel, snö, lera och så vidare så det blir mer för mig att göra. Trots att de har två ställen att gå in i. :P

jsca
0

Jag står i rätt så stort stall, 17 boxar totalt, och 15 hästar. Har min häst i en av de största boxarna där. Finns 4 ''fölboxar'' och jag aghr en av dom, fast att hon inte e dräktig..
Förtillfället är hagarna tråkiga iaf vid ingången. Men i övrigt stora och många att välja mellan.. Delar hage med en annan häst. Ett sto.

Det jag är mest nöjd med är att både jag och hästen trivs där, och att de är så trevligt folk. Där är inget skitsnack i vårt stall sen Några försvann.. Riktigt trevligt gäng och gott samarbete. Det är också även väldigt rent och snyggt, och alla har sin plats som alla håller efter.

Det jag är mindre nöjd med är att där för tillfället (och har varit hela vintern) bara finns kallvatten, och inte ngn ordentlig spolspilta. Dock ska det göras, men man vet ju aldrig när.. Har ett hovslageri på gården, men han har flyttat nu . så kanske får vara där inne lite senare. Det hade varit PERFEKT!. :)

Aribigga
0

Antal hästar: 5 st
Kön: tre vallacker och två ston
Antal hagar: Låt se, fyra stycken och förra hösten inhägnade vi även ett stort fält mellan hagarna så det blev en megahage med två hagar och ett fält i.

**Mest nöjd med:
**Att vi trivs så bra tillsammans och alla ar ungefär samma hästsyn, och är det något som inte vi är riktigt överens om så respekterar vi det med.

Hagarna är helt fantastiska, stora och fina förutom en som är lite mindre men den är ju bra den med när det behövs.

**Minst nöjd med:
**Som synd är så är ingången till lösdriften ganska liten och själva ligghallen är ganska mörk.

lurvponnyn.vimeddjur.se

WinterPrince
1

Just nu:

Typ av stall: Boxstall
Antal hästar: 9 st
Kön: 3 Valacker, 3 ston, 3 hingstar

Antal hagar: 9st, men alla kan inte användas under vinterhalvåret **Mest nöjd med:
**Synen på hästar, att hästar ska få vara hästar. Även nöjd med att vi bara är 4 personer. Tror inte jag skulle trivas i ett större stall.

Åh, gödselutkastarn också! Den är kanon!

**Minst nöjd med:
**Att mina pojkar står lägst i prioriteringen och alltid får dom sämsta hagarna.

I maj framåt:

Antal hästar: max 6 st
Kön: blandat valacker och unghingstar

Antal hagar: en till lösdriften och en till sommarbete.

**Mest nöjd med:
**Jag får återkomma

**Minst nöjd med:
**Jag får återkomma

Zaphix
0

Antal hästar: 4
Kön: Två ston och två valacker.

Antal hagar: Det är en hage egentligen, men den är just nu uppdelad i två för att vi har en konvalecent som bara får gå på rakt underlag.

Mest nöjd med: Hagen och att de har fri tillgång på hösilage. Gillar även de andra i stallet, vi har jättekul. Och alla hästar är trevliga. Gillar även stallgången, stor och gott om plats att använda.

Minst nöjd med: Att det är lågt till tak i stallet. Och förvaringsutrymmena är lite dåliga.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna
0

Typ av stall: Litet privat med 2 boxar
Antal hästar: 1st just nu =(
Kön: sto

Antal hagar: 3st väldigt stora, en av dem uppdelade i 3st mindre så totalt 6st.

Mest nöjd med: Väldigt mysigt stall, lättskött, trevliga ägare, egen gräs- och gruspaddock på gångavstånd, eget (jättefint) hindermaterial, grymt mycket fält och skogsvägar att hålla till på.

Minst nöjd med:
Att Wilda står själv, självklart… Hennes mamma och hagkompis togs bort i höstas och vi har inte hittat sällskap än… det skär i hjärtat att se henne ensam! Men det är ju inte min häst så jag kan ju inte göra något heller förutom att föreslå hästar/ponnyer som kan stå där. Förhoppningsvis hittar de någon tills sommarbetet…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

joooossan
0

Typ av stall: Lösdrift och box
Antal hästar: 9, varav 4 på lösdrift och 5 box
Kön: Ston och valacker

Antal hagar: 5 st, varav 1 jättestor och de andra är lite störra än "normalhagar"

Mest nöjd med: Så trevliga människor! Är det något problem så blir man bra bemött och får komentarerna "problem är till för att lösas". Bra ridvägar (även om jag hade bättre i andra stallet), fina hagar.

Minst nöjd med: Det finns ingen paddock, som jag önskat hade funnits. Det finns en väldigt nära, men med en stor motorväg emellan! Grannstallet håller på att bygga en så hoppas kunna få "hyra" den iband om den blir klar. Stallet är också vädigt litet, men trevligt isf. Men det kan vara svårt att få plats med alla täcken m.m

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tusen
0

Typ av stall: Litet hyrt stall med tre stora boxar. Samt en lösdrift.
Antal hästar: 3 st i stallet och 4 st i lösdriften. (Varierar lite då vi lånar in fler hästar ibland.)
Kön: 5 ston och 2 valacker.
Antal hagar: 6 st. Lösdriften har en stor hage, brevid lösdriften en jättestor skogshage, stallet har två hagar ( en mindre och än större beteshage) samt två ytterligare beteshagar. (Har ev ytterligare två beteshagar på gång) 

Mest nöjd: Boxarna är stora till våra russ (9 kvm) och varmblodet har en ännu större, (12 kvm). Sköter stallet helt själv. Lösdriften är stor (för våra ponnysar), lättmockad och finns precis utanför köksfönstret. Nära till allt. Alla hästarna kan gå tillsammans på sommaren och är bra vänner.

Minst nöjd: Skulle vilja ha fler lösdrifter. Svårt att åka bort då vi måste sköta allt själva. Svårt att åka bort mer än några timmar.

Marija
0

Typ av stall: Gammalt ko-stall, 4 boxar (ligger i en enskild del)
Antal hästar: 3
Kön: Två ston, en valacker (alla går tillsammans)
Antal hagar: En!

Mest nöjd med: Hagen precis utanför stalldörren, såå behändigt att ta in dom (när dom vill komma in alltså). Fint beläget med mycket ridvägar och nära till ridskolans ridhus.

Minst nöjd med: Att det är så kallt, har vi tur så har vi +5 under vintern. Kallhyra Tungan ute

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

J-Parnebo
0

Antal hästar: 4 st
Kön: 2 valackar och 2 ston.
Antal hagar: 1 stor vinterhage och 1 stor sommarhage.

Mest nöjd med: Att vi har en spolspilta, bra ridvägar i närheten,stor sadelkammare.:))
Minst nöjd med: finns inget varmvatten och skulle vilja ha en till vinterhage.

Cattix
0

Stallet där min medryttarhäst står är en ridskola med drygt 10 lektionshästar och säkert minst dubbelt så många privathästar. Alla privathästar har box och lektionshästarna står (med några undantag) i spilta. Det finns ridhus, en stor och en liten ridbana, terrängbana och bra ridvägar.

Lagerquist
0

Typ av stall: 1 större med 6 boxar, ett privatstall med 6 boxar (lite mindre) ett tävlingsstall med 5 boxar (lite mindre) samt ett till på G med 4 boxar.
**Antal hästar: 17st (varav 4 privathästar och 4 tävlngshästar)
*Kön:* 5 ston, 12 vallacker
**Antal hagar: 13-14 tror jag

Mest nöjd med: Otroligt mysig stämning, man får lätt kontakt med ägarna. Fint område, bra stall, ridhus och paddock. Underbart med många hagar!

Minst nöjd med: Något mörkt i de två privatstallen och jag hade gärna haft vattenkopp, att släpa alla vattenhinkarna är lite småjobbigt Oskyldig

Alexaandraa
0

Jag tycker att det stallet jag rider i är litet :P

Ridskolehästarna står i spilta, resten i box. Hagarna är leriga och det finns bara sandhagar.

Det jag är mest nöjd med är.. kommer inte på något :S

Minst nöjd med- Dom flesta ser "ner" på en, Ridskolehästarna står i spilta. Den hästen jag sköter är en ridskolehäst :P Och hon som äger hästarna/stallet har sina "Favoriter" bland dom som sköter en av hennes hästar eller har egen.

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett eget stall på gåden. Stallet byggdes klart 2006 tror jag, och vi stallade in 2007 om jag inte minns fel. Stallet är ganska litet och har endast två boxar, en sadelkammare och en trappa opp till loftet där vi förvarar höt. På gången har vi dusch och kran. Stallet har dubbla dörrar i längst ena kortsidan, och en vanlig dörr på den andra sidan.

Vi har 3 hagar. En stor sommarhage och en mindre hage där hästarna går i under höst till vår. Vi har även en vädigt liten hage med skjul, där hästarna går om vädret skulle vara väldigt dåligt.

lisette
0

#16 kanon fint ju!

Typ av stall: mindre stall med tre boxar. en ponny box och två stora. har själv renoverat hela stallet och byggt boxarna själv.
Antal hästar: 2 just nu
Kön: sto och valack
Antal hagar: 3
Mest nöjd med: att det är MITT stall! jag är nöjd med det mesta faktiskt, finns ju saker man vill ha, men det funkar som det är nu. man slipper tänka på andra och jag får själv bestämma hur jag vill ha det. vi har bra ridvägar.
Minst nöjd med: inget vatten i stallet. hade velat ha lite högre i tak än vad jag har. ingen sadelkammare. ojämnt golv - gör det jobbigt att sopa… =) saknar ridhus! svårt att rida på vintrarna.

bild ut mot vårt och grannens hus.

lisette
0

och även ut mot baksidan av stallet. till höger ser man sadelhängarna osv…

jackiejohn
0

Eget stall =) som är under ombyggnad nu då så de är inte klart och ganska rörigt har två tillfälliga boxar till min två hästar men när allt är klart så ska det var 4 boxar och kanske nån spilta(?) då vi kmr få morfars nordsvensk om nåt år (vet inte när) och så är vi inne på att ta ett föl på stot elr köpa en till häst :) 4 hagar har dom till gång till =)

Kanske inte bästa bilden för de står en häst ivägen xD men som ni ser så är de lite rörigt då vi bygger förfullt =)

jackiejohn
0

Så här såg de ut i när vi mura nya väggar =) tidigare var det trä hehe då hästerna fick gå mest ute på natten eftersom de va ganska varmt ute om nätterna =)

lisette
0

#19 måste bara kommentera en sak. man får inte bygga nya spiltor för hästarna att stå i. utan det är enbart ätspiltor man får bygga numera. så ni tänker på det. ;)

jackiejohn
0

21# Jo de vet vi allt =) tanken är bara att man ska kunna ställa dom där korta stunder och så men de är inte bestämt än så vi får se hur de blir =)

jackiejohn
0

Vi hade en sån spilta före vi rev allt som vi kunde ställa upp dom i kortare stunder, var efetikvt när mitt f´jordsto va sjukt och man skulle kyla henne och känna över henne =) tyvärr gick de ju åt skogen med henne än då Gråter

lisette
0

ja en spilta för den sakens skull är ju kanon, eller för att lära hästen stå i spilta!

Alex
0

Jag har Sylgja i ett stall med sju boxar (dock bara sex hästar) som är nybyggt, blev klart i september -08. Alla hagar är ju inte klara än, med staket då, men mark finns det så det räcker och blir över, så hagar blir det! Just nu finns det väl tre stycken tror jag.

Tre valacker går ihop, sen går en valack ihop med de två stona, då han föredrar tjejer framför andra pojkar. Flört

Jag är nöjd med mycket, himla mysigt stall, med skjutdörrar, vilket jag tycker är underbart! Inga boxdörrar som är ivägen och tar plats om de är öppna… Sen skötseln av alltihop är klockrent, och hästarna mår hur bra som helst.

Minst "nöjd" är jag väl just nu med bristen på ridmöjligheter, men det kommer. Paddocken blir klar i vår och fler ridvägar kommer det också bli.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

har stall hemma, 3 boxar, varav 2 hästar. stora, rejäla boxar 4*4 meter, fönster i varje box. ljust/luftigt och högt i tak.
negativa där är, ingen spolspilta, så jag kan inte bada hästarna, jo, det går, men det är klumpigt för vattnet rinner överallt ;)

har 2 sommarhagar på c:a 2,½ ha, en vinterhage (grushage) c:a 30*20 meter.
negativa där är att jag gärna haft mer mark så hästarna sluppit stå i enbart grushagen, himmla tråkigt för dem, men annars får dem inget sommarbete, och det är inte lönt att göra en liten vinterhage på ½ ha, det trampar dem upp så fort och står i lera. hade gärna haft 2 ha mark till, så hade dem kunnat ha en rejäl vinterhage som dem inte trampat upp..
båda hästarna går tillsammans i hagen..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

IdaS-A
0

Typ av stall: Boxstall än sålänge plats för 7 hästar, ytterligare 5 boxar tillkommer i vår och en stor lösdrift
Antal hästar: varierar, ca. 20 st
Kön: ston, hingstar, en valack

Antal hagar: 8 änsålänge

Mest nöjd med: Det mesta

Minst nöjd med: Att jag inte bor på gården

LinneaG
1

Typ av stall:  Ett mindre privat stall som min sambo äger. Det finns plats för 3 hästar och en ponny, alla är boxar. Stallet är ganska litet, öppen sadelkammare som delar en vägg med stegen upp till skullen där vi har hö, halm och några stora garderober där man får plats med alla hästsaker.

Antal hästar: 3 st just nu, varav 2 är mina och en inhyrd.

Kön: sto, valack och hingst.

Antal hagar: 1 dock delad men hästarna går i båda delarna.

Mest nöjd med: Att det är vi som äger stallet, ingen som bestämmer över oss. Och att det är litet, inge tjaffs alls. Och att vi bor nära, det är guld värt! Men är nöjd med det mesta!

Minst nöjd med: Ännu inget vatten i stallet, men det är ju inte hela världen! En ridvolt skulle jag vilja ha så man kan rida sent på kvällarna utan att påverkas av kvällsmörkret.

petronellaa
0

Har ett ganska litet stall med 3 boxar där min ponny står.
har 3 hagar och har braa ridvägar runt omkring sig och så.
Det är tre valacker som står i stallet och alla går i ensam hage när ingen av dom funkar med varandra men hagarna är alldeles bredvid varandra.
Min kompis är granne med hon som äger stallet och vi rider ofta tillsammans och hon har en fin dressypaddock som jag bruka få rida i.

Är mest nöjd med att jag har den (enligt mig) härligaste boxen och de inte är något spring i stallet.
Minst nöjd är jag med att hon är så otroligt noga med att ej kompisar eller nåt få komma dit och kolla .. :/ Men så är det!

Chestnut
0

Ska snart flytta ut på lösdrift så återkommer efter det :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Nathiish
0

Vi har ett litet stall med 2 boxar uppvärmd sadelkammare dock inte så stor, har 2 islandsvallackar, vi har 1 stor skogshage på 2 hektar, en sommarhage och 2 mindre hagar. Har även ridbana ej upplyst. Trivs jätte bra i mitt stall.:)

Russtoka
0

Typ av stall: Egen lösdrift
Antal hästar: 3 st
Kön: hingstar

Antal hagar: 4 ev. 5

Mest nöjd med: Att hästarna trivs så bra, de är positiva, kommer själva fram och vill vara med och bli pysslade med. Varierande terräng som håller dem sysselsatta. Alla utom en hage är lånad mark, är särskilt nöjd med en superspännade hage med ravinbackar båda sidor längs en bäck med så fint vatten att de kan dricka det.

Minst nöjd med: Att gården är så liten och inte har varken vanligt stall eller lador. Kan därför inte lagra vanligt hö utan måste köpa hösilage på småbal - dyrt!