Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 454 ggr
LinneaG
0

Vad har ni i boxen?

Har ni något speciellt där som hästen kan 'underhålla sig med'?

Har märkt på sistone att hon har väldigt tråkigt, står och kollar in i en vägg.

Finns det något man kan sätta upp elller hänga upp, så hon har något att göra?

/Linnea

gejsa
0

Hur länge står hon inne på nätterna?

Häng upp en kålrot i ett snöre. Eller köp en sådan där boll till hästar att hänga upp.

Carola

LinneaG
0

Hon står inna från 19.00 till 05.00.
Hmm..kålrot. det ska jag prova =)

gejsa
0

Ok! Ja det var ju inte så länge. Bara 10 timmar. Då kan det ju inte vara det heller. Hon kanske bara vilar när hon står och kollar in i väggen. Det är nog inte så farligt. Vore värre om hon börjar väva eller bita i stallträet.

Carola

LinneaG
0

Biter i trät gör hon och har alltid gjort, fråga Linda =).
Hon går också omkring väldigt mycket, runt runt och runt.

Ska se om ja hittar någon kålrot som ja kan sätta upp =)

gejsa
0

Ok! Då är hon lite orolig iaf. Mer hö att äta kanske. Hon behöver kanske hö så att hon kan vara lugn hela natten.

Carola

Linda
0

Eftersom vi haft en "bäver" i stallet och fått målat om överallt pga den hästen.

Tips: Hönät med blandning med hö plus halm i utöver den vanliga givan och äppelkvistar upphängda att ev. gnaga på.

/Linda

gejsa
0

Oj då! Bet hon så mycket. Ja, jag har ju också haft en inackordering som bet på staketpinnar och överallt i boxen. Vi fick klä in hela boxen med plåt. Som tur va är förra ägaren till vårt hus plåtslagare så vi fick köpa plåt för bra pris.

Biter din häst inte på staketpinnar också som min inackordering gjorde?

Carola

Linda
0

#7 Jo det gjorde hon, hon var/är hopplös sota, nu står hon hos min systerdotter därför kunde vi lägga ner pengar och tid på att renovera stallet efter bävern, byta alla fula stolpar.

mvh Linda

gejsa
0

Men stopp ett tag! Linnea har väl inte Sota hos sig? Hon har ju en travare. Eller?

Pratar ni två om två olika hästar?

Carola

Linda
0

Ja olika hästar jag delade med mig om tips att ha till hästar som gnager..hmmm vet att hennes oxå är duktig på förstöra..

gejsa
0

Ok Då fattar jag. Trodde att jag hade fattat helt fel.

Carola

LinneaG
0

Provade med en kålrot, hon tyckte att den va lite läskig när jag hängde in den. Men det ser ut som om hon har vart där lite =)

gejsa
0

Ja, dom brukar fatta rätt så snart. En del är så klyftiga att dom kan ta den nästan på en gång och äta upp den. Om du tex hängde den för nära väggen så lutar dom den mot väggen och tar tuggorna.

Carola