Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 939 ggr
Jenca
0

Hopp tävling?

Har funderat på att tävla lite med min häst nu i vår/sommar,är lite tveksam om vad som gäller när man har en ponny som är 5 år om man tex. skulle starta Ld, måste man hoppa omhoppning? På klubbtävling o annan tävling, vad ska man ha för klädsel? O de med Ryttar licens o så, fattar inget om det :s Någon som kan något tips eller vet svar på mina frågor? :)

jsca
0

Det är väl inte omhoppning när man tävlar unghäst? På klubbtävling gäller väl samma som på typ en Pay&Ride.. man behöver inte ha ryttarlicens.. men de är jag lite osäker på.. ngn mer erfaren får svara på det ;D

HannaT
0

Kul att du ska börja tävla.. det tänkte jag också börja göra i år!

På klubbtävling kan du ha i princip vilka kläder du vill, om inte klubben kräver något annat. LD finns väl bara på klubbtävlingar? Maila klubben du ska tävla på och fråga om det är omhoppning, det är olika på olika klubbar. När du sedan ska börja tävla "på riktigt" så tycker jag att du ska börja med att tävla lokala klasser, det är det enklaste. På lokala tävlingar måste du ha ridskor med chaps eller ridstövlar, ridbyxor och kavaj eller fritidsjacka utan luva. Det finns mycket att tänka på! I ridsportbutiker kan du köpa TR (Tävlingsreglementet) där alla tävlingsregler står!

På klubbtävlingar måste du inte ha löst någon ryttarlicens, men du ska ha grönt kort. När du sedan vill börja tävla lokalt, alltså "på riktigt", så ska du lösa ryttarlicens och det kan du göra på den här sidan, men du måste först vara medlem i en ridklubb.

Oj, vad långt det blir.. men hoppas att du blev lite visare :)
Lycka till med tävlandet!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jenca
0

2# tack för tipsen :) en kompis sa att om man har unghäst så behövde man inte hoppa omhoppning, lite osäker på hur de är med det :s Så man kan ha klubb jacka när man tävlar, eller måste man ka kavaj? Tänkte vara med på ett Km, där sa dom att man bara behövde ha egen försäkring för att tävla, alltså inte bli medlem, kommer nog bara hinan med en så där 4 eller 3 tävlingar då min häst förmodligen ska åka på betäckning:/ tack :)

HannaT
0

Du kan tävla i din klubbjacka om det inte är för stor/mycket reklman på den. Regler om det står i just TR :)

Rorosjons
0

Jag var tvungen att köra omhoppning med min unghäst.

petronellaa
0

man behöver inte ha grönt kort för klubbtävling, iallafall inte här i norrland :p

tävlar själv på klubbnivå och de ända som krävs är att man är medlem i klubben här iallafall .

:)

Toscany
0

Här behöver man inte heller ha grönt kort på klubbtävlingar, men medlemskap i klubben krävs.

HannaT
0

Det där med att behöva grönt kort på klubbtävling växlar kanske mellan olika klubbar? Jag är 90% säker på att man ska ha det på ridskolan där jag tävlar ibland.. :p

niare
0

hm man behöver inte grönt kort på ridskolan här, men vet att de har när man kommer upp i klasserna på andra klubbar. men nästan alltid medlemskap krävs om man inte tävlar för en annan klubb när det är en sån tillställning.

det finns olika klasser just för unghästar där omhoppning inte brukar vara med,

jag har grönt kort så de är lätt att ta om man vill det,

Jenca
0

#9- okej, min klubb har precis gjort den kursen :( Men morsan har ett, räcker det?