Skänklarna..
Jag ska försöka träna lite nu i helgen, komma igång med ridningen så att det inte bara är skogsridning hela tiden.
Men när jag red i onsdags så märkte jag att hon inte lyssnar så bra på skänklarna, jag fick verkligen ta i för att hon skulle märka något.
Har nu väldig träningsvärk i vaderna och fotlederna.
Finns det något man kan göra så hon lyssnar bättre?
Eller att hon lär sig lyssna?
/Linnea

Om du inte orkar rida henne så får du väl använda sporrar.
Carola

Jo jag har tänkt på det.
men jag har aldrig använt sporrar innan så jag vill helst inte göra fel eller så.
Men kan hon inte bli mer okänslig när man börjar med det?

Det är ju utmärkt att få träna vaderna lite
Jag skulle nog träna lite mer just med skänklarna nu vet ju inte jag hur du rider, men kanske göra mycket bakdels vändningar halvhalter flytta sidled o se till att hon verkligen är uppmärksam på nått händer att du andvänder skänklarna.

Visst kan hon bli okänslig. Men det beror ju på hur mycket du behöver sitta och "banka" med fötterna.
När jag red Gobban mitt halvblod så hade jag ju inte sporrar. Han blev skitarg när jag satte på dom. Han kunde ta bettet och försökte göra mig rädd genom att bara springa på. Men jag kände själv att jag inte orkade rida honom rätt utan sporrarna. Nu har jag alltid på dom och han är inte skänkeldöv än. Du kan ju alltid pröva.
Carola
Om du känner att du är lite osäker med soprrar så föreslår jag att använda snälla sådana.. Jag hade sånna på eneldo..

Träna hästen att flytta undan för tryck från marken och för över det i ridningen…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Okie, hur kan man få tryck från marken?
/Linnea

Använd händerna att trycka med på framdelen, bakdelen, sidan…överallt och på båda sidorna. Var noga med att så fort hästen visar minsta antydan till att lyfta en hov för att flytta sig tar du bort trycket och hästen får omedelbar eftergift = belöning.
Men så länge hästen inte ens funderar på att flytta sig för trycket fortsätter du att trycka…behövs det ökar man trycket. Det konstanta trycken känns obekvämt och hästen kommer välja att flytta på sig för att komma undan från trycket.
Börja med svagt tryck och öka sakta om den inte lyssnar.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.