Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4615 ggr
PimTheGreat
0

Longering

Hur longerar man på bästa sätt när man ska få upp muskler och kondition?

Lorita
0

Longera det är något man inte ska göra för långa pass, det sliter att gå länge på volt.

Jag börjar mjukt och låter hästen i början gå utan någon typ av in spänning. I början skrit sen när hästen blir starkare trav och vidare galopp, jag byter också varv ofta.

När hästen sen börjar bli lite starkare använder jag halsförlängare hanska löst spänd för att få ner formen och få hästen att arbeta med ryggen rätt.

Man kan även med fördel variera med att tömköra hästen, jag tycker att det är lätt att få hästen i form och smidig när man tömkör.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

man kan variera mycket.

Som Lorita sägr så sliter det mycket på hästen att bara springa runt.

Man kan vara en stund i en backe, i skogen, hoppa ett hinder osv.

Byt bara varv och gångart ofta

HannaT
0

Håller med nr 2 och 3 i vad de säger.

Longering utan någon form av "inspänning" eller selen gör ingen nytta mer än att hästen springer. Och att bara springa runt på volt sliter mer på hästen än vad det är bra för den, tyvärr.

Tänk på att byta varv ganska ofta också.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

PimTheGreat
0

har fått lära mig att hästen jobbar bäst i fri form. Att det inte är bra med inspänningar. Då jag varit ifrån ett tag med träningen så minns jag inte motiveringen. Har frågat hon som lärt mig men får inget svar…

HannaT
0

De allra flesta hästar går inte i rätt form "av sig själva" i longering. Vill du arbeta hästen "korrekt" från marken utan någon typ inspänning eller sele så är det en bra idé att tömköra istället :)

Lorita
0

#3 om hästen inte rusar utan lyssnar på ryttaren röst, då gör det vist nytta. Hård inspänning det ger istället en spänd häst som får en hår mun, inget bra sätt att bygga muskler. All träning börja med att man jobbar hästen i fri form för att sen öka kraven lite.

Lindbygarden
0

Du har fått bra svar men jag säger som Lorita, tömkör. Det ger er mkt mkt mer än att han ska longeras runt på volt. Plus att där kan du ge honom det stöd på yttertygeln också som de ofta behöver ha.. Inte hänga på yttern nu alltså utan stöd. Där kan du variera så mkt.. Följa fyrkanten, göra 8:or, serpentiner, volter.. Ja massor!!

Bygger bra muskler utan att en ryttare stör..

Ahnna
0

Jag tycker inte att man varken longerar eller spänner in en häst som behöver muskla på sig och få bättre flås. Tömköra, skritta ut, löslongera och kanske löshoppa på låg höjd efter ett tag är saker som jag gör istället. Inspänning använder jag inte alls, men så fort hästen börjar bli lite starkare ber jag om ställning och böjning och så småningom med samlande övningar uppsuttet och via tömkörning. (Med tömmarna från bettringen, genom tömringen på däckeln, till min hand. Inget annat.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

CBA
0

#3 Jag longerar utan inspänningar och med enbart grimma och lina och min häst jobbar i rätt form och söker sig fram/ner och jobbar på fint med rygg och rumpa och joggar på i ett jämt mjukt tempo.

Han är 3 och lyssnar väldigt mycket på min röst…så inspänningar är inte alltid ett måste för att longera, de kan jobba rätt ändå…bara man vänjer dom vid det :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

PimTheGreat
0

som jag longerar kingen idag så har jag endast repgrimma o repgrimskaft. men stället är nytt och paddocken ligger precis vid vägen så det är så jättemkt intressant saker där som han mkt hellre tittar på än och lyssnar på mig. jag marktränar honom innan longering och då lyssnar han o e koncentrerad men så fort han kommer ut på volten i longering blir han jättesprallig och pigg och verkar se ut som vara fylld av energi som han måste göra utlopp för. Hade önskat det var staket på paddocken så jag hade kunnat löslongerat honom men nu finns det ju inte där. Så igår gick jag faktiskt rakt över vägen och ner på en åker och longerade honom i ner o uppförsbacke…vet inte om det är bra. det är inte brant nu utan sluttrar lite grann…Kingen verkade tycka det var kul men hur bra det var vet jag inte….alltid hållt på med löslongering som sagt så longering på lina vet jag inte mkt om. Tömkörning är inget jag vill ge mig på själv då jag inte är jättesäker på det själv och Kingen var inte helt lätt att tömköra. Linda fick ta över där. jag skulle ju tömköra i paddock sen men fick ju flytta o idag har paddock inget staket så jag vet inte hur man ska göra riktigt. vill inte tömköra när jag inte känner det helt säkert…

jen
0

ett bra sätt att få en sprallig häst lugn är att. Låt den springa. Men inte runt runt, utan låt den springa ett halvt varv, byt varv och låt den springa ett halvt varv igen. Gör så ett par gånger så ber hästen till slut om att få stanna och pusta!

Jättebra att få bort en massa adrenalin!

Ahnna
0

#11 Haha, knappast! Cool Ursäkta, men nej, det hade definitivt inte funkat på någon av mina piggeliner!

Jobba med böjning och sidvärtesrörelser i skritt så hästen får tänka istället, så coolar den snart ner sig.

www.stuteriprecious.se

PimTheGreat
0

#12 hur jobbar man med det på lina?

Ahnna
0

#13 Genom longering är det svårt, men ta hästen i träns och tyglar  istället. Stå bredvid hästen och led den framåt samtidigt som du lirkar i innertygeln och ger skänkel med handen i skänkelläget. Då kan du påverka både böjningen och hästens sidvärtesrörelser. Det är en mycket bra övning som förbereder för öppna och sluta samt att det lär hästen att trampa mot tyngdpunkten istället för ifrån den. Man kan t.ex. genom den övningen lära hästen att gå böjd på rakt spår med väldigt lite påverkan på bett och skänkel.

Enkelt uttryckt.

Det ger tankeverksamhet till en stressad eller pigg häst och på mina energibomber är det det som funkar allra bäst.

www.stuteriprecious.se

PimTheGreat
0

#14 även bra övning när man ska rida western framöver ?

Ahnna
0

#15 Absolut! Även westernhästar behöver trampa mot tyngdpunkten och röra sig i balans.

www.stuteriprecious.se

CBA
0

Vart fabian tog mitt svar vägen *morrrr*

Lorita
0

#16 med western hästen är det väldigt viktigt att den jobbar med under tramp och med ryggen. Man arbetar också mycket med smidighet och rörlighet hos hästen.

CBA
0

Pim - jag har svarat via PM istället :o)

Ahnna
0

#18 Ja? Det skrev jag ju.

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

#20 jag ville bara trycka mer på det , för många tror att western är vilda western (typ vad man ser på film) och det är långt borsta från riktig western ridning,

PimTheGreat
0

#21 att jag undrade var för att det stod att det var en bra övning inför öppna o sluta, och eftersom jag inte är intresserad av dressyr så vet jag inte så mkt om vad det är och därför undrade jag så jag inte skulle göra fel övning och träning. jag frågar mkt nu för sen försöka få ihop ett bra träningshema för min pojk..:)

Ahnna
0

#21 Jaså. Du menar så.

Ja, westernridning SKA ju vara i balans med gott påtryck bakifrån och allt sånt, men det ska ju hoppning och dressyr också vara och det är ju inte alltid man ser det på tävlingarna. Oskyldig Tyvärr blir jag besviken varje gång jag tittar på westerntävlingar eftersom även de mest framgångsrika ekipagen går på bogarna och paddlar med framdelen många gånger med bakdelen på släp en kilometer efter. Varken snyggt ett bra för hästarna.

www.stuteriprecious.se

PimTheGreat
0

#23 Skrattande…paddlar med frambenen o bakbenen på ett släp en kilometer efter……låter roligt när man läser det…CoolOskyldig

jen
0

jag longerar heller aldrig med inspänning. Tycker också det är bättre när hästen själv hittar sin balans och bärighet.
För det gör den när den är ordentlig stark för att orka bära sig.

hur har du gjort då?

Man måste göra det tills hästen slappnar av och ger signaler om att den förstått.

tex en frustning, huvudskakning och vänta på att den slickar sig runt munnen.

jen
0

det är inte svårt. Bara byt varv ofta.

genom att du backar och visar hästen vilket håll den ska åt så byter ni varv

niare
0

jag longerar inte ofta jag blir så yr i huvet även om jag tar linan över mej :P då släpper jag hellre dem så de får springa i paddocken samma effekt :P

CBA
0

#27 Gå med hästen runt i stället för att bara stå på samma fläck i mitten så blir du inte yr ;o)

Lorita
0

#27 + fäst blicken på hästens bog Flört

MysanMinGodis
0

alla andra har redan sagt det jag skulle skriva så du får gå på vad dom säger :P

MysanMinGodis
0

eller du får gå på deras tips menar jag :P

jen
0

#27 men du behöver inte snurra runt. stå bara still och byt hand med linan.

Mixie
0

Säger som några ovan sagt, tömkör! Ut i skogen på stigar där hästen får lyfta på benen, sånt är jättenyttigt! Både för dig och hästen =)

//Mickan

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara säga att med inspänningar så menar jag inte att man ska "spänna ner" hästen och tvinga den att gå i form, vilket det inte gör ändå mer än att hästen böjer "fint" på nacken. Men longeringsselen tex hjälper hästen att aktivera baken = hjälper hästen till en bättre form = man får ut mer av longeringen.

Jag skulle gärna se en en film när ni longerar era hästar i bara grimma. Har sett det själv många gånger och nästan alltid har hästen just bara sprungit på med näsan i vädret, och vad det skulle göra för nytta kan jag inte förstå.

Lägger upp en bild på en inspänning/ett sele som jag tycker är bra. Hoppas ni ser något.. :)

Lorita
0

#34 så fort jag får var i stallet igen ska du få film Skrattande

Maliiin
0

Nu har jag inte läst igenom inläggen ovanför. Men jag tycker att du ska testa å tömköra om du inte redan gjort det? Det är fruktansvärt nyttigt för både häst och ryttare. Å sliter inte som longering.

Men bara ett tips=)

PimTheGreat
0

#35vad menar du? får du inte vara i stallet? har jag missat nåt?

Lorita
0

#37 jag har opererat mina fötter nu i vinter, vist smyger jag ut i stallet, men skvallra inte för min läkare Tyst jag är glad att jag har en man som tagit hand om hästarna hela vintern Kyss och jag bara läääääääääääängtar till att få börja rida igen Skrattande

PimTheGreat
0

#38 ok…oj vad jobbigt det måste vara…:-/ förstår att du smygit ut ibland. Lovar att inte skvallra….Flört

niare
0

haha jag vet men har väldigt lätt för att bli yr :P iaf när et obejekt rör sej runt mej :P förerar endå att tömköra känns som har men kontakt med hästen och man kan göra fler övningar.

läste på ridtravare.ifokus om longering och det var många som ansåg detta negativt då hästen tvingas ner även om man har den löst spännt inspänningstyglen.

PimTheGreat
0

ärligt förstår jag inte vad inspänningstyglar har för syfte….de ska ju spännas så löst att de inte påverkar, men ändå påverkar de…jag fattar inte…..

CBA
0

#34 Jag har ingen kamera som fungerar och mobilkameran är tok dålig…så du får helt enkelt lita på mitt ord :o)

Toscany
0

#34 Jag har, som #42, inte heller någon kamera som fungerar nu. Longerar gör jag ibland, i grimma och longerlina, har aldrig ägt någon form av inspännings"trassel" (som jag kallar det ;)) och jag kommer inte att köpa någon.
Vad är det som gör att du inte kan longera i grimma? Lyssnar inte hästen?

PimTheGreat
0

Idag longerade jag Kingen i repgrimma o repgrimskaft. Ibörjan sprang han bara runt med svansen ivädret och var allmänt glad och tittade på ALLT annat utom MIG. Så jag började markträna honom och backa upp honom, tog några steg fram, gick cirklar och serpentiner han skulle följa mig efter. longerade lite igen och bytte varv titt som tätt. När han väl lugnat ner sig och sänkte huvudet gick vi ut en runda i skogen. Då började han småspringa bakom migmed högt huvud och svans i vädret och njöt av vädret…(tror jag…:-) och att vara utan täcke…) men han höll sitt avstånd från mig….sen började vi gå över höga nedfallna träd, uppför branta backar och nerför branta backar. In bland trassel i skogen och rötter och stenar och sen gick vi hemåt. Tog allt som allt 30 min. Med mig hem hade jag en häst som gick lugnt och fridfullt med huvudet sänkt. Känner mig nöjd med dagens arbete….:-) Dessutom har vi ju kanonhärligt vårväder idag…:-)…vilket bara gör en glad!!!

Mixie
0

#44 =)) Visst är det skönt nät allt bara går bra!! =)

//Mickan

CBA
0

#44 Det lät härligt :o)