Red lektion med Disa i lördags
Vi var iväg med Disa och Thrá i lördags och red lektion för Thomas Ekholm. Både Disa och jag var nog lite nervösa i början men sedan släppte det och då gick det bättre.
Tränade mycket på att flytta henne för skänkeln, göra halt enbart med sätet och ge eftergift. Hon travade på riktigt fint på raksidorna men i kurvorna blev det lite mer grisepass, har inte riktigt den balansen ännu.
Gjorde några töltförsök men det gick inte så bra. Tränaren provade att rida henne lite och då fick hon in några töltsteg så nu är det bara att träna på.
Riktigt kul att rida lektion, lärde mig mycket nytt som jag kommer att ha nytta av. Så nu ska det tränas för att Disa ska bli mjukare i kroppen.
Nöjd med henne! Hon skötte sig fint, kommer nog några bilder/filmer senare.
Bild från lektionen

töltar hon aldrig eller?

Snygg islänning. Hur gammal är han? Min håller jag också på att töltsätter. Går jättebra om någon annan islänning är före.
Kul! =)
Jag skulle också behöva tränare känner jag, men nu har jag varken råd eller tid.. :/
#1 Hon töltar ganska sällan men vi tränar på, 5-gångare med en del pass i sig men hon fick beröm för sin trav :)
#2 Tack! Hon är 12 år. Låter bra! Vad heter din och ålder?
#3 Riktigt! Förstår det, lär sig verkligen mycket med tränare. Du får ta igen det senare.
#4 - Ja, det är ofta svårt att "se sina egna misstag" eftersom man inte ser på sig själv från den vinkeln när man rider. Jag är väl medveten om mina misstag, men nu har jag bara lullat runt i skogen de senaste 3 åren så jag känner att en tränare vore skoj. :P
Äsch, jag får vänta till sommaren. :) Jobbar vidare på att få bort all grisepass från honom nu och nu har han börjat få riktigt fin trav! =) Ägaren är jätteglad över det, får se om det blir tävling i höst.. Mwaah, läskigt! :D

#4# Min kallas Fille och är född 2002 alltså 7 år. Köpte honom när han var 6 månader bara. :)
Kul med lektion! Man blir ju så otroligt taggad att fortsätta träna när man märker att saker faktiskt funkar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 Ja, exakt. Märkte att gjorde en hel del småfel och när tränare väl rättade till dem så gick allt mycket bättre. Började lektionen med att länga stiglädren 3 hål och sedan var det lättare att hålla om henne, dock en liten omställning då hon har en ganska stor trav.
Låter kul! Hoppas att ni kommer ut på någon tävling, spännande! Håller tummarna för er isåfall :D Vad heter den hästen du rider/ålder?
#7 Ja, det håller jag verkligen med om. Märkte en stor skillnad på halten, innan försökte jag alltid att driva in henne i halten med sätet och bromsa upp "med tyglarna" (så som jag har lärt mig från början) men nu skulle jag istället spänna sätet och göra halt. Efter några gånger gick det kanon. Och det här med eftergift också, märktes stor skillnad efter några gånger.
Kan nog fortsätta såhär ett tag till men jag ska inte babbla på för länge ;) Men det var verkligen kanon att lära sig lite nya saker i allafall.
#8 - Jo, precis, småsaker kan leda till stora förbättringar! =)
Han heter Moggi och är fem år gammal. Han är inte riden så länge, och rids bara i skritt, trav och galopp än så länge, men tölten kommer så småningom den med! =)