Angående köpa häst
Jag kände att jag behövde lite bollplank av människor som är vana vid att ha egen häst. Det är nämligen så att jag fått erbjudande att köpa min medryttarhäst King för ett riktigt bra pris, självklart skulle jag tycka det vore fantastiskt roligt att vara hästägare och jag får dessutom väldigt mycket rabatt på både stallhyra och foder där han står nu. Min fråga rör sig dock om tiden.
Troligtvis kommer jag vara där 4 dagar i veckan då medryttare tar två och han får vilodag och fullskötsel en. I dagsläget är jag där 3 dagar. Dessutom ligger stallet gansa långt bort, och eftersom jag inte får körkort förrän om två år kommer det ta ganska lång tid att frakta sig själv fram och tillbaka, vi har stall närmare där vi bor såklart men där har hyran fantastipriser.
Sedan undrar jag också, hur blir det på sommaren etc.?
Ingen i min familj har hästintresset på det sättet så jag får ju ingen större support från dem så det blir i stort sett mitt ansvar. Jag är 16 år och han ca 14 vilket innebär att han kommer leva iaf en 10 år till, och han måste säljas till sommaren. Självklart vet jag att ingen kan lösa detta åt mig, men hur hade ni gjort i samma situation? Hur löser man skola kompisar lov etc.?

Du är 16, har du tänkt på moppe? Ska du ta EU kort är det bråttom för snart ändras reglerna.

det intrycket jag får när jag läser detta, är att jag skulle inte köpa hästen.. det låter som du har förlite tid.. en häst tar massor av tid, och tänk om medryttaren helt plötsligt inte kan fortsätta sköta hästen, då måste du åka dit 7 dagar i veckan..
jag fick japp när jag var 10 år, och sen den dagen har tyvärr mina vanliga kompisar försvunnit mer och mer. jag hade helt enkelt inte tid till både japp, skola och kompisar. fastän jag hade mamma som är hästintresserad och hjälpte till väldigt mkt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#1 Sorry för kapning, men vad ska ändras?
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#2 Jag har inte ångrat en dag som hästägare dom senaste 32 åren, det blir en livstil och jag skulle inte överleva utan mina hästar.

#3 reglerna blir hårdare, det blir mer som ett körkort på EU-moppe, från första oktober
Man måste ha förar bevis för 30 moppe.

kan bli svårt för dig att köra så långt på vintern med en moppe, annars är det givetvis en jättebra sak!
jag tycker att en häst är ett jättebra ansvar. men frågan är om du hinner. du går gymnasiet - det blir mer och mer i skolan.
att kompisar försvinner är tyvärr sant. men för min del så var det bara vänner som inte hade ett djurintresse. alla mina vänner med egna hästar eller djur finns kvar. sen bor jag på min skola så jag umgås med vännerna hela dagen.
men det bästa med att skaffa häst för mig var att jag fick en otrolig motivering till att klara skolan. så det viktiga är att känna efter vad man känner. man ska ju orka den tråkiga perioden på vintern också.
#5 om man vill slippa ta eu moppekort kan man skriva traktorkortet på 50 frågor. krävs inte ens en uppkörning
Jag har egen häst och går i nian har haft det snart i två år, är där varje dag.
Änsålänge har jag inte förlorat några av mina kompisar.
Efter jag fick min första häst gick det mkt bättre i skolan också, då lyssnade jag med på lektionerna, eftersom ja visste att jag var tvungen att lyssna för jag inte kunde sitta hemma och plugga på det igen.
Jag hade slagit till.
Jag har mycket runt omkring mig, och det funkar helt OK!
Skola, Innebandy 2-3ggr/v. Blir inte så mycket med kompisarna om det inte är stallet eller kanske något på en helg. På helgerna löser sig allt, likaså lov! Jag fortsätter i samma takt i skolan, och ger kanske till och med mer på vissa lektioner! Vill kunna komma in på ett program med ridning på schemat för att kunna ge Lord bättre ridning!
Man kommer in på rutiner rätt snabbt, och utan att veta det löser man skolan, kompisar och annar övrigt! Ialla fall gjorde jag det. Jag är även där varje dag!

#7 inte längre för klass I (EU-moppe)
Nya regler för moped och terrängfordon
Från och med den 1 oktober 2009 införs krav på körkort för moped klass I, så kallade EU-mopeder, och krav på förarbevis för moped klass II samt skoter och terränghjuling.
De nya reglerna syftar till att öka trafiksäkerheten och minska antalet olyckor med omkomna och svårt skadade mopedister.
Reglerna innebär att:
- Moped klass I, så kallade EU-mopeder, ska få köras av alla som har fyllt 15 år och har ett körkort. Körkortet ska ha den nya behörigheten AM eller en annan behörighet. Behörigheten AM ska kräva körkortstillstånd med föregående lämplighetsprövning. Körkortstillstånd kan sökas från och med 1 april 2009. Förarprovet för moped klass I ska vara ett kunskapsprov som ordnas av Vägverket.
- Moped klass II ska få köras av alla som har fyllt 15 år och har ett förarbevis för moped klass II, ett körkort eller ett traktorkort.
- Snöskoter och terränghjuling ska få köras av alla som har fyllt 16 år och har ett förarbevis för snöskoter respektive terränghjuling.
- Förare med AM-körkort eller förarbevis ska kunna få varning eller få körkortet respektive förarbeviset återkallat.
- Förarprovet för moped klass II, snöskoter och terränghjuling ska vara ett kunskapsprov som ordnas av privata aktörer.
En förare som skaffat sina behörigheter före den 1 oktober 2009 kommer inte att påverkas. Den som redan fyllt 15 år får fortsätta köra moped klass II utan förarbevis. Förarbevis för moped klass I inskaffat före den 1 oktober 2009 fortsätter att gälla.
Hur långt har du till stallet? Och ska du betala hästen själv, eller kommer dina föräldrar hjälpa dig med det mesta? Och har du möjlighet att "samarbeta" med någon annan i stallet, dvs. om du inte kan någon dag så kan den hjälpa dig med din häst och tvärtom?
Det är de första frågorna som dyker upp i mitt huvud, som vore bra att ta reda på…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tack för alla svar!
Jag kommer inte kunna ta mig till stallet med moppe alldeles för långt, det är buss eller bil som gäller. Jag har ca 1h resväg till stallet (plus ca 15-20 min om det är trafikstockning, är det förvisso ganska sällan). Jag är sedan innan ganska ensamvarg men arbetar på att bygga upp lite fler bekantskaper även utanför skolan, men jag är som sagt väldigt van vid att vara själv och jag är inte med vänner 24/7 vilket innebär att jag kommer umgås i princip lika mycket med mina vänner som innan. De närmsta åren är faktiskt i princip inget problem det är kanske mest när jag fyller 18, hur gör jag då? Men det är klart att jag kommer ju få mindre egentid hemma etc.
#11 Hästen kommer mina föräldrar betala i sådana fall, jag lär väl få hjälpa till i form av mindre månadspeng, mindre födelsedagspresenter/julklappar etc. men det är inga större uppoffringar anser inte jag. ;) Det finns alltid någon i stallet som kan hjälpa mig om det krisar, har ex. väldigt god kontakt med stallägarna etc. så det är inget problem.
#9 Det var inte dåligt, har du nära till stallet då? Har du någon som följer med dig och mockar etc. eller gör du verkligen allting själv? Imponerande vilket fall!
Som ni kanske märker så vill jag verkligen köpa hästen men jag är tacksam för alla som försöker dra ner mig på jorden igen, jag uppskattar verkligen alla svar!

#12 jag tänker säga tvärtemot om du inte köper häst nu när du kan då kommer du att ångra dig längre fram. Har du dina föräldrar bakom dig så köp, läxor kan man göra på bussen 
#12 Det låter ju som att du har en del backup i alla fall. Det enda som jag ser som ett mindre "problem" är väl just att stallet är så långt bort. Det tar ju både tid och kostar att ta sig fram och tillbaka. Men så länge du och dina föräldrar är medvetna om det (vilket ni ju verkar) så ser jag faktiskt ingen större anledning till att inte köpa hästen. Du verkar ju ha intresset, och tiden är ofta inga större problem, speciellt om man inte brukar göra så mycket annat på dagarna.
Skolarbete lär du ju hinna med på bussen en del så…
Det är nog inga större problem. Och speciellt då inte om du sen har medryttare, samt hjälp i stallet om det skulle krisa sig någon dag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men kan du inte flytta hästen då lite närmare till dig? Ser att du skriver att det är fantasipriser. Men du kan ju pröva med att sätta ut en annons kan ju vara någon som svarar som är billigare. Någon privaperson tex.
Nu har jag bara läst lite snabbt, men jag tycker att det låter långt med 1 timma till stallet så jag säger som #15.
Däremot tycker jag att du ska köpa hästen om det känns bra, men man måste räkna med att det tar tid, kraft o pengar, ett par timmar om dagen tycker jag man ska räkna med.

#15, #16 Det skulle gå men i sådana fall blir det ju som sagt extremt höga priser uppåt 7000 i månaden om jag vill stå bra med hagar och ridhus. Annars finns det billigare alternativ relativt nära om man bortser från att det inte finns några kommunikationer överhuvudtaget, och mina föräldrar kan inte hålla på att skjutsa, dessutom finns sällan ridhus och enbart väldigt små paddockar. Min förra medryttarhäst stog fint men dit var jag tvungen att bli skjutsad och de hade inget ridhus.
#17 Men en moped i ett sånt läge då, om det inte går bussar?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#17# Säger som Alex en moped. Man behöver ju inte ha en EU moppe heller. Dom andra vanliga mopederna som endast fanns när jag var ung duger väl gott att åka till stallet med. Min dotter pendlade med en sådan från oss i skogen till stan en tur på 1.5 mil ungefär och det gick på ca 30 min. Kostar inte mycket i inköp eller försäkring heller.
Nä det är väl bensinen som blir det dyra i det hela. Men å andra sidan kostar ju buss också…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#17 Smakar det så kostar det, som det heter. Måste du ha ridhus? I så fall får du betala det det kostar, vilket kanske inte är så lätt i ditt fall. Det finns massor av bra stall i rätt prisklass om du kan tänka dig att inte ha ridhus och kanske inte ridbana heller.
Vad gör du om ett par år när du är myndig och måste betala allt själv, inklusive lägenhet, mat, kanske bil och bensin, banklån m.m.? Försök tänka långsiktigt. Att ha häst är inte billigt och dyrare lär det väl bli med dagens världsekonomi.
Har du tid, ork och lust att vara i stallet 2-4 timmar per dag 7 dagar i veckan? Att hästen har medryttare nu betyder inte att den har det om några månader. Blir den sjuk eller skadad kanske du måste åka dit två gånger per dag i en period, klarar du det?
Jag menar inte att låta negativ, jag vill bara ge dig en bild av hur det är att vara hästägare. Man kan inte skita i det under en period bara för att man har influensa eller har brutit benet, till exempel. Det är ett ansvar som man måste ha som högsta prioritet 365 dagar om året. Det kan betyda att du inte kan åka på fester, bio, semester, skidresor till Sälen och så vidare. (Bara exempel.)
Skollov innebär inte lov från hästen även om du t.ex. bara vill slappa och sova en hel vecka i sträck. Hästen måste ändå få sin vård, omsorg och motion varje dag.
Orkar du med allt det så kör på!
Men tänk långsiktigt, särskilt ekonomiskt. Vet du vad du gör om 5-10 år? Vet du vad du kommer jobba med, hur mycket du kommer tjäna? Vad gör du om du blir arbetslös eller sjukskriven? Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#20# Bensin blir ju inte mycket när man åker moped. Drar väl 1 dl milen eller ngt sånt.
#12. Jag har 1-2km till stallet kanske! Min pojkvän hänger ju med, men han brukar mest leta efter Lords boxkompis eller andra små kompisar ;) Visst mockar han eller gör maten ibland. Innan tiden med pojkvän så fixade jag allt själv, och då cyklade jag fram och tillbaka med. Det var lite mer jobbigare om man säger så, så jag lever ju i lyx just nu! Men så fort det blivit lite varmare och min rygg lite bättre så blir det ju cykeln igen då, vilket jag längtar efter lite! ;)
Så visst kan man få tiden att funka rätt snabbt, när man har häst och allt. Och plugga, det kan man göra i stallet det med ;) Kan du testa att ta hästen på foder ett tag för att se om tiden går ihop, så vore ju det ett ypperligt tillfälle att känna på lite som kanske kommande hästägare och tiden!

#23 det är medryttarhästen hon ska köpa

#18, #19 Det går inte åka moped i sådant läge heller, tar i princip lika lång tid som bussen samt att det är motorväg och cykelväg i stort sett hela vägen, dvs jag kan inte åka där.
#21 Svar, ja ridhus och paddock är något jag (måste måste väl ingen) men absolut vill ha, jag hade medryttarhäst på en sådan gård förut med paddock superfin verkligen, men jag känner själv att ridhus och paddock är något jag vill ha. Att bara rida i skogen är uteslutet.. Jag tackar för dina kommentarer, ska tänka igenom dem 
#23 Vad skönt att ha så nära verkligen! & Som #24 säger så är det medryttarhäst jag ska köpa och foder fungerar inte, det är antingen sälja eller köpa hästen som gäller tyvärr.. Dessutom känner jag redan häst och ägare 
När jag hade häst så hade jag 1½ timmes resväg till stallet (först spårvagn sedan buss och 15 min promenad. Jag åkte direkt efter skolan och kom hem vid 7-8 på kvällen. duchade käkade och gick och la mig
. Jag hade ingen medryttare och dagar jag var sjuk var riktig jobbiga, men jag ångrar inget! Om man verkligen vill så biter man ihop och kör.
Men det verkar som om du planerat att skaffa medryttare vilket kan underlätta mycket. Lycka till med planerna
.

Har du dina föräldrar bakom dig så satsa! Perfekt dessutom om du har hjälp i stallet! Det är en chans som aldrig kommer igen!
//Mickan
#24. Jag menade för att testa om tiden funkar 7dagar i veckan, inte för att lära känna hästen!
#25. Menade som att du skulle känna lite på tiden så att det fungerar, inte att du skulle lära känna hästen ;) Okey. Men jag hade ju köpt iaf, tiden går ihop som sagt! :)

Jag säger som Lorita - vill du verkligen ha hästen så finns risken att du kommer ångra dig om du inte slår till nu när du har chansen.
Det kanske låter cyniskt, men det går faktiskt att sälja hästar också om du känner att det inte funkar. Visst, det känns jättejobbigt och är verkligen tråkigt, men då har du iallafall försökt.
Lycka till vad du än bestämmer dig för!