Ostyrbar man
Hej!
Det är så här att ja har hållt på i snart ett år med att försöka fläta över manen på min morfars nordsvensk..men den faller över bara några dagar efter man löst upp flätorna "/ det är inte mkt hår som faller över utan bara lite i "övredelen" av halsen om man säger så. Jag flätar den med hårda o små kompakta flätor, ja har gjort likadant på min shettis flera ggr och den lägger sig dit man vill utan att man behöver anstränga sig värst mkt :)
Nån som har nåt annat bra tips på hur man kan göra?
(min morfar vill så gärna ha all man på samma sida än lite "tofsar" här och där..)
på bilden ser ni kanske den lilla man som faller över? kanske inte så lätt o se för de är en sele ivägen men man ser lite iaf! :)

Oj glömde säga att de är en gammal bild så det är inte fullt så mkt hår som faller över nu kanske hälfen ungefär! :)
Jag bruka fläta luddans man efter att jag har duschat henne om den har fallit över på flera olika ställen.. ;) dom brukar oftast lägga sig dit jag vill men inte alltid :) och då jag duschar henne så blöter jag ner hela manen ordentligt och schamponerar den.

2#Tror du de går enklare om jag tvättar o shamponerar främst manen nu då o flätar den i strama flätor? har inte provat de men de är helt klart värt ett försök :)

oh herregud, jag läste man, som i manfolk!
#3 Du får prova dig fram :) För mig så funkar det utmärkt :)
#4hehehe det gjorde jag med först :)

#4 haha nej ingen MAN xD har ja stavat fel kanske? :O
#5 okej :) men du använder inget specielt shampoo elr så utan bara helt vanligt shampoo för hästar?

nej, absolut inte. men det är ju hur man betonar det… ;)
#6 nej schampo som schampo ;) inte nå pjoller med min polle som får nå super märkvärdigt schampo inte ;)
Ja, som Thilda sa, fläta manen när den är blöt. Och sätt gärna tyngder (som man använder vid fiske) i änden på flätorna så tyngs de ner lite till. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#9 det där var ju smart!
Ryck manen så den blir tunnare så faller den inte över.

#9nåt exempel på tyngder? :)
#11 men när manen växer ut igen då? då måste man väl va där o rycka hela tiden?
#12 Såna små fisketyngder, vet inte så mycket mer. :P
Sen även att börja flätan allra längst in vid mankammen, och hårt. Det är ju längst in du ska ändra på riktningen, resten hänger ju bara med ändå sen, om man säger så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 Jaa.. Där är det jobbiga. :)

13# okej ja ja flätar hårt ändå ifrån mankammen o ut en bit men de faller över ändå "/ ska prova med tyngder :)
14# okej hehe :)
jag har hört att om manen lägger över sig, är hästen ojämnt musklad, vet en om det stämmer. vi fick lära oss det i skolan…
#16 Fast på nån sida måste ju manen ligga?
Däremot, om det handlar om en stor, tung man, så kan hästen bli ojämnt musklad i halsen om allt ligger på samma sida.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#16 du är nästan på rätt spår. Hästen är inte ojämnt musklad. Men där manen faller över, den sidan är hästen mer svag än vad den andra sidan är. Det brukar också märkas då man rider en häst. Det finns alltid en sida på alla hästar som är lite "trögare" än vad den andra är.
Men Jackiejohn om du flätar så kanske det blir bättre. Har inte tänkt så mycket på det där med vart manen ligger =P
Hårgele! tillsammans med flätor…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Gör det något om manen ligger på båda sidorna? Jag tycker det är fint med man överallt!

okej hon har VÄLDIGT tjock man! :P hårgele? okej hehe. för mig personligen spelar det ingen roll men min morfar tkr de är mkt finare med all man på samma sida "/ så ja får prova alla saker ni gett mig tips om :)

Kan putta upp och säga att det där med tyngder och fläta när den är blöt funka elr aa än så länge verkar de som att de gör de :)
#23 Kul att höra! Hoppas det håller sig så nu också då 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#23 kanon :)
Nej,nej!!
Ryck INTE manen på en Nordsvensk!! De ska ha sin långa tjocka man. Däremot (om du nu inte tycker att det är okej med manen på båda sidorna) kan du efter att du blött manen borsta den noga och sedan knyta en handduk runt halsen som håller ner manen medans den torkar.
Annars brukar man ju säga att en liksidigt musklad häst har manen på båda sidorna. Och det är ju bra!

#26 Ja är inte heller så villig på att rycka den…, kan ju säga att de höll i 2 dagar efter att ja löst upp flätorna suck*
De finns ju sån där flätgele elr va de heter kan de va bra tro? de + tyngder kanske? :)
#27 Men är det inte ändå rätt snyggt med en man som är så tjock och fin att den räcker till båda sidorna? 
Är det inte så att han är jämnt musklad också?

Nej de är det att nästan allt ligger på samma sida förutom lite som ja försöker få över, annars tkr ja som du att de är fint med man på båda sidor 
Ja vet inte riktigt hur du ska se de under all man för de är bara lite som hänger över..
När det gäller manar så har jag givit upp. har provat det mesta som tagits upp här ovan. Har faktist t.o.m en häst som har delningar i tre delar. Tänk att komma med henne ¨så på en utställning, det skulle vara något . …. För övrigt en Snygg häst, men bär på en förskräcklig frisyr.. Tack och lov nedärvde hon inte den gebiten till sin avkomma. Avkomman fick manens sida som faderns sin.

ja ja ger snart upp men de är så svårt när morfar kommmer o frågar hur de går om de lägger sig över snart o är så där mysglad haha men ja själv tkr att hon är söt hon ser lite busigare ut då hehe
Manar är nästna omöjliga att ändra sida på helt och hållet. Antingen går den över efter någon dag eller så ruskar hästen på huvudet för att det käns ovant och manen ligger där den låg innan igen.
Om man inte vill fläta den varje dag så finns väl inte så mycket mer att göra än att leva med att manen ligger där den ligger.
Spelar inten roll hur hårt man flätar, tynger, torkar, dränker, den går tillbaka efter några dagar.
Det mest desperata är väl att permanenta den på salong ;)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

haha jo då är de väl extremt
hennes man är så bångstyrig så de liknar inte nåt haha ja får prata med morfar ja vill inte rycka den heller..men han bestämmer de är hans häst =)
Shettisen ja har ändrar ja manen på som ja vill vill ja ha den delad flätar ja den på var dera sida vill ja ha de på samma flätar ja över den och låter flätorna sitta några dagar så ligger manen där haha men de är omöjligt med hennes :O haha

de är typ så de är på molly fast lite svårt o se men lite mindre tror ja..