Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5319 ggr
Jenca
0

Hänger i tygeln.

Min häst har börjat att hänga sig i tygeln i trav och galopp när man rider henne, vad ska man göra för att få henne att sluta göra så? :S Någon som har något bra tips? :)

Cilla89a
0

lätta i handen och driva på.. hästen får minsann bära sitt huvud själv..
du kan även prova ta ett snabbt tygeltag på ytter, uppåt, aldrig bakåt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Magster
0

Ta, lätta, ta lätta, ta, lätta. Och så driva ordentligt tills det händer grejer.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

AnnaLundin
0

Har hästen börjat med detta nu och inte gjort det förut?

När hästen hänger i tygeln beror det på att den inte arbetar rätt med kroppen. Så skälet till att jag ställer frågan ovan är att man behöver veta det för att kunna ge ett bra svar. Har hästen aldrig gjort så förut så skulle jag börja med att se över hur hästen är musklad (kanske behöver foderstaten läggas om?) och sen kolla upp så att den inte har ont någonstans.

När jag sen vet att hästen är frisk kroppsligt och är rund och fin i musklerna, DÅ skulle jag ställa krav på hästen, rid med mer skänkel för att få igång "Motorn" bakifrån så att hästen bär upp sig mer själv. Mer lösgörande arbete för att få hästen att arbeta rätt med sin kropp helt enkelt.

Tusen
0

När en travhäst hänger i ena tygeln är det ett tecken på att den har ont någonstans. Skulle kunna gälla din häst också.
Massage och liksidigt musklade hästar är bra tips men kolla gärna igenom hästen ordentligt också då det är vanligt att de blir snea och snebelastar om det göt ont någonstans.

HannaT
0

Som nr 3 säger så behöver du förmodligen aktivera bakdelen på din häst. Cavaletti och klättring är bra träning för att bygga muskler, speciellt i baken på hästen.

Kom ihåg att alltid vara lätt i handen, framförallt på hästar som vill hänga i bettet.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

mazze
0

Jag håller med #3 o 4, Kan vara så att den har ont någonstans. Jag skulle kolla upp det både kroppsligt och tänder. Finns ingen anledning att ställa krav på en häst som man inte vet om den har ont, spec om det är ett nytt problem.

Ahnna
0

Om hästen är frisk och välmusklad (som AnnaLundin skrev) så beror det troligen mer på ryttaren än på hästen. Hästar som drar i ena tygeln brukar försöka komma ifrån en ryttares hårda hand.

Så lätta i handen, lirka med millimeterrörelser med fingrarna och driv med sätet. Det ska inte kännas tungt att hålla i tyglarna, varken för dig eller för hästen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tusen
0

#7 Jus det ..OM hästen är frisk och välmusklad. Alltid bra att titta igenom en häst som inte fungerar som den ska.

Jenca
0

#3- hon har aldrig vart sån här förut, börjat med det sista månaden, hon är väldigt stel i både kors och halsen är helt stum i vänster varvet, har försökt att hitta info om hur jag ska få henne att mjukna mera, men inte riktigt fått någon bra förklaring. Hon gör de bara i galoppen när man rider ut.

4# ska kolla om en som både lasrar och masserar kan komma ut och känna och klämma på henne.

5# tack för tipsen! som sakt hon är verkligen stel o har jämt vart det.

6# hon har vart så j*vla förbannad när man har borstat underdelen av halsen, magen och mellan bakbena, de har släppt lite och nu dödar hon mig inte längre när jag borstar henne, har hon något att göra när ja borstar så bitts hon inte, men ja gillar inte den iden så mycket, förom hon står och äter så lyssnar hon inte på mig ändå -.-

tack för alla tips!:)

Cilla89a
0

låter som det kan vara bra med en equiterapeut genomgång.
hade en ute till min häst idag, och även han har en tendens att hänga i handen och vara lägre i formen men bara i vänster varv, både vid tömkörning och ridning.
och det visade sig att han var spänd i ländryggen, mest på vänster sida, där även de två sista kotorna i ländryggen vridit sig till ytterläge.. och han var även stel i vänster bog.. och stel vänster bak, han ville inte böja benet lika mycket från hasen upp till knäet som höger bak, antagligen p.g.a de två felvridna kotorna i ländryggen.. så med kiropraktik och laser är det nu ordnat :) så nu ska jag hålla koll de närmsta dagarna och se om jag märker någon förbättring i ridningen i vänster varv, annars kan det behövas en omgång till..

så jag tycker nog du ska ta ut en ET :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

mazze
0

Jag tycker absolut du ska ta ut en ET. Även tänderna kan ställa till med mycket, har du kollat dom på henne någon gång?

Alex
0

Jag håller med om att det låter som att du borde ta ut nån Equiterapeut/Kiropraktor som får kolla igenom henne. Att hon börjat nyligen och dessutom blivit så stel helt plötsligt tycker i alla fall jag låter som att nånting inte är bra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jenca
0

#10- jo pratade med morsan förut om det, hon förstår sig inte på henne :s Vart konstig hela hösten o de, har haft uten en som har lasrat henne 2 ggr, ska kolla när hon kan komma ut igen ;)

tack för alla tips om hur jag ska göra :) och lycka till emd din häst cilla89a ;)