Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 14286 ggr
Caspianowner
16

Patellaupphakning !

Är det någon här som har erfarenheter av Patellaupphakning ?

Är det en bestående deffekt eller någonting som kan växa bort ?

Kan man se på röntgen att hästen har patella ?

Är patella ärftligt ?

Alla synpunkter är av intresse . .

Yessica
0

Vi hade en häst på ridskolan som hade patellaupphakning. Jag tyckte att det blev värre och värre ju äldre han blev. Rynkar på näsan Upphakningarna märktes ju när han stått stilla länge. Det var jättesvårt att få upp bakbenen när man skulle fixa iordning honom. När man väl fick upp dom så fastnade dom och på slutet (han dog inte, utan såldes som pensionär) så var upphakningen längre och längre. Man led med honom.

Jag kan inte svara på dina frågor, tyvärr, men det här är vad jag märkt.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

bubbelbubbel
0

min gamla medryttarpålla hade patella, det hjälpte att hålla igång henne, och precis som #1, så blev det värre om hon stod stilla.

men om jag inte minns fel ska man kunna ge b-vitamin som kanske kan hjälpa..

här har vi pratat mer om patellaupphakningar.

gejsa
0

Patellaupphakning kan många unghästar få. Minns att min fjording hade början till det när hon var ung och allra helst märkte man det i början av uppstallningen från sommaren. Det växte bort. Sedan finns det upphakning som man kan operera om det inte går bort. Hästen vill liksom backa ett steg innan den går ut från boxen på morgonen.

Fiona
0

Vi hade en shettisvalack som hade det. Vet. sa att det gick att operera me det kan även växa bort. Det hjälper om man har dom i box då dom inte behöver stå stilla lika länge som i en spilta. Om dom blir ordentligt musklade så märks det mindre också.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Caspianowner
0

Tack för era svar.

Jag kikade in på islandsforumet som fanns att hitta inne på ett tidigare inlägg i er tidigare tråd och ser att man inte känner till så mkt om patella och dess ärtlighet.

Den hästen jag känner till med patella är en unghäst som ska visas på avelsvärdering inom snar tid.  Varför min fråga är, eller var, är det ärftligt ?

Nu när jag läst mig runt om patella så ger det mig inga svar om den saken. Det är alltså bara för ägarna att hoppas på att de veterinärer som undersöker hästen på plats och ställe nu inte ser eller kan se det, och med lite tur för ägarna i övrigt så är hästen avelsgodkänd.  Usch, …. suck  det är vad jag känner nu.

AnnaLundin
0

#5 - först, kalla det helst för patellaupphakning och inte bara patella… Patella är det latiska ordet för knäskål och jag hoppas att alla hästar har en patella på vardera bakben. Flört

Sen - patellaupphakning kan ha flera orsaker, men det är bland annat ärftligt. Det uppträder ofta på unga växande hästar, på vissa växer det bort, andra behöver åtgärdas. Man underlättar för hästar med patellaupphakning genom att verka den med kort tå och hög trakt. B-vitamintillskott kan ha en gynnsam effekt och de mår bäst av att tränas och vara välmusklade. I vissa fall krävs operation, som oftast har god effekt.

Jag hoppas verkligen att den unghingst du pratar om inte kommer passera avelsvärderingen med godkänt resultat. Kolla i rasföreningens hingstreglemente, de flesta (alla?) raser har patellaupphakning som kassationsorsak. (vilken ras gäller det?)

Det går inte att se på röntgen att hästen hakar, däremot om de har tydliga problem av det så kommer det upptäckas om man lyfter upp bakbenen på den.

Caspianowner
0

Hingsten jag talade om här blev godkänd ! Trotts bildbevis till de som kom att bedömma hingsten.

Invisible
0

Jag hade en shettis med patella på foder för ett tag sedan. När hon kom hade hon en stor gräsmage och ingen vidre kondis. Men jag började sätta igång henne och ju mer jag tränade henne, desto mindre hakade hon sig.

Märke imorse när jag skulle släppa ut varmblodet hur hans ena bakben låste sig och det tog en bra stund innan han "kom loss". Kan detta vara ett tecken på patella, eller var han bara stel? Jag har aldrig tidigare sett eller märkt detta hos honom. Kan tillägga att han är 17 år i år.

Ledin
0

#8 jag har bara vart med unghästar som har partella men flera får det i vuxen ålder med. Och dom rör sig ju lika dant vid låsningen, baka ur det brukar dom göra själva. Jag hoppas att detta var pga lite stelhet kanske sovit illa ;)

#6 Anna du jag är på din grejj där ang att man inte ska avla på detta och vet om flera som säller ut sina hästar som haft detta unghästpartella ändå ställer dom ut sen o tar föl risken måste ju vara stor att även avkomman får det? Synd att itne vetrinärer kan skriva denna ska inte avlas på o sätta det i passet o vad orsaken är.

Sungria
0

Min valack har patellaupphakning, men den enda gången han har "hakat" under den tiden jag haft honom (två och ett halvt år) är när han stått på boxvila under en längre period. Vi ger honom b-vitamin, hans förra ägare gjorde det och vi fortsatte med det. Det är min erfarenhet av patellaupphakning, att hålla igång honom med varierat arbete har fungerat för oss. Jag har även fått tips om cavaletti, att det ska vara bra för musklerna (/muskeln) kring knäet.

Caspianowner
0

Beklagar ! Vi drabbade är oerhört frustrerade nu. Nu vet vi än mer att en avelsvärdering inte har den funktion som den är tänkt att stå att vara.

Vi fick således ytterligare bevis för att tanken om avelsverdering inte fungerar !

Caspianowner
1

# 6

Har nu sett igenom rasens hingstreglemente.  Patellaupphakning det finns inte med.

divansson
0

Mitt russ har det. Har dock inte märkt av det på säkert ett år (förra boxvilan) därför att han rör sig själv och tränar med jämna mellanrum. Så det gäller att hålla hästen i träning/rörelse så går det över, det finns ju där, men det märks då inte.

Caspianowner
0

# 13

Förlåt min kankse dumma fråga, men är patellaupphakning inget som bekymmrar än hästägare ?  Är det okey att hingstar samt ston använts i aveln ????.

lisette
2

har hästen ont av patellaupphakning?

AnnaLundin
0

#14 - patellaupphakning går ju att bli av med, då är det ju inget bekymmer. Men även om man blivit av med det så bör man låta bli att avla på individerna.

#15 - de _kan_ ha ont av det - solklart svar, va?

gejsa
0

Det finns ju många unghästar som får det och det växer bort. Det kan väl inte bli ärftligt när det växer bort av sig självt?

Sehvrin
0

#17 Är det ärftligt så finns ju anlagen där oavsett om det växt bort eller inte, eftersom DNA:et inte ändrar sig bara för att individens egenskaper gör det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pia-Lena
0

Patellaupphakning beror på att ett av de ligament som håller knäskålen på plats fastnar på ett benutskott och liksom hänger kvar där. Följden blir en låsning i bakbenet. Det akuta problemet kan avhjälpas genom att man ryggar hästen tills upphakningen släpper. På en ung häst bör man nog pröva med b-vitaminer och träning först. Hjälper inte det kan man tillgripa operation. Under lokalbedövning görs ett litet snitt i ligamentet.

En av mina islänningar hade problem med detta som ung och jag prövade allt ovan utan förbättring. Så när han var fyra år gammal och det började dra i hop sig till inridning, blev han opererad. Han snittades i båda bakbenen och besvärades  efter det aldrig mer av upphakning. Som en liten bonus försvann dessutom en viss överbyggdhet som han hade dragits med.

achintya
0

Vår hovslgare har både verkat kort tå och satt specialskor på en av våra ponnyer för detta (skorna var då påsvetsade så de var extra höga bak.) dessa gick hon med under flera år när hon växte. Nu verkar hon vara symtomfri från hakningarna.

gejsa
0

#18# Jo visst det förstår jag ju. Men eftersom det oftast växer bort så är det väl inget att orda om eg. Det är ju lindriga fel.

Jag tog ju föl på min Gejsa som hade det. Och hennes avkomma hade inget fel så allt blir ju inte ärftligt men enl vissa här så skulle jag inte tagit en avkomma på henne då? Diplomsto och allt som hon är och hennes avkomma blev.

Sehvrin
0

#21 Jag har för mig att man inte kommit fram till hur eller om patellaupphakning nedärvs. Det behöver inte alltid vara en enda gen som styr, oftast så är det flera olika som styr en egenskap. Nedärvningsmönster är inte alltid lika enkla som för dominanta och ressesiva anlag.

Jag själv skulle nog inte välja att avla på en häst med patellaupphakning.

Förresten, finns det inte två typer av patellaupphakning? Har för mig att jag hört nåt sånt och att det bara är ena typen som är kassationsorsak?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

gejsa
0

#22# Ja, nu behövde jag varken söka veterinär eller operera för hon hade lindrigt på hösten. Så jag vet inte ens om det var det hon hade men jag antar det för det var samma symptom.  Jag märkte vid utsläpp att hon stannade och sträckte sitt ben extra noga. Men eftersom det fanns där så finns det ju och då ska man inte avla enl några här. Och då tror jag nog inte det blir många hästar kvar att avla på för det är ju väldigt vanligt med upphakning vad jag förstår. Man kan kanske kalla det växtvärk av något slag? :) Eftersom det växer bort oftast ju mer man börjar rida och uppkommer vanligast när dom är unghästar.

achintya
0

och ja ärftligt är det.. om jag inte minns fel så har jag nån gång sett lindriga symtom hos  mamman och två av hennes föl har fått det, så inga mer föl nu efter henne.

Caspianowner
1

Jag känner för övrigt en uppfödare som tagit fram en avkomma där båda föräldrarna har eksem, t.o.m svår eksem.  Detta resulterade i en hingst som man dessutom avser att avelsvärdera.

Själv tycker jag det är käpprätt upp mot väggarna, jag vet inte vilket som är tokigast att avla på, hästar med patellaupphakning eller hästar som har eksemproblem i sitt bakomliggande blod,

Vad tycker ni ? .. …. .. .. . .

AnnaLundin
1

#22 - det du tänker på, angående två sorters patellaupphakning är nog inte riktigt två varianter av upphakning… Det finns något som heter lateral patellaluxation som är något helt annat. Det förekommer nog mest hos shetland och där är det automatiskt kasserande för hingstar. 

Jag är inte jättekunnig om detta, men om jag fattat rätt så beror detta på att knäskålen halkar ur sitt läge (utåt) pga en skelettmissbildning, typ.

#21 - det finns en ärftlig faktor i patellaupphakning och nej, jag tycker inte man ska avla ens på diplomston som har detta problem. Att det är ärftligt innebär dock inte att 100% av avkommorna får det - du hade väl tur att din slapp… Patellaupphakning är väl dessutom en av de defekter som räknas som multifaktoriell, dvs att både arv och miljö är inblandat. Och det är ju svårt att veta vilket av det som är orsak i varje fall.

gejsa
0

#26# Ha ha ja du, tror inte att det lilla hon hade skulle vara ärftligt.

# 25# Eksem vet man väl inte ens om det ärvs vidare men jag rekomenderar att inte ta föl på en gravt eksemhäst.

IdaT
0

#27 oavsett om det är lite eller mycket är det väl samma "defekt"? Alltså är det antingen ärftligt eller inte, men det beror nog knappast på "mängden defekt" som finns.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

AnnaLundin
1

#27 - jodå, man vet att eksem är ärftligt, men även det är multifaktoriellt, förmodligen flera gener inblandade plus sannolikt en miljöfaktor också.

gejsa
0

29# Jasså, har dom kommit på att eksem är ärftligt nu. Kan du länka så jag får läsa?

#29# Visst är det en "defekt" om hästen har ont, lider av det eller om det blir något annat problem. Nu var det inget mer problem mer än att hästen kunde stanna på hösten några morgnar och sträckte ut benet. Det kallar jag inte en defekt. Tyvärr.

AnnaLundin
1

#30 - Jag har ingen länk, kan bara hänvisa till vad forskarteamet från SLU sade på direkt fråga, när de redovisade vad de dittills kommit fram till i den stora eksemstudie som jag tror pågår fortfarande, på Hippocampusdagarna för några år sedan (jag minns inte om det var 2006 el 07..) DÅ sades det att det absolut finns en ärftighet i det, men att man inte vet vilka gener som är inblandade - bara att det är mer än en gen.

gejsa
0

#31# Tror inte dom vet det än. Annars skulle väl inte folk avla på eksemhästar. Det är ju var och varannan uppfödare som gör det.

Caspianowner
1

Det är kanske därför det ser ut så som det gör !  Det är mer än någonsin fler till antalet hästar som idag syns lida av eksem än man tidigare sett.

Själv köpte jag ett sto vars mor och hennes mor hade eksem, ( Och de är dessutom diplomston ) Detta vet jag inte vid köpetillfället.  Jag betalade mkt pengar för henne, för hennes så kallade toppstam, men hon visade sig nedärva eksem på två av sina tre avkommor och det var då jag börja forska på djupet i hennes bakgrund.  Hennes avkomma nr 2 som själv klarade sig från Eksem fick ett sto som har påvisat eksem 08. Så bättre bevis behöver inte jag för att se ett mönster av ett arv.