Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 4747 ggr
lisette
0

häst fick panik i släpet

Alex
0

Ja usch, sånt är inte roligt. Har en vän vars häst hoppade över bommen på E4:an… De kände att det skakade till och såg sen hur den främre dörren på transporten var öppen, och där stack det ut ett gäng hästben…

Lagom kul på en sån väg också, det är ju inte direkt bara att stanna och lasta av hästen, utan de fick ju köra så till första bästa avfart innan de kunde stanna…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

Jag hjälpt en för några år sen, jag kom körande bakom och hästen (ny köpt) hade panik i transporten. Som tur var var det inte långt från Åby, så när vi hjälpligt fått hästen lugn så körde jag bakom transporten med varningsblinkers, tills vi kom till Åby.

Där så fick hon låna box till hästen och fixat lastbil sista biten hem. Ja, det är en mardröm även om man inte känner hästen eller ägaren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lennartsdotter
0

Fanns det en bild? Jag kunde inte se den i så fall på bärbara datorn…

lisette
0

nej, ingen bild

gejsa
0

Ja. usch ja. Har haft två hästar som försökt  hoppa över bommen. Har hängt över med ena benet bl a. Så jag binder fast dom från både sidorna och framifrån nu förtiden.

lisette
0

har varit med om lite konstiga saker. en häst med båda benen över bommen tex.

obehagligt är det!

jen
0

usch vad otäckt.

jag har lyckligtvis aldrig råkat ut för nått sånt

JHaLLberG
0

Ursh Ursh vad hemskt.  Man har ju hört om hemska olyckor där transport och hästar är inblandade:(

Det var även några i stallet som skulle köra ett gottlandsruss till en travet (tävla) , de hann bara köra en liten stund innan de hörde en smäll inne i från transporten. De svängde in på en p-ficka. De hann just så pass ut ur bilen när fram dörren ("människo dörren") till transporten åker upp och hästen hänger halft ut! Den hade lyckats komma sig under bommen och sedan rammlat okmull.
Men de fick in hästen i transporten och han klarade sig fint :)

Magster
0

Jag har alltid undrat hur hästarna kan hoppa över bommen? Den sitter ju nästan under hakan på de? Hur går det till?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

jsca
0

fy vad hemskt ! :/

Cilla89a
0

har aldrig varit med om nått sånt, och hoppas jag slipper det..
undrar lite som #9, har svårt att se hur hästarna kan kravla frambenen över bommen?
därimot har schess en gång stått med huvudet under bommen när vi kommit fram ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Haag
0

Har varit med om flertalet hästar som fått panik i transporten, några har lagt sig ner och galopperat på väggen, några har gått över bommen. Det är riktigt hemskt! Gråter

Har även varit med om en transportolycka där vi blev påköra bakifrån av en personbil, med sån kraft att transporten släppte från bilen, den knäcktes framme vid kulhandsken. Två stora halvblodshästar i transporten som välte i diket.. Man kände sig ganska hjälplös när man bara såg allt i backspegeln…

Detta var en Boj bravo, årsmodell 02, med fällbara bommar på utsidan. Hade vi inte haft det på transporten hade dessa två hästarna inte överlevt, då dom låg över varandra.
De fick panik och sparkade sönder hela transporten, tak, väggar, rubbet.
vi fick iaf upp bakluckan som blev som en sidodörr eftersom transporten låg på sidan.

Hästarna kom ut krypandes på frambenen med endast skrapsår. och den ena hästen var halt.
sån otrolig änglavakt vi hade..
vi kunde tom lasta hästarna på vägen, 20 m från olycksplatsen och de bara klev rakt in.
Helt otroliga djur…..

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

[Teddy]
0

#9 Binder man med kort grimskaft brukar hästarna inte få upp frambenen så högt. Bommen måste också anpassas till hästens höjd.

WinterPrince
0

Ha alltid en sylvass kniv med när ni åker med häst i släp. Skulle det hända en olycka är det oftast lättast att skära av grimskaftet.

Min mamma hade alltid en i väskan när vi skulle åka någonstans. Senare flera år efter vi hade sålt hästarna, använde hon den väskan när hon skulle iväg någonstans. Hon blev stoppad i säkerhetskontrollen på Kastrup och poliserna kom med k-pistar och hämtade henne.

Mixie
0

Usch.. Min häst kan också få "panik" i transporten om hon "upptäcker" att hon sitter fast, men ja har alltid lädergrimma som går sönder om hon börjar studsa.. Så fort vi börjar åka brukar hon lugna ner sig också.. Men det är alltid obehagligt..

//Mickan

hhannaz
0

Vilken mardröm! :S

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything