Hubertusjakt
Någon som har varit med på en sån? Jag ska kanske vara med på en på lördag som är på Järfälla Ryttarförening, Säby gård.
Men ska man ha broddar på? Har ju regnat en del..
Jag funderar också på om jag skulle behöva ett annat bett, då Hades kan vara rätt stark. Och ja kan tänka mig att han är det när det är ett 30 tal andra hästar som galopperar iväg. I dag red jag med ett pessoabett, detta lyssnade han bra på, har annars ridit med ett tredelat.
Någon som vet ett starkt bett, men inte så elakt?
Vet som sagt inget om hur det går till på Hubertusjakter, så berätta gärna.
Jag hade nog gräsbroddat fall i fall, om det är blött.

Okie, vet du om det finns att köpa på Hööks eller Granngården?
hm, ingen aning, men det skulle jag nog tro att det finns.. Du kan ju slå en pling och höra vettja :)

hööks har broddar, granngården är jag inte säker på
granngården har ju skor, så varför inte broddar ? :) men kolla med dom, kan ju underlätta :) hihi

Kollade på hemsidan, så Hööks har, får ta och åka dit imorgon,

Granngården har broddar!
Iaf här =)

Hos oss också. Först samlas alla och rider ut en runda på rad. Lite skritt och trav. Tror inte att vi galopperade. Sedan red vi på en bana där det fanns naturliga hopphinder. Dom som inte ville hoppa red runt bara. När vi sedan kom fram där det det skulle bli upplopp så blåste hon i ett horn så var det full galopp över en äng. I skogen någonstans fanns rävsvansen som vi skulle leta efter. När någon hittade den så hoppar hon/han av hästen och tar svansen sedan upp på hästen och tillbaka ut på ängen och visslar och tjoar och håller upp svansen. Sedan är jakten slut. Hon vann som hittade svansen. Håller på ca en timma. Det är jättekul tyckte iaf jag och Gobban. *ler*

Banan som vi ska rida är på 15 km, tar kanske 2,5 h med pausen.
Vi köpte gräsbroddar, men nu när det snöar så är det väl ingen idé att sätta på de…
Säby Gård!? Haha! Jag bor i Säby Gård =p Men det måste vara helt olika ställen (; Jag bor i Åkersberga xD
Mvh Erica

Vi skulle också anmäla oss. Men jag tror att vi hoppar över det detta år. Vet ju inte vad det är för väder på lördag. Hos oss alltså.
#11 - Haha.. Fille måste vara med sen!! ;)

Ja, Fille dröjer det nog med. Vi hade tänkt åka med fjordingen Gejsa och inackorderingen som också är fjording. *ler*
Red Huberuts förra året o ska på det igen på lördag. Det är så grymt kul!!! Vi hade en bana på ca2.5 timme m 10 naturhinder där man kunde välja om man ej ville hoppa. Vi red i både galopp,trav o skritt och ut i vattnet gjorde ngr men jag fega. -Pållen min hoppar ju över alla vattenpussar som finns o kände ej för att bada-
När vi ridit rundan avslutade vi med ett upplopp där man tävlade om att ta svansen på en pinne. Ponnys för sig o stora hästar för sig.
Så jäkla kul, längtar till lördag. Bara det är fint väder.
Hade nog valt broddar om jag haft skor på min!
I år är det närmre 100 pratade ngn om som skulle vara anmälda.Förra året var det ca 70 anmälda o 50 kom.

Jag hoppas på att det blir kul!
Igår provade vi att lasta hästarna, det gick bra första gången, men skulle inte ha provat en andra gång. Kan också säga att det var snöstorm när vi provade!
Jag har köpte ett nytt bett som jag ska ha på lördag, så jag hoppas att jag kan hålla honom då. Har tränat lite att bli lämnade ensamma när de andra galopperar iväg, stanna när alla galopperar, och det har fungerat bra.

Vilka långa banor ni verkar ha. Vi kör också ponny för sig och stora hästar för sig. Men den ridturen tar väl ca 40 min per gång. Synd om publiken att få stå och vänta i över 2.5 timmar för att få se upploppet tycker jag.
Pröva bettet först Linnea. det kan ju göra ont och hästen springer mer för det om den inte är van vid det.
Publiken väntar inte utan de hänger på i bil de som vill nästan hela rundan sen kör de bort till upploppet en stund innan vi är framme…
Det är ju dock upp till publiken att vara kvar. Det är ju för ryttare o hästar först o främst det anordnas. Samtidigt är det kul att de tittar.

#16 - jag har ridit med bettet sen i tisdags, och provar många olika saker för att se hur han lyssnar och så jag vet hur jag ska handskas med det,
Idag hoppade jag med Hades för första gången, det fanns några terränghinder i skogen som vi tog. De va kanske bara 40 cm höga med det gick bra. Han galoppera på mot hindret och hoppade, vissa hinder tyckte han va för låga så de gick han över..