Höproblem
Hej! Oj vad länge sen jag var här! Trevligt att det verkar vara lika trevligt som alltid här!
Efter den fina, eller i allafall torra sommaren, så borde ju höet vara kalasfint. Men jag tror bonden jag köper hö har blivit riktigt usel på att höbärga. Har nu ungefär 300 kg mögligt hö att kasta…
Så nu är jag på jakt efter någon annan som har topphö till salu. Tackochlov får jag även superfint hö från en farbror i närheten där jag bor och som min gamla dam älskar. Problemet är att det höet inte kommer att räcka hela vintern. Jag har sett att krafft säljer lusern mix som är en blandning av gräshö, lusern, olja mm. Är det någon som har erfarenheter av detta "hö"? Bra/dåligt? Har hört att det inte alltid är så jättebra att fodra med lusern men jag vet inte om det ligger någon sanning i detta. Blir väldigt tacksam för alla synpunkter!
MVH
För att göra klart så att jag inte läst fel nu igen: Menar du att du tänker att din häst bara ska äta luzern-mixen när ditt hö tar slut?
För det är ingen bra idé om vi tänker på samma produkt nu, den är nämligen inte till för att vara som enda grovfoder, utan som ett stödfoder till ditt grovfoder…
Jag är annars förtjust i luzern och ger det som stödfoder till rätt många hästar, ser inte särskilt många nackdelar i Luzernet i sig.
#1 Det står på deras hemsida att man kan ge det som enda grovfoder.
#2 Var tvungen att gå in och titta efter. De hade ju en som hette exakt Lusern Mix, enda anledningen jag ser till att inte ge den som enda grov är för att det antagligen blir dyrt och om man har en lättfödd häst och om man har en häst som borde tugga mer än deras rekommenderade maxgiva 8kg.
Den ser fö som en mkt snarlik variation på den ena Lusernen jag tillskottsfodrar med, men då är det mer som ett tillskott till grovfodret/blandas med det, hästen som får mest lusern året runt får ungefär 50/50%

Vet inte var du bor. Men nog borde det väl finnas fler bönder som producerar hö runt omkring dig?
Börja ge lusern strå och ditt fina hö så räcker det ju längre. Att bara ge lusern tror jag blir väldigt dyrt för dig. Har du bara en häst? Hur stor är den?

Det kan faktiskt vara så att det är din egen lagring som gjort höet mögligt!!! Det händer att folk köper bra, torrt hö som de sedan vill lämna tillbaka några veckor senare. Ett tips för att skydda ditt hö mot fuktuppsugning när du fått hem det är att täcka det med ett tunnt lager halm ovanpå och runt om. Om höet var okej när du tog hem det från bonden så tror jag inte möglet har något med hans bärgning att göra utan din lagring…

#5# Nej, det tror inte jag heller om det blev mögligt efteråt. Har själv fått hem för flera år sedan jättefint hö. Vi analyserade det och det var perfekt. Men den hösten var det så fuktigt och regnigt ute. Då började det att mögla överallt på höet.
Man kan lägga halm i botten, sedan höblar och släng grovt salt över höet sedan halm. Sedan hö igen och salt, halm osv osv. Så gjorde dom förr och det fungerar jättebra även nu.
Jag var mest nyfiken på lusern mix ifall det skulle bli aktuellt framöver, o att då blanda upp det med vanligt hö.
Jag tror inte att det är själva lagringen som är problemet med mitt hö, även om det fuktiga höstvädret knappast gjorde saken bättre. När jag hämtade höet blev jag misstänksam eftersom höet kändes mjukt o nästan fuktigt, även om då det inte var något synligt mögel på det.
Jag har ett new forest sto som är ensam nattetid i stallet men som går ihop dagtid med grannens fjording.
En sak jag funderade på är om lusern mix är väldigt lättuggat, så att det snabbt äts upp?

Ok, jag har en fjording bl a. Hon får lusern strå i sin matskål. Det äter hon upp väldigt fort i jämförelse med andra hästar. Så hur fort dom äter upp det är väl individuellt.
Men klart att du kan ge hälften/hälften av det. Fast går mix som hö? Jag menar det kanske går som kraftfoder? Vet inte vad det innehåller. Kan du berätta?

#8 Lusern är grovfoder = Hö mm.
Men det blir hiskligt dyrt som ända foder, jag brukar ha med Lusern hack på tävlingar den sorten som är blandad med höhalm.

Lusern går som hö, ja, det vet jag. Men hon frågade om lusern mix. Och i det är det nog tillsatt annat. Eller?

Nu har jag kollat på Kraffts sida. Mix är ju bara tillsatt olja och melass. Så det går som hö det också. Trodde att det var något mer tillsatt. Eftersom det heter Mix. Har aldrig använt just mix.