Lodjur gick till attack mot häst.
Fast den hann aldrig riva. http://www.aftonbladet.se/trav365/article4641884.ab
Konstigt nog så pratade vi om detta i dag med när vi var ute och red. För vi såg lodjurspår i snön. Att den nog aldrig skulle riva en häst när vi rider.

Oj, Lodjur som är så skygga.. Va otäckt!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Kan ju hänt att lodjuret inte märkte dem först och sedan kände sig trängt när de kom in i varandra och lodjuret försvarade sig. (kattdjur kan ju vara envisa, jag har hört en historia om en katt som vägrade flytta sig för en bil…)
Jag tror i alla fall inte att det var för jakt som den rev hästen, då hade den nog inte suttit mitt på vägen innan utan smugit sig på. Sen så biter väl lodjur när de ska döda snarare än river? (River för att fånga, dock) Dessutom är hästar troligen mycket för stora för ett lodjur, för vad jag vet tar de främst rådjur och hare. (Tror inte jag hört talas om något lo som slagit älg, som är den närmsta jämförelse jag kommer häst)

#2# Lo tar rådjur och andra större djur med. Har haft ett lodjur som smög på min kanin i sin utebur men då jag såg det och tog in den så smög den på mitt föl som endast var 1-2 veckor gammal. Jag minns inte riktigt hur gammal hon var. Men loet hade iaf attackerat flocken en gång så dom hade sprungit in i skogen. Jag ropade på dom och dom kom springande så jag lät dom får springa ut och in i stallet själva. Jag lovar det var en jäkla fart dom satte då. ;)
Men däremot var det konstigt att loet attackerade hästen när en människa var med.
Usch då, kunde ju slutat riktigt illa…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#6 Föl kan jag tänka mig att de eventuellt skulle kunna ge sig på för att jaga, likaså små A-ponnyer, men i det här fallet handlade det om en stor travhäst, vilket får mig att misstänka att det inte var mat lodjuret tänkte på när den attackerade.
"…så jag tänkte att jag skrittar sakta mot honom så springer han väl iväg."
Herregud, det hade jag aldrig vågat.

#9# Nej, precis! Jag hade tvärvänt. :)

Måste varit något fel på den katten, så ska dem inte bete sig, undrar hur stor skada hästen gjorde på loet.

#11# Dom håller väl på som bäst och söker efter lodjuret nu för att se om det är skadat står det. Det står ju även att det kan vara sjukt eftersom det betedde sig så där och inte var rädd. Normalt gömmer dom sig om dom hör oss. Fast lodjuret som lurpassade på mitt föl och kanin tog ju ett rådjur senare på natten. Vi hörde hur den skrek. Och dagen efter låg den helt öppet på en sten i en hage bredvid vår hästhage. Så jag har ett förstorat foto på den när den ligger där helt öppet.
Min Sorro som står där borta i skogen. :( Hoppas inte lodjuret är skadat och ger sig på hästar i hagarna nu bara.

Ha ha detta måste vara rekord 21 inlägg som är samma. Himla bra dator det här. Satt på min dotters. Tror jag går över till min egna. Verkar ha fått fnatt totalt. Ta gärna bort några inlägg. *fniss*

Rovdjursstammarna växer råddjur o älgens stam har minskat kraftigt dom måste ta sig ut o skaffa mat men lodjur är av natuern skygga men när maten tar slut så går dom fram bland människor ändå. Det ja inte fattar var att han fortsatte visst dom brukar sticka men han va antagligen hungrig.

jag förstod inte. flög kusken ur vagnen? för hästen vände ju tvärt och sprang hem igen - svårt med en vagn kan jag tycka.

#34# Det måste han väl ha gjort. Han sprang ju till grannen så hästen måste väl ha fortsatt hemåt. Står lite konstigt.

är det parningstider för lodjur nu? det står ju det, men hur länge är de dräktiga då? det är itne så att lodjuret har försökt skydda en unge?

mamman kan ställa av sina ungar/unge om hon ska göra nåt t, ex jaga etc. då borde hon inte ha suttit still så länge tkr ja men man vet ju aldrig

#37 hur gick det med er lodjursjakt förresten?

Det gick bra vi skött ett lodjur under veckan. det var full skjutet i västra götaland på bara några dagar.

wow. vad händer med köttet och pälsen egentligen?