Hästarna inne
Hur är det hos er? Här hålls hästarna inne på grnd av vädret. Det blåser mycket och det flyger stora grenar ibland. Jag törs helt enkelt inte ta ut dem.
Hur är vädret hos er?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Blåsigt och snöblandat regn, hästarna inne
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
snöstorm! Hoppas att dom är inne!
Blåser som bara den o snön blandad med regn yr runt här men lägger sig inte. Bara 3+ men ändå kallt så in i bomben…pga den grymma vinden
Hästarna är ute än så länge.

här snöar det :'/ och blåser som tusan..
men snön lägger sig inte som tur väl är.. :D

Oj, vad har ni för väder??!! Här är det klarblå himmel, strålande solsken och -5 grader. En svag bris sveper förbi då och då

Här har vi också klarblå himmel, strålande sol och -7 grader. Fast de blåser lite…Men de ser himla trevligt ut nu när man sitter här inne i värmen ;)
Här är inte hästarna "inlåsta" men däremot flyttade jag dem från sommarhagen till vinterhagen med lösdrift för någon timme sedan. Snöyra, kraftig blåst och några minusgrader. Dags för långkarlsonger på människorna!
I stallet där min ridhäst bor (hos grannen) går pållarna ute som vanligt. Vi skulle inte komma på tanken att ha dem inne pga dagens (o)väder. Enda gångerna de är inne längre tid på dygnet är när det är många många minusgrader men det är enbart med tanke på frysrisken av vattnet i stallet. Hästarna klarar sig ute och VILL gå ut men uppskattar likväl att få komma in för att vila - oavsett väder.
Våra är ute, här snöar der mest, blåser bara lite, dem får åtminstone va ute till 15.00 i eftermiddag, dem är ju vana att va ute till 21.00, dem är ordentligt täckade, så dte är nog inget större problem :)

#7: Men om man anser att skaderisken är för stor då. Här blåser träd som är friska och stra rätt av. All tågtrafik står still då träd blåst över tågbanan. Jag vill inte att mina hästar får ett träd över sig. Eller ett träd som förstör hagen så de kommer ut och förvillar iväg sig.
Tror liksom dig att hästarna mår bäst av att vara ute. men denna gång törs jag inte släppa ut dem. Släppte ut hunden för ett tag sedan, då kommer det en stor gren flygandes förbi i midjehöjd. Skojigt.
Audiatur et altera pars

våra går ute nu. Det är ca 2-3 grader, snöblandat regn och det blåser men dom stackarna får stå ut…

#9 usch, va det verkar blåsa hos dig! :/ :O

Dom var inne tills halv 10 . sen fick dom ut med vintertäcke på !!, det blåser lite, men inte mkt, och det snöar inge nu .och det är klart på himmelen : D
asså det är skit mkt snö :O, Hästarna får väl gå in 3 lr nått idag..och så riderja väl Molly om det inte både snöar o blåser , Och genom att det var sådan tung snö så har ungefär 7 träd rammlat (STORA granar) , och dom 7 ser jag bara från fönstret så man kan ju tänka sig hur mkt träd som har rammlat över hela skogen …. och vi idag har stängt "uppe" i hagen , så dom bara får går nere(dom får alltid gå "nere" i hagen på vintern , genom att dom ser inte stenar o stubbar så i snön ju) … Skrållan verkad elite rädd av sig när hon gick ut hahahaha, och Molly bara "fnös" i snön och började springa och skrållan efter sen då : P , Ska ta kort sen vid stallet o så…. så ni får se mkt snö :D lägger in i tråd sen .
Jag hoppas hästarna inte har fått gå ut idag pga blåsten. Men det återstår att se när jag kommer till stallet!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

det blåser å yr snö här.. inget har lagt sej än…. hästarna ute. ska mkt till innan jag har mina inne….. de har ju både täcke å träd som skydd….
-10 grader och blåsigt. Hästarna ute (naturligtvis) under dagen, men får komma in sent ikväll.
Har hästarna tillräckligt vindskydd så ska de ju naturligtvis vara ute tycker jag. Fukten som trots allt blir i stallet är ju sämre.
Asså jag säger lite som Åsa.. De kanske inte är för kallt för dom, men risken att träd blåser ner är rätt stor.. dock har de lungat sig lite nu..

hej våra hästar står ute nu men får komma in under natten .just nu här på västkusten är det lite snö men vindstilla för stunden.
wanda

fin utsikt du har emle, fast kanske inte just i dag..blåser ganska mycket där
horsepawer, Jo det är najs när det är sådant väder som man gillar. Lite surt att man inte kan välja väder :)

Våra hästar gick ut som vanligt i dag. Dom var lite nippriga men så farligt blåser det inte här tycker jag. Men däremot fick vi jaga hästar i dag. Den nya stora hästen hade slagit med foten och fastnat i tråden antagligen. Han drog med sig flera pinnar så 5 hästar sprang omkring på vår väg. Den är liten som tur är. Så det var bara att stänga in hästarna på ridbanan och fixa staket och tråd och isolatorer på flera ställen. Nu byter jag hagar med den bråkiga hästen. Hö får dom ju ute med nu eftersom dom får i tunnor och badkar. Det blåser inte bort lika lätt. Snö har vi knappt fått. Som ett litet puder bara.

Måste bara visa vad som mötte mig när vi var till stallet nyss.
Visst jättebra med träd som skydd, det har mina med. Nackdelen är att i det här vädret är det träden som ska skydda dem som är farliga.
Jag låter annars mina vara te, mycket ofta och länge. Tror starkt på att hästar mår bäst av att vara ute.
Men nu sa mitt förstånd nej i alla fall. Sklle aldrig förlåta mig själv om något hände dem.
Audiatur et altera pars

oj, var det stallet som trädet la sig på?
mina hästar är ute, vet faktiskt inte alls hur det är där hemma. men i hässleholm så snöar det men blåser inte spec mycket.

Nejdå det var inte stallet. Men en byggnad inte så långt från stallet. ;-)
Vårat stall är mycket högre. Så det står lungt. ;-)
Här har vi aldeles vid våran infart till stallet. Ja aldeles efter våran infart ska jag kanske säga. Så tur i oturen, vi slipper ta reda på det ;-)
Audiatur et altera pars

Här är vattnet bredvid hagen. Två stora friska björkar har blåst av inne i skogen (närmare hagen ändå) och landat ut i vattnet.
Förstår om de har fallit åt andra hållet och jag haft hästarna i hagen.
Nu kanske ni förstår varför mina står inne.
Audiatur et altera pars

blåser det så mkt?

Japp, till och från blåser det otroligt mycket. Vi bor vid det som kallas upplandskusten och blåsten är hemsk. Ibland ser man hur snön liksom blåser runt så det bildar en virvel av snö i luften.
Häftigt att se när man sitter inne. ;-)
Audiatur et altera pars

#20 jo det vore ju jätte bra men jag tycker att det är kul att bli överraskad!! trodde jag drömde när jag vaknade i morse och det var som mitt i vinten ute :o

Oj, vad det måste blåsa hos er Åsa. Men sista bilden ser ut som om ni har en sjö bredvid hagen är det så? Ni ser ut att ha fått mycket mer snö än vi iaf. Skönt att ni har hästarna inne när det blåser ner träd så där mycket.
#29 Jo man blev smått chockad när man tittade ut imorse…Men nu skymtar iaf jag blå himmel borta i horisonten över vättern, och det blåser lite mindre….snön gör mig inget, men det får gärna sluta blåsa så mkt :)

#31 är vätten lika grund året om? jag var där i sommras på campingen. Fick ju gå halv-vägs till kalsta inan man kunde doppa sig, har aldrig varit med om ett så långgrunt ställe :P
#32 Japp det är den, och skulle nog tippa på att den är ännu grundare för tillfället för att det har drivit upp massa sand från botten mot stranden :)

I går kväll på nyheterna så varnade de för storm så det är väl det Åsa fått kanske.
Här hos mig, 4 mil norr om sthlm så har vi snöstorm just nu och ca -2 grader. Sikten är jättedålig pga snöyran och träden vajar riktigt mycket i blåsten *uäk*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Strålande sol från klarblåhimmel och -7 grader, har varit ute och ridit och det va helt underbart!!
Gillar ju som ni borde veta vid det här laget inte snön men idag va det härligt, men gruvade mig i morse när det va -13 grader, man e ju inte van kyla än..
Bild tagen från min bro alldeles nyss---->

jisses. hur mkt snö är det?

pratade med min granne. vi bor ju mellan två åsar (hela 100 meter över havet) och där har snön lagt sig.. *suckar*

#36 frågar du mig? Det är dryga halv metern här, runt 60 cm, kollar man på smhi's hemsida så ligger vi på det näst blåaste området (bor precis intill det blåaste), dvs 50-75 cm, det har varit varmt några dagar så det har sjunkt ihop som tur är.

ojj vikke väder ni hafft, de var lite snö storm här förra veckan men de var inte så träden blåste om kull som tur va..:S här har vi hafft helt klar himmel och solsken hela dagen.. men nu har de börjat bli mörkt om typ en timma är de väll aldeles mörkt, tur att de finns lampa på ridbanan;D

Vad härligt det såg ut MiaMaria! Med mycket snö och sol.
Eve! Har ni fått så där mycket snö i Stockholm???

#35 vad rider du för häst? :)

#30: Japp vi har vatten bredvid hagen. Ser lite ut som en sjö, men är väl en älv egentligen;-)
#34: Japp den stormen härjar här.
Vi har nyss vaarit på tur till Tierp och hämtat äldsta sonens flickvän. Hon vart strandad där när de drog in tågena.
Bilar har stått med jämna mellanrum i diket. Så visst har vi ett underbart väder. Inte verkar det ge sig heller.
Om det bara inte blåste så starkt skulle jag inte klaga. Men då vi fortfarande har storm hos oss så är det inte skojigt.
Audiatur et altera pars
Gejsa - Japp.. Fast på vintrarna brukar vi ju ha kring en halvmeter :P Men det har kommit ner förvånandsvärt fort.

#42 En halvblods valack på 12 år, kallad för "Jätten" =) Jag kommer inte in på din sida, begränsad…
Idag stod alla hästar inne också pga snöovädret och ingen har vinterskoning ännu.
hästarna har varit ute hela dagen, fastän det har snöat och blåst hårda vindar.

Våra hästar fick vara ute till 19.30 i kväll. Men vi fick ingen snö bara blåst och senare lite sol.
Ute -> Lösdrift.. :)