Lädertömmar och Rockard
Hej hej!! Någon som vet vart man kan köpa någorlunda billiga svarta lädertömmar. Dom jag har hittat har varit alldeles för dyra för mig.
Vet nån något om dessa rockards? Funderar att köpa någon av dom.
http://www.torpangan.com/vagnar.html
http://www.mickesfyrhjulingar.com/5.html
http://www.jaboruder.se/shop.htm - (Den svarta rockarden)
Svarta tömmar har man på begravnig, enligt tradition så har man bruna tömmar.
Tänk på att vagnen ska ha svängel (selen ska ha draglinor) och om vagnen ej har broms så ska den ha "öglor" på skaklarna till bakselen.
sök på Google efter "Cliffords körskola" så hittar du mycket bra information om vad du ska tänka på
aha okej :)
Hittade en till vagn som jag skulle vilja ha men lite dyr men bra kvalité och ett stort plus att den är demonterbar :) Det är NHS sulkyn .
http://www.westerdal.se/
En liten fråga: Jag har en maxad aponny hemma. Ska hon ha en aponny vagn eller en Bponny? Hon är blanding mellan welsh och shettis.
B-ponny vagn tycker jag

vad skiljer vagnarna åt? Är det lägnden på skacklarna? Om det är så, hur är din ponnys steg? Stort - B-ponnyvagn men är det kort så kanske a-ponnyvagnen passar.

#1 Är det verkligen så med svarta tömmar??
*** Kärleken övervinner allt ***

#6 enligt tradition eller det "brukliga" har man bruna eller naturfärgade tömmar. Om de svarta är för begravning vet jag inte.

När man köper sele så ingår ofta svarta tömmer. På tävling så är det vanligt med svarta tömmar. :)
Köp det du tycker är snyggt. Själv har jag vita rep tömmar vid skogsarbete och svarta läder vid vanlig körning, färgade ett par natur färgade själv då jag tycker att det är väldigt fult med naturfärgade tömmar till svart sele.
:) hitils har jag inte fått böta (skoj)

#8 bra skrivit, klart man ska ha det som man tycker är snyggt! Om man sen ska tävla upp i de svåra klasserna får man ta det då och föresten, hur många poäng kan de plocka i dressyren för svarta tömmar?
Själv har jag naturfärgade tömmar och tycker att de är snygga
.
aha okej. Letar efter 18mm breda tömmar som inte är för dyra.
Det är ju så enligt tradition, men det spelar ju inte direkt någon roll, bara det att för hade man ju svarta tömmar till begravningarna och oftast vanliga reptömmar vid hemmabruk/skogsjobb.
Jag tycker att det är snyggt med lite rödare tömmar, men ljusbruna tycker jag e hemskt fult.
Men det som är jätteviktigt (enligt mig) är att de inte är för breda, då blir det helt omöjligt att köra bra.
Har köpt en vagn från "Mickes fyrhjulingar". Det är himla bra pris på den. Man får montera ihop den själv och kvalitén är kanske inte super men helt OK, har också hört att spårvidden är för smal för att man ska kunna tävla med den. Skaklarna var på tok för korta och för smala, men jag har händiga människor omkring mig, så för mig var detta inget problem (skaklarna är dessutom lösatagbara, så man behöver "bara" göra om själva skakeln). Frakten var billig med bussgods, om man inte bor i Stockholmsområdet och kan hämta den själv.

www.driveout.se (importvagn) har en jättefin vagn som jag ska köpa till min shettis. dock är priset kanske inte vad du tänkt dig…?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

http://www.driveout.se/importvagnar/016L.htm hoppas denna direktlänk funkar
Föresten.. Köp inte sån där svart vagn som du visade i inlägg #0… Skaklarna viker sig om hästen reser sig eller kastar sig åt sidan!! dom där vagnarna är totalt värdelösa!

Traditionen om svarta tömmar är en missuppfattning. Till begravning skall man alltid använda svarta tömar. Förr var det så att när ekipaget kördes av ägaren användes ofta ljus tömmar, för att inte smutsa ner sig. Kördes ekipaget av en anställd användes vanligtvis svarta tömmar.
Om du väljer NHS sulkyn kan du nog få den anpassad till din häst.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#15 alla var väl svarta, vilken menar du?
Att det följer med svarta tömmar när man köper sele beror på att det är lättare att färga in tömmarna med svart färg. Ska man ha bruna går det åt mer läder för att få samma färg på bitarna. Alltså en penningfråga.
Annars är det som entill skriver, ägaren har ljusa tömmar osv.
#17 jag menade rockarden som hon visade på länken i inlägg #0 den som var längst ner

#19 det finns 3 olika länkar i #0, men nu vet jag vilken du menar iaf…
#20 länken som är längst ner!!!

#21 men hallå jag skrev ju att jag visste vilken det var nu. det jag ville få fram var att du fortsatte envisas med att skriva länkEN, i bestämd form som om det bara vore EN länk i #0. som sagt vet jag vilken du menar nu av de 3 länkarna i #0
hej hej! det var längesen nu jag var inne på den den här.. Jag har henne inte kvar men i framtiden så kommer jag nog köpa en rockard till min framtida ponny.
#22 oj, haha jag läste inte hela som du skrev innan ;)
#15 har du haft en sådan vagn eftersom du vet det?
Tycker det är lite märkligt eftersom det verkar som att många köper den rockarden.

Jag har en sån rockard som mickesfyrhjulingar säljer och jag är super nöjd,betsäller man rätt o lite extra får man saker som passar, O villken vagn skulle inte gå sönder om hästen reser sig? skulle de ske skulle jag nog va rätt glad om vagnen gick sönder o inte hästen, o gör hästen de kanske man ska börja om med inkörningen eller inse att hästen inte fungerar för körning?
#25 ja jag köpte en vagn ifrån mickesfyrhjulingar.. och dom är världelösa!! Skacklarna viker sig i nerförs backe! och dom går av som okokta spagettin då hästen/ponnyn reser sig! totalt världelösa!!
Köp en riktig "travrockard" istället.. dom är mycket hållbarare!

#27 konstigt att dina skacklar vek sig, min vagn fungerar hur bra som helst.
#27 Är du säker på att det är samma vagn då? Bara för dem ser lika ut behöver dem ju inte komma från samma ställe…
Och du förlängde ju dina skaklar själv så det kan ju ha blivit något fel då…

#26 En vagn ska INTE gå sönder om hästen reser sig, då är det en skitvagn. Går vagnen sönder för att hästen trilskas, oavsett anledning, så innebär det en enorm säkerhetsrisk och kan leda till svåra skador på både häst och kusk. Mickes vagnar är importerade från utlandet och därför får han säkert lite varierande kvalitet på dem, samt att inte alla är kapabla att se vad som är dåligt och inte. Att folk köper hans vagnar är för att de är billiga, inte för att de är bra. Folk som inte kan nåt om körning tycker att en vagn för över 10.000:- är för dyrt och väljer bort kvaliteten och köper en mycket sämre billig vagn istället. Deras förlust.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#30 Men vi som inte kan lägga 10.000:- på en vagn vad skall vi köpa för vagn då???
Har skrivit en egen tråd men har inte fått något klokt svar på VILKEN vagn man skall köpa som är både bra och billig (3-5.000kr).
Det är ju inte lätt som nybörjare när man inte vet.

#31 Det finns såklart andra vagnar, som inte kostar skjortan, som ändå håller en hyfsad standard. Men då får man leva med att de kanske inte går att tävla med. Mickes vagnar till exempel är inte ett bra alternativ, eftersom de både har dålig/ojämn kvalitet och inte är tävlingsgodkända.
Bor du i Småland eller däromkring finns det en vagn i din prisklass som är helt okej att köra med, hör med Maliiin här på forumet. (Tror att det var i tråden "Vilken rockard är bäst?" på Shetlandsponny-forumet som hon visade bild på den.)
Sen får man acceptera att körsporten ÄR dyr och utan pengar kommer man inte så långt kvalitetsmässigt. Men bara för att man skaffar lite billigare vagnar ska man inte behöva ta att de går sönder för minsta lilla.
www.stuteriprecious.se
#32 Men det måste ju finnas en tävlingsgodkänd vagn som inte kostar skjortan. De mesta brukar ju finnas i varierande prisklasser.
Bor inte i småland, bor på gotland.
Allt inom hästsporten är ju tyvärr dyrt. 
Men om man hoppar tävlingsgodkänd då, vad finns det för vagnar som passar mina önskemål/krav?

#33 Jäboruder har en gammal modell av Roslasrockard till salu begagnad för 8000:- just nu. Enligt en tråd på Shettis-forumet så är den godkänd för tävling fortfarande.
Vill man inte alls ha tävlingsgodkända saker så finns det massor att välja bland, men då får man vara kritisk i kvalitetskontrollen.
www.stuteriprecious.se
#34 Men som nybörjare är det inte lätt att veta vad man skall kolla efter, vilka vagnar som är bra respektive dåliga. Är ju därför som man frågar. Men hittils så kunde jag lika gärna struntat i att fråga då man inte får något svar på VAD för vagn som är bra. Har bara fått reda på vilken vagn man inte skall köpa å att man skall vara kritisk i kvalitetskontrollen. Hur lätt är det att vara kritisk i en kvalitetskontroll när man inte vet vad man skall kolla efter???

#35 Det grundar sig i materiallära bland annat, att kunna avgöra vilken metall som är hållbar och inte samt vilken dimension på rör som är hållbar och inte.
Det finns massvis med trådar på Shettis-forumet just nu om bra vagnar, sök där. Eftersom du inte vill ha en dyr vagn så kan jag inte guida dig för jag har ingen förteckning över billiga vagnar.
www.stuteriprecious.se
#35 Säljer inte Persén vagnar längre?

jo men jag då som kör kanske någon gång i månan, ska jag gå o köpa en vagn för över tiotusen? men oki,bara för att jag har en sån vagn klassas jag som okunnig, då vet ja!!
#37 Ingen aning, vet inte vem det är men har hört namnet förut.
Har vart ifrån allt med hästar i ca 4-5 år nu så jag har ingen större koll på nånting.
#29, ja det är samma vagn. vi förlängde med grövre järn rör som var mycket starkare än dom som var på. och då jag körde med den första gången så hade jag inte för längt dom och det var då dom vek sig
#39 Han bor på Gotland… Jag vet inte hur man får tag på honom men det vet nog nån Gotlänning. Hans vagnar har bra pris och är rejäla samt har svängel. Tror dom håller tävlingsmåttet oxå.