Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2370 ggr
Wanilj
0

Att linda arbetslindor rätt??

Kan någon informera mig om hur man lindar en häst "rätt" inför ett arbetspass.. Stallbandage har jag lindat till förbannelse men har träffat på olika varianter av arbetslindning… man vill ju att det blir rätt!!!!!  Tänker då på hur långt ner, börjar ni mitt på med vikflik och går ner för sen upp eller? Antar att samma regel gällande startläge gäller med arbetslindor? Stora frågan är hur långt ner på kotan???? Tänkte börja linda lilleman under dressyrpassen i padocken när han börjar arbeta lite mer…  Man har som sagt sett många varianter och man vill ju inte påverka benets förmåga att arbeta rätt…

Tacksam för svar!

Mvh Wanilj

Linda
0

Hej

En vanligt fleece linda utan padd under räcker bra linda motsols och lås lindan med den innersta lindstumpen så att den inte åker av jag brukar även låsa lindan med ett varv med en man tejp ytterst för att vara säker.

Linda extra över kotan och forma lindan jämt fördelat.

-Lycka till mvh Linda

gejsa
0

Töjbara fleecelindor ska man inte använda om man inte kan linda rätt. Man kan linda för hårt och det blir skav och brännsår har jag hört. Så jag vågar inte använda sådana som töjer sig.

Carola

Matilda
0

Det jag har fått lära mig (har nyligen börjat med en kurs där vi håller på att just linda av olika slag) är att man ska ha en padd under om man vill vara på den säkra sida, dvs att det inte blir för hårt och att det inte blir skav mm. Vi har fått lära oss att lite mer töjbara och tjocka lindor, som tex av fleece används vi stallbadage och icke töjbara och tunnare lindor vi arbetsbandage.

Sedan börjar du då på mitten och lindar ner och upp. Viktigast är ju att det blir jämnhårt lindat och inte för löst lindat. Linda gärna så linda precis täcker padden så att det inte kommer in grus mm som kan skava. Vi brukar lind ungefär halv kotan, men inte för långt ner så att den kan åka ner.

Finns nog många åsikter och sätt när det gäller lindning, men de är iaf så här vi fått lära oss att linda arbetsbandage på skolan.

/Matilda

Linda
0

Eftersom fleece inte är töjbart och stasar är det rekomenderat just därför det inte stasar.

En padd under , där skarven är fel laggd kan ge fel stöd åt senan , därför är det inte att rekomendera om man inte är van att lägga tränings bandage.

Så här har jag fått lära mig genom åren hoss flera tävlings ryttare på högre nivåer, genom min veterinär som även arbetat med både trav och hopp hästar.

-Men visst många teorier finns så länge man lindar noga jämt fördelat med stöd åt kotan så brukar det bli bra.

mvh Linda

Matilda
0

Ok. Såg att jag skrivit lite dumt, menar att vi fått använda tex fleece för tjocklekens skull…Sedan med att en fellagd skarv kan också orsaka skavsår stämmer nog väl, men jag tror risken är lika stor utan padd…

-Ja se vad många åsikter och teorier det finnsFlört

/matilda

gejsa
0

Vad är det som är töjbart då? Vad heter det? Eftersom jag inte lindar så är jag inte så haj på detta.

Wanilj
0

Hejsan flickor! Tackar så mycket för era svar! Jag var lite tveksam till om jag skulle våga linda utan padd.. Har använt de tunna svarta neopaddarna som de använder på travet.. de är helt suveräna! Jag fick lära mig att lägga skarven mitt på framsidan av benet.. Så att inte böjsenorna påverkas..