nej av den enkla anledningen att det blir så mycket bökigare när man ska kastrera honom. in på klinik och söva osv.
Hade jag varit intresserad av hästen så hade jag bett säljaren bekosta och genomföra kastreringen och SEN hade jag köpt den.
Grejen är att klapphingstoperation är både kostsam - hur mkt den kommer kosta vet man egentligen inte i förväg, det beror på var i bukhålan testikeln har fastnat, hur stor operation det måste bli - och som alla operationer är det också en viss risk med det. Och man måste kolla med försäkringsbolaget om de täcker eventuella komplikationer - åtminstone mitt bolag täcker INTE kostnader för komplikationer till kastrering…

Nej, endast om hästen blevkastrerad innan köpet.
Om säljaren bekostade operationen.

Nej, jag skulle inte köpa en klapphingst.

Jag har gjort de, men han var inte det vid köpet..
Han är nu kastrerad på klinik och det kostade 8000 :- ingen höjdare… hade jag vetat att de var en klapphingst hade jag inte köpt !
Kan man kastrera alla klapphingstar?
Jag har alltid hört att om en häst var köapphingst så kunde man bara ta bort ena kulan.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 - ja, man kan kastrera alla klapphingstar, men inte via en vanlig enkel stående kastrering (DÅ kan man bara få bort den kula som finns nere i pungen) utan det kan krävas ett ganska stort bukingrepp om kulan har fastnat långt inne i bukhålan.
#8 Så det är därför de inte blir kastrerade ordentligt :) Då förstår jag.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 - man borde absolut kastrera dem ordentligt även om det är dyrt, besvärligt och en viss risk med det. De kan nämligen fortfarande vara fertila - även om de flesta inte är det - plus att den kvarliggande testikeln (via hormonutsöndring antar jag) kan göra att hästen blir svårhanterad.
#9 - man borde absolut kastrera dem ordentligt även om det är dyrt, besvärligt och en viss risk med det. De kan nämligen fortfarande vara fertila - även om de flesta inte är det - plus att den kvarliggande testikeln (via hormonutsöndring antar jag) kan göra att hästen blir svårhanterad.
Talade med Uppsala om just detta med att många klapphingstar kan bli ordentligt svåra och det beror på att kvarvarande stenen ligger i en för den alldeles för varm miljö vilket i sin tur kan leda till rubbningar i hormonutsöndring etc..

Får jag fråga, vad är en klapphingst?
Har hört det tidigare men glömt 
klapphingst är en som inte har båda kullorna nere därmed ena pungkulan är uppe o har inte sjunkit ner. Den kvarstår tills den op bort. Jag har träffat flera klapphingstar ena var en fjordig o han var inget hingstig o var på ridskola en period där gick han med andra val i hagen o funka bra. Han gick annars med ston o inget hände som tur var. Jag hade dok inte köpt en klapphingst om inte ägaren/säljaren ser till att han blir en riktig val.

#14 okej tack =)
Är jag ute och cyklar eller har inte sådana men ena kulan uppe stor risk för cancer?
Mammas katt hade nämligen så och han löpte stor risk för cancer enligt vet. Samma med hästar/andra djur?
#15 Japp det ska vara en stor risk för det och det är ofta det som ger rubbningar gällande hormonerna.

#16 Okej, då va ja alltså inte ute och cyklade =)
#6 va billigt.. ja betalade 4500kr för min hunds kastrering, din häst e ju jätte mycket större..

#18 Ja, men med tanke på att jag kastrerade min hingst i höstas för 2000 kr så är det dyrt + att riskerna är mkt större.
Jag har nämligen hittat en häst som jag blev väldigt intresserad utav, men har nu kommit på att dom pengarna det kostar med en kastraktion av honom skulle vara roligare att lägga på utrustning istället och jag har inte möjligheten till att ha något annat sto eller valack.
Ägaren vill inte lägga pengar på honom, har inte råd därför ska hon sälja.
#18 det e dyrt o kastrera en hund ovasett storlek vissa är ju så små som katter men ändå är priset så mycket högre. Kan undra varför det e sån skillnad? De ser väl lite lika ut där nere/bak dom med ;) katter o hundar allså samma ingrepp görs
Tycket det e smart o kastrera sin hund slipper dom vara så ängsliga om grannens hund löper
#20 kolla upp lite vad sån här kastrering kostar säkert olika men detta görs väl på klinik iaf å då kostar det. Vanlig kastrering är inte så dyr