Bortskänkes?
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=231239&inriktning=&typ=
Kan detta verkligen stämma? Låter lite sjukt att bara ge bort en så pass utbildad häst med bra stam…
Vad tror ni?

jag tror att de är fejk. Men de e de jag tror.
Det står efter Birar?
#2 Hahaha!
Haha visst 
"Namn: xxxx"
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Undra vem de är som sitter å roar sig med att hitta på en story om att nån har gått bort å man måste sälja en häst.. haha suck på dom! 
#5 Undra om dom får några svar? Haha det skulle nästan vara ännu intressantare!
#6 Ja faktiskt! Haha

Säg inte det.. Jag lade ut en annons om att jag ville köpa häst, det var en som ville ge en jättefin häst till mig. Den stod i ett försäljningsstall hos en känd ryttare men ägaren försökte också sälja den, hur som helst så hann den säljas (av försäljningsstallet) innan jag bestämde mig.

Men kom igen ;) Hästen utbildad MSV/ MSV är i superålder och superstam. Knappst att man skulle ge bort den :P
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#9 det var den jag blev erbjuden också. Pratade med hon som hade den på försäljning, hon hade också tävlat den och gillade den jätte mycket.
Det är väl inget konstigt egentligen. Säg att ägaren dör och resten av familjn vet inte var de ska göra av hästen, vet inget alls om hästar. Då är det väl hur smidigt som helst att ge bort den.

Jag tycker iallafall det skulle konstigt! Men isåfall, varför inte. Jag tar den ;)
Sån´t har ju hänt förr. Det är jättesvårt att sälja häst idagens läge och är man i stor pengabrist och saknar intresse för hästar så är detta inte alls så ovanligtg som ni tror.
Har själv fått ett stort välutbildat sto på 9 år efter Ampere för 5000 kr. Tycker nästan det är gratis då diverse täcken och övrig utrustning ingick (förrutom sadel).
Sen har dottern fått en varmblodstravare, med utrustning helt gratis. Den hästen tävlar fortfarande och placerar sig bra och vinner därmed pengar.
Så visst händer det.
Det är väl inte alls omöjligt att det är sant? Jag kan ju själv säga att skulle jag dö så skulle garanterat inte mina föräldrar bry sig om att få några pengar för min häst, utan bara få bort henne så snabbt som möjligt, då de inte har kunskap eller intresse om hästar. Och de skulle nog knappast bry sig om hästen så hade VM-kapacitet…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#12 precis. Känner flera stycken som fått hästar gratis, kanske inte lika välutbildade som just denna men fortfarande utbildade.

googla på mailen så hittar ni en mindre seriös blogg.

Men gud vilka hemska snorungar! Kna inte riktigt utläsa om de driver eller om de menar det de skriver!
kunde väl lagt ut namn/bild iaf :P
Kanske skulle mejla och säga att man är intresserad och gärna vill ha bild och stam? ;) Bara för att se vad den/dom svarar.

Det har jag redan gjort 
fy vilken blogg…. fritt land visst, men sånt här vill man inte läsa…

Äh ärligt talat, bara för att det finns en blogg i samma namn som mailadressen betyder väl inte det att de båda hör ihop. Alla har väl sett bröderna lejonhjärta eller?
Tycker tt det är respeklöst! Att maila på annonser om man inte är seriöst intresserad, har själv ute häst på annons ibland och får otroligt mång oseriösa svar, folk som bar är nyfikna osv. Om det nu stämmer som det står i annonsen, tror ni inte att det är jobbigt nog för de som får ta emot samtalen ang. hästen. Om folk dessutom börjar ifrågasätta dess trovärdighet, hur skulle det kännas om ni själva satt i samma situation?
Jag menar inte tt låta arg, men jag blir så otroligt trött på folk som mailar, ringer osv. bara för att de är nyfikna.

Om du menar att jag inte är intresserad av hästen så har du fel, stämmer annonsen så har jag en väldigt god vän som söker en häst av detta slag. Och då menar jag inte att den bortskänkes utan av utbildningsnivån.

#22 det var inte menat till dig

#15# Jag har googlat men får inte fram något. VAd hittade du?

någon blogg
tror det är nån som driver med den som har den annonserade mailen..

#21 att två olika personer kan komma på samma underliga namn är för mig ganska konstigt. men visst, det behöver inte vara samma peronser.
#27 Fast "Heil Tengil" är väl inte så konstigt? "All makt åt Tengil, vår befriare!"
Rätt lätt att få fram ett namn som "heiltengil" då (om man söker på det mellanslag kommer det upp en hel del)
Själv tycker jag att det är konstigt att man inte ens skriver ut hästens namn i anonsen, men kanske (om den är äkta) att man inte vill ha en massa skvaller.
låter ju som de är fejk.. nån som roat sig lite typ

#28 Det är ganska ofta man ser annonser utan hästen namn. Det är väl egentligen det minst viktiga att veta om hästen..
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#30 jag tycker det är ganska viktigt med namnet innan så man kan kolla upp hästen och googla den etc
bloggen kan ju inte ha med hästen att göra, riktiga idioter..
Det är ju inte ofta hästens namn står med i en "seriös" annons. Likaså bilder brukar det inte finnas ibland.
Bloggen har nog inget att göra med annonsen, om de där tjejerna inte fått för sig att de vill driva lite med hästfolk.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag har en känsla av att de inte stämmer helt. Någon som har vart i kontakt med hästen tidigare hade ju erbjudit sig att ta hästen. Tex tränaren eller någon. Kanske inte till sig själv men för att sälja hästen osv, det är ju helt klart en värdefull häst. Om någon avlider som har en häst så bör ju en "okunnig" anhörig ta kontakt med någon som har varit delaktigt i arbetet kring Hästen tidigare.
Beträffande namnet så är det väldigt vanligt att man inte skriver ut det. Det är ju som flera andra skriver ganska onödig information i en annons.
//Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
#31 Är man intresserad är det ju bättre att ringa och fråga.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har själv faktiskt mejlat på denna och tycker nog att jag fick ett serriöst svar tillbaka
Det är många som mailat, vi har en som ska komma ut senare idag . Vi vill ju helst se att hon kommer till någon i stockholms området. Därför svarar vi på ditt mail. Kvinnan som kommer ut och tittar verkade väldigt seriös och hade tränings ambitioner samt A-tränare på gården. Dessutom kunde hon tänka sig att vi fick en eventuell betäckningsrätt om ca. tre år. Det är en kamrat till våran avlidna dotter som skulle vilja betäcka henne.
Om det skulle vara så att kemin inte stämmer mellan kvinnan och hästen så återkommer vi. Men då vill vi att du funderar på om du kan tänka dig att vi får betäckningsrätt på henne

#34 Dom kanske inte vet vem som tränat den eller så?
#36 Bra svar du fick!
Jag förstår inte varför det skulle vara en bluff. Tror som flera andra här att om någon okunnig helt plötsligt står med en häst som någon i familjen avlidit haft, så skulle nog inte denna orka hålla på med att sätta pris, vill säkert ha bort hästen fort. Tyvärr, men dom verkar ändå vilja hitta ett bra hem till hästen.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Ibland är det ju oxå så att det står bortskänkes, sen när man pratar med ägern ska dom ha 40 000kr för hästen, det tycker dom är att skänka bort den, när dom kanske skulle kunna få ut mkt mer!
Jag hittade en anons för några år sedan om en "problem" vallack som skänktes bort, halvblod, ganksa ung (6år tror jag). Jag mejlade till ägaren och fick ett tel.nr tillbaka. Jag ringde och hon berättade om hästen, inga större problem fanns med den förutom att den tidigare blivit för hårt pressad, så nu hade dom börjat om med "inridningen". Lät jätte intressant tyckte jag, men konstigt att den skänktes bort, så jag var tvungen att fråga hur mycket dom ville ha för han (stod ju skänkes i annonsen), 37 - 40000 kr skulle dom ha! tycker inte det är at tskänka bort den!!
Nu är jag nästan övertygad om att den inte är fejk eftersom dom ändrat i annonsen, och nån här faktiskt hade fått ett seriöst svar.
Men det var bara min tanke då det inte fanns foto på hästen, inget telefonnummer och en mailadress som hette "heiltengil".
Men som sagt nu är jag mer övetygad över att den inte är fejk.
Det händer ju trots allt ibland att folk håller på och lägger upp oseriösa annonser bara för att det är kul.
Det kan ju finnas en anledning till att de inte lagt ut bild eller telefonnummer, eller en "avslöjande" mailadress. De vill väl kanske helt enkelt inte att vem som helst ska ringa, hästen skänkes ju som sagt bort och då är det väl många som passar på… Eller som ringer utan att vara seriöst intresserade. Då föredrar de väl att rensa bort de mailen, än att bli helt nedringda.
Och har man då fullt namn utlagt så är det ganska lätt att hitta ett telefonnummer. Sen är det ju inte direkt ovanligt med bildlösa annonser.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#41 Och hur ska man veta vilken det är utan mer information om hästen? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
mm speciellt eftersom ägaren enligt annonsen är avliden :P

kolla igenom hästarna efter ägarens namn, om det nu vore ägaren som annonserat. har redan kollat och det finns ingen person med det namnet som ägare till hästarna.
oj hoppsan det stod visst inte att ÄGAREN var död .. xD
#44 Det var väl troligtvis dottern som ägde hästen, och därmed mammans namn som står i annonsen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Huruvida annonsen är seriös eller inte, låter jag vara osagt men det måste vara en fruktansvärd tragedi för en familj som förlorar en familjemedlem och sedan står hjälplösa med en häst, som de kanske inte har möjlighet att ta hand om. Jag kan bara tänka mig vilka bekymmer min egen familj skulle få, om det hände mig något och hästarna stod "ägolösa".
Däremot tror jag inte att det är någon god idé att skänka bort en häst - det försvårar antagligen letandet, än vad det hjälper med tanke på hur otroligt många svar man skulle få, och däribland väldigt många oseriösa. För att inte prata om de som ser ett tillfälle på att tjäna en hacka på "affären", betäckningsrätt eller inte.
jag kommer inte ens in på bloggen, kommer up en ruta där det står VARNING…nånting… och att jag måste skriva in användarnamn och lösen
då är bloggen borttagen isf
#48 Ja, då verkar det som om bloggen är borttagen!

Nu är annonsen borta också.

Kan inte låta bli att undra hur mycket annonser egentligen analyseras.
Om någon är intresserad av en annons kan man bara hoppas att de ringer alternativt mailar. Tycker det är konstigt med dessa disskutioner, nyfikenhet och analyser. Skulle inte vilja att mina egna annonser blev så ifrågasatta som denna blivit.

#52# Det man inte vet, lider man inte av. :) Det finns ju uppenbarligen folk som tycker det är roligt att skriva en annons som inte ens existerar också. Många gånger är det någon som fyller tex 50 år och dom vill att det ska höra av sig så mycket folk som möjligt för att störa också. Så därför blir ju folk lite misstänksamma.

#52 Jag håller med! Det känns inte riktigt rätt. Nu är det ju som det är.
Verkar som hästens ägare har gått bort, och då mår väl kanske inte övriga familjen speciellt bra.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag fick då aldrig något svar från annonsören..
#53 "Det man inte vet, lider man inte av"
Det här är internet. Vem som helst kan hitta och läsa det här.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#56# Visst har inte sagt annat. Men som det är nu så vet dom inget troligtvis. Visst att det var en sann och otäck händelse bakom annonsen men sånt vet man ju aldrig i förväg. Men eftersom vi vet vad som hänt så tycker jag att ni ska ta bort hela tråden.