Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 421 ggr
Nemo
0

Skor eller inte

Jag ska snart få min häst. Han har nu inga skor. Bör jag sätta på honom det eller inte? Han är inte inriden än men vi ska börja så smått när han kommer. Och hur är det i vinter om han inte har skor, då går det ju inte att sätta på broddar.

Emle
0

Jag tycker inte du ska sätta på skor. Hade jag haft möjlighet så skulle jag tagit av skorna på min egen häst, har honom bara på foder och hon som äger honom ser helst att jag inte tar av dem. Har man inga skor på så får man ju anpassa ridningen efter vädret, d.v.s är det blankis ute så får man avstå från att rida. Att ha en häst barfota har ju både för och nackdelar. Något jag vill påpeka är att det är jätteviktigt att hitta en hovslagare som är kunnig/skicklig, om man nu inte har kunskapen själv.

emsems
0

jag har alltid skor eftersom att jag tycker dom baaaara halkar annars (alltså utan broddar) så jag har skor pga broddar, + att man ska slippa oroa sig för olika underlag att rida på, utan kunna rida överallt. tex min förra häst var åxå oskodd när jag köpte henne, men hon ömmade ändå när vi gick på grusväg (vilket det ar runt om hela stallet).

shirley
0

pröva utan, bättre för hästen om den klara gå utan! tyvärr gör ju inte alla det…..

gejsa
0

Klart du ska sätta på skor. Hos oss skulle vi aldrig kunna rida utan skor på vintern. Risk att hästen fläker sig både i hagen och när du rider. Då är det avlivning som gäller. Om du inte bor där det är barmark vintertid. Våra unghästar som vi inte rider har inga skor. Men dom går ju bara i hagen. Men det är t o m otäckt att gå med dom till hagen över den hala vägen. Så vi måste sanda där ibland för att kunna gå över.

mazze
0

Skulle absolut sätta på skor om du ska börja rida honom. Det är fler risker utan än med. Det finns ju en anledning till varför man började att sko hästar.