Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2632 ggr
sockerfria
0

Har strö blivit en bristvara i Sverige?

Hej

Jag undrar ifall ni skulle vilja hjälpa mig med något jag tycker verkar jättekonstigt. Ägaren till det stallet vi har ponny på ringde oss igår och sade att när vi mockade fick vi inte mocka ut mer än det som var riktigt surt och låta det andra vara kvar. (Vi använder oss av spån).

Anledningen sade hon var att det just nu råder ströbrist i hela Sverige. Vi måste nu se över vad vi ska strö med i framtiden. Hon säger också något om att ridsportförbundet står bakom henne. Och beklagar sig över att det nästan är djurplågeri men vad gör man.

Jag tycker att det låter konstigt och vet att hon har det ganska dåligt ekonomiskt. Känner väl att det är en ursäkt för att hon inte har råd till strö som hon hittar på en ursäkt och lägger det på någon annan.

Kände att jag behövde höra av någon utomstående hur det ligger till hos andra.

Känns inte bra att låta hästarna stå i snuskiga boxar.

Skulle vara jättetacksam ifall ni vill ge mig lite feedback här.

AnnaLundin
0

Det ÄR brist på spån.

Orsaken till detta är att så många börjar elda med pellets och briketter, som tillverkas av spån. Och det finns även andra som köper upp spån, t.ex spånskivetillverkare.

För bara några år sedan var det lätt att få tag på spån till bra priser, men nu är det så många som rycker i spånhögarna hos sågverk och hyvlerier att priserna skjuter i höjden och tillgången minskar drastiskt.

Jag själv fick hem ett lastbilslass med sågspån dagen före julafton. Hade egentligen beställt kutterspån, men det fanns inget att få tag i sedan flera veckor, då. Och det var bara enstaka spånlass de alls kunde leverera, så jag var glad att jag fick hem något alls…

Lorita
0

Det är en bristvara, alla som gått över till spelets eldning behöver också spån och mängden spån som produceras i landet räcker inte.

Här i GBG har det varit svårt i många år att få tag i spån.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Jennniie]
0

Det är väl inte brist på allt strö för att det är brist på spån?
Alltså jag menar, det finns väl andra alternativ som det fortf finns av så det räcker, eller hur jag ska förklara. Fick lite skrivkramp nu o i min formulering :P

Lorita
0

#3 jag har gått över till torv men det eldar man också och halm det är det också brist på här. Vi som hästägare får nog också finna oss i attvara med och hushålla med jordens resurser

AnnaLundin
0

Torv är ju dessutom inte en oändlig resurs det heller, det tar rätt många år att bilda en ny torvmosse.

Men snart kanske bönderna upptäcker att det faktiskt är värt mödan att se till att få in även halmen torr och fin för att sälja. Jag vet ju att många bönder hackar den direkt vid tröskningen och sprider den direkt på åkern igen.

Fast jag fortsätter helst med mitt spån, får väl fälla några egna träd och ställa mig och börja hyvla med nån gammal rubank eller nåt… Oskyldig

Cilla89a
0

Vår leverantör frågade om vi kunde tänka oss att gå över till torv då han har svårt att få tag på spån. Men jag tycker inte torv är nått trevligt alls. Så han fixade fram spån iaf, och gav bara 60 kr balen. Tur att Brimad & Japp är renliga av sig :P Så 2 pallar spån räcker ända fram till sommaren :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

#5 jag hoppas också på att få tag på halm Flört

mallan-nog
0

har inte läst de eandra inläggen så noga, men det är framförallt brist på spån. Då mkt på grund av lågkonjukturen… Många av sågverken ligger nere & då tillverkas det mindre spån…

Har oxå problem här med strö. Böndernas halm är typ slutsåld. Vi har kört på torv hela vintern, men när det varit kallt så fryser torven och har då köpt spån för att blanda ut torven. Men nu finns de inge spån, och där vi brukar köpa torven, de har slutat ta in de… Skrikandes vad nu de ska vara bra för…

Lorita
0

#8 då började vår lågkonjunktur i GBG för fyra år sen Obestämd

gejsa
0

Jag har alltid haft halm och det gillar hästarna mest. Dom kan äta av det och dom kan ligga mjukt till skillnad på torv och spån.

Be era bönder att plasta in halmen i storbal fyrkantsbalar så kan dom även stå ute om ni har lite plats. Det är suveränt. :)

Lorita
0

#10 det finns ingen halm plast eller inte så finns det ingen halm att köpa här

gejsa
0

#11# Förstod inte din mening. Finns det ingen halm att köpa nu menar du?

AnnaLundin
0

Det finns ingen halm att köpa, bönderna tar inte vara på den

I år regnade den mesta halmen bort dessutom, åtminstone här där jag bor.

(fast jag fortsätter propagera för mitt spån, som de sover torrt och skönt på - behöver de mer att tugga på så får de mer hö)

Linaah
0

I stallet där min häst står använs halm från gården. Den är fin och det finns mycket. Dom ställer in sin halm i en lada under vinterhalvåret.

gejsa
0

#13# Nej, jag läste att dom inte tog tillvara på den. Men det var därför som jag skrev att ni skulle be bönderna att göra det till nästa vinter. :)

RubHel
0

Jag har hittat en säker spånleverantör, Stenvalls. Finns i Märsta och i Luleå. Så det känns skönt att ha tillgång till det.

Där jag köpte spån förut, RS Produkter, är det brist, dom hade bara några enstaka balar kvar när jag ringde i veckan.

sockerfria
0

Tack för alla svar. Jag behövde verkligen höra från någon annan än stallägaren då det har varit lite oärlighet just hos henne. Man blir ju lite skeptisk vid sådana tillfälle.

Skönt att höra att hon talade sanning, även om det inte var skönt att höra att det verkar vara brist på spån mm.

AnnaLundin
0

#16 - det finns INGA säkra spånleverantörer, för de måste skälva hitta sitt spån någonstans. Och när spånet är slut hos DERAS leverantörer så är det liksom slut…

*är väldigt glad över högen under presenningen ute på stallplan*

RubHel
0

#18 Men det är deras eget företag som tillverkar spånet.

sanne
0

det är verkligen spån brist. Granngården i Borås har inte fått tag på spån den sista månaden, vi har strött med torv o halm, funkar jätte bra, halmen tar dock mkt plats på gödsel stan…

vill helst ha riktigt sågspån, men grannen använder ej såget så mkt längre..

Lorita
0

#12 våra bönder odlar vad vi hästägare vill ha, HÖ kraftfoder (havre) köper hästägare i affären och eftersom halm är en restprodukt efter havre så blir det ingen halm eftersom dom inte kan sälja havren.

För några år sen kunde jag få tag på halm för då eldade vår bonde med havre och sålde biprodukten (halm) till oss hästägare.

Den lilla mängd halm och säd som nu odlas går till böndernas egna kor, det blir inget över.

Alltså det finns ingen halm att få tag på här och spån är en bristvara sen flera år till baka, ibland till och med ransonerat, max fyra balar kund för att det inte ska ta slut för fort. Så har vi haft det i jättemånga år nu, vad man kan göra är att köpa spån på hösten innan folk börjar stalla in sina hästar då brukar det finnas, efter jul då är det total slut på spån.

Jag har fortfarande två årsförbrukningar torv kvar, så det kommer vara torv här ett bra tag till. Får jag tag på halm så kommer jag köpa direkt, för det är det jag vill ha mina hästar på som alternativ ett.

Rita-S
0

Man kanske kunde forsöka kombinera?
Jag vet fler som köper strimlat tidningspapper/reklam och strör med, kanske man kan dryga ut med en kombination av torv/tidningspapper eller spån/tidningspakker, eller kanske alla tre?
Papper ensam måste man nog ha rätt stora mängder för att bädda bra tror jag nog..

Jag vet dessutom vissa som har sand i botten och sen halm/tidningspapper/grov spån/annat på toppen. Sanden kan renas sen om man orkar ta sig tiden till det :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

fridak
0

vi strör ju med halm, hon som sköter stallet hyr det från en gubbe med massa mark så jag tror det är från hans marker vi får halm och hö. jag tycker att rätt många häromkring tar hand om halmen ändå, fast vissa hade otur med vädret i somras så många balar regnade bort på åkrarna….

[Jennniie]
0

Självklart ska vi vara med o spara på resurserna, sa inget annat heller.
Bara att det finns ju massa olika alternativ till just spånet.
Torv, Halm, Tidningspapper, sen har de ju kommit nån ny halm pellets med såg jag i nya hästfocus osv.

[chriistina]
0

Här är det också smått brist på spån. Men ibland är det lättare att få tag på enskilda balar än hela pallar. Så till TS, om du vill ha mer kan du ju själv kolla runt lite och se om du kan få tag i två balar eller så till bara er ponny…

Toscany
0

Sedan i höstas/vintras har spånkrisen märkts av ordentligt. :/
Styckpriset har blivit skyhögt, men man får vara glad om man ens hittar spån för det skyhöga priset. Så, ja det är stor brist på spån.

jsca
0

jag vet inte ngt om spånet här nere,  använder endast halm till min häst. Dock har vi haft spån på gården tidigare, men jag vet inte om stallägaren har slutat ta hem för att hani nte bryr sig, eftersom alla har gått över till halm, ellero m de är bara för att de har tagit slut överallt..
Men när jag flytta min häst till gården i slutet av oktober,, så tänkte jag att jag skulle ha henne på spån, och de var sådan spån jag ahde packat själv.. Min kompis jobbar på ett finsnickeri.. Så där kunde jag ta ifrån, så fick han lite pengar för besväret.. men de har inte blivit av att jag har använt mina spånsäckar ;D

Haag
0

Jag märker inte av bristen alls faktist. Jag har sån tur så jag har 3 st sågverk i närheten som jag kan hämtsa av… Är inte avundsjuk på er andra… Obestämd

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

fridak
0

vi har ett sågverk här. det går att antingen köpa spånbalar på granngården eller lågot sådant, eller så går man till sågverket med en stor stryktålig plastsäck och fyller den för 15 kr:) vi vägde en sådan säck och den vägde väl 20 kg ungefär, det blir ju långtifrån lika packat som i en spånbal men kg-priset va ändå billigare från sågverket tror jag. dessutom finns det en i stallet vars pappa jobbar på sågverket så vi kan få gratis spån. Men det används bara till transportresor och i en box där hästar står korta stunder när deras egna är "upptagen" vid mockning och så.

Tusen
0

Här är bristen på spån så stor att t.o.m. torven är en bristvara. Alla som annars står på spån har gått över till torv vilket gör att torvleverantörerna inte hinner leverera. Det är hemskt. Tack och lov hittade jag lite torv i dag på Granngården, så jag köpte en pall som jag ska hämta i morgon.

exitingsvillemo
0

själv har jag inte använt spån på några år. Här har vi torv och/eller halm. Nu var det ju dryga året sedan jag sist köpte torv, så vi får väl se hur det blir när alla balarna är slut om det går att få tag på.

lisette
0

men ni som använder torv, varför kollar ni inte upp om det finns någon som bryter torv i er närhet? det visade sig att jag har en som bryter torv knappt en mil härifrån. åkte dit och hämtade löst, bra mycket billigare!

JennyR
0

Här är det också spånbrist. Går inte att få tag i halm heller.. Ströar med papper i lösdrifterna, funkar super!! Inte så dyrt heller :-)

lisette
0

jag var och köpte betfor idag. de har då itne brist på spån där… det stod säkert 20 pallar spån inne på lagret… ;)

Lorita
0

#34 åk dit om ett par dagar och titta på vad som är kvar, det låter ju som om dom just fått en lastbil levererad Tyst

lisette
0

jepp det kan jag göra! =)