Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 12183 ggr
PimTheGreat
0

Proteinfråga

om en häst får för mkt protein…hur mår den hästen? symtom?

AnnaLundin
0

Beror på varifrån proteinet kommer.

Protein från grovfoder kan du ge i princip hur mycket överskott som helst utan att hästen mår dåligt av det. Protein från mer lätt-tillgängliga källor (kraftfoder) kan orsaka tarmflorestörningar och i värsta fall Baron Gruff-sjukan (som inte är kul…)

Hinner inte skriva mer just nu, utvecklar senare i kväll, vid behov.

PimTheGreat
0

#2 jag har så svårt att förklara då jag inte riktigt förstår foder… men veterinären var uppe hos kingen o vaccinerade honom idag och jag passade på att fråga ang pälsen o de. Han har regnskållor, lindrigt, men han sa att han tyckte jag skulle göra analys på hösilaget då jag ger lucern också. För ägaren till stallet tror det innehåller mkt protein då en del hästar inte kunnat gå på fri tillgång på det utan att de fått "proteinnacke". förstod inte helt vad hon menade med de, men veterinären tyckte också när hon förklarade symtomen på de hästarna att det lät som det var mkt protein i höet och då tyckte han absolut inte jag skulle ge kingen lucern utan prova att bara ha honom på fri tillgång o inte stödfodra mer än att ge honom b-vitaminet från apoteket (minns ej namnet) ska köpa det i em eller imorgon. Jag känner inte igen kingen på hans sätt. han har alltid varit lugn och trevlig även om han bara gått i hagen, men nu är han så fruktansvärt stimmig och rastlös och veterinären sa att han trodde det kunde beror på överskott på protein från grovfodret och lucernet…. ville bara kolla här inne lite.

#1 då får gärna utveckla mera om du orkar. jag jobbar till 15.30-21 ikväll men komma kolla efter det sen…om ni undrar varför jag ej svara tillbaka. VAd är baron Gruff-sjukan??

tacksam för all hjälp kring detta!

lisette
0

#2 att han är stimmig, kan det inte vara pga lösdriften? han har väl alltid haft box? alla hästar funkar ju inte på lösdrift.

Stallmima
0

Baron Gruff-sjukan är en allvarlig tarmstörning som drabbar hästar, oftast på grund av stress i samband med alltför mycket kraftfoder eller för hög dos av protein. Sjukdomen beror på en kraftig tillväxt av bakterier i tarmarna, då främst grovtarmen men en kraftig och illaluktande diarré som följd. Sjukdomen har fått sitt namn från en känd travhäst som hette Baron Gruff som dog av sjukdomen. Baron Gruff hade Solvalla som hemmabana så sjukdomen kallas ibland även för Solvallasjukan. Sjukdomen är ovanlig men drabbar oftast tävlingshästar. Den välkände travhästen Järvsöfaks drabbades av Baron Gruff-sjukan under 2004.

Lånat från Wikipedia

Lindbygarden
0

Som sagt en analys av grovfodret hade ju gett dig alla svar egentligen..Då vet du ju på en gång om han får allt han behöver eller om han får för mycket protein mm

PimTheGreat
0

#5 ja, jag ska ringa lantmännen och höra hur jag går tillväga…känns rörigt detta. Kostar ju inte så mkt. Visserligen är det inte många månader kvar men det får det vara värt….

Lindbygarden
0

#6 Har du lantmännen i närheten? Har du tur så kan du ta testtussar och lägga i en påse.. fara ner till lantmännen så hjälper de dig fylla i en lapp sen skickas det på analys.

supersmidigt!

Ni kanske kan dela på kostnaden?

Alex
0

Både höet och lusernet är ju grovfoder, så det bör inte vara någon fara. Men ta en analys är aldrig fel, så vet du ju vad han behöver.

Men att en häst skulle bli stirrig av för mycket protein från grovfodret har jag svårt att tro. Då tror jag nog mer på det Lisette är inne på, att han är ovan vid lösdrift.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

En häst kan bli stirrig av fel foderstat. Min gobban var ju heltokig innan jag förstod att han behövde en högre kvot. Men ger du tex för mycket smrp och för lite mj även om det är mycket så blir det ju ingen bra kvot. Det ska ju vara en balans. För mycket grovfoder tror jag inte hästen blir stirrig av däremot om du har gett för mycket kraftfoder.  Men eftersom din häst inte rids så mycket just nu pga tidsbrist och han är ju inte farligt smal heller så sluta du med lusern tills du fått analysen. Så hinner du ju se om han blir mindre stirrig. För han får väl inte havre eller så?

För att veta vad som är bäst för hästen så är ju analys det ultimata. Så är det ju alltid. :) Så slipper man gissa.

PimTheGreat
0

#9 nej han får bara lucern o lite betfor för smaken… gav lucern för va rädd han skulle gå ner i vikt, men antagligen är lösdriftens hö kraftigare om han håller sig i hull där,  än det han åt hos Linda för där höll han inte hullet enbart på hö. Men lika bra att göra analys så vet jag..;-)

AnnaLundin
0

#2 - det där med proteinnacke tror jag inte ett smack på och de kunniga jag frågat har också bara skakat på huvudet. Mina egna hästar har fri tillgång till ett ensilage med högt proteininnehåll och det har verkligen inte hänt något negativt med nacken ens på shettisarna, snarare har deras fettnacke försvunnit…

Jag har aldrig heller hört talas om att högt proteinintag skulle göra hästar stissiga.

Däremot - var det inte ganska nyligen du flyttade dit hästen? Då har du ju nyss gjort ett foderbyte som stört tarmfloran på honom, DET skulle kunna påverka på udda sätt om han är känslig.

Jag håller dock med, en analys på hösilaget vore inte fel.

(och som en parentes - de flesta veterinärer har ganska dåliga kunskaper om detta med foderstater och utfodring. Jag vet givetvis inte hur det är med just din veterinär, men generellt har jag slutat lyssna på vad veterinärer säjer om foder…)

gejsa
0

#10# Vad har ni för grovfoder? Är det stora hösilagebalar eller torrt hö? Tänkte på hur du skulle gå tillväga vid analys. Själva analysen tar ju bara upp till ca 3 dagar vid den här tiden på säsongen. Lägger du till din mejl också så får du den tidigare. Mineraler behöver du ju inte ta den här gången heller tycker jag eftersom det är snart bete. Tar du bara på mj och smrp så kostar det ca 350 kr beroende på vart du gör den.

PimTheGreat
0

#12 vi har hösilage

gejsa
0

#13# Ok! Det räcker ju inte bara med en bal. Har ni storbal? Isf ta en tuss försiktigt i mitten och frys in det i väntan på att ni öppnar nästa bal. Jag brukar ta med 3-5 st men då får du ju vänta ett tag.

PimTheGreat
0

#14 vi har storbalar och vi har allt från en o samma skörd….

gejsa
0

#15# Spelar ingen roll. Man ska ändå ta från flera balar. :)

exitingsvillemo
0

B-vitaminet från apoteket heter Beviplex och det är exakt samma sak som det B-vitamin du köper i hästsportaffärer. Mitt tips där, är att kolla och jämföra priser.

Hur mycket Beviplex skulle du ge honom?

PimTheGreat
0

#17 20 ml/dag

Peppe
0

Jag ger blacky b-vitamin i pelletsform. han äter den pelletsen ren så dom verkar inte vara äckliga, tänkte att för dig vore det ju smidigt att ge så så slipper du blanda med nåt annat för att få ner i flytande form

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jen
0

Jag kunde inte skicka analys genom lantmännen.

Jag fick gå in på http://www.eurofins.se/

och beställa provpåse.

Men jag skulle nog vänta till i höst o analysera.

Betes säsongen är ju snart här :)

PimTheGreat
0

#20 hon som har stallet tyckte också att jag skulle vänta då de ska göra analys nästa år på höet. Hon tyckte jag skulle prova o se om han håller hullet och lugnar sig om han har får hösilage…ser man att hullet inte håller sig får jag diskutera om det igen men folk omkring mig. Många har faktiskt rek att ge honom lite havre med betfor mineraler och b-vitamin + 1 eller 2 L proviva i veckan…nån som känner till det ang provivan??

jen
0

Du kan ju öka luserngivan för säkerhets skull

AnnaLundin
0

VIll du stabilisera tarmfloran så är vanlig bakjäst bättre (och väldigt mycket billigare) än proviva. Ge ½ paket om dagen.

PimTheGreat
0

#22 det är just lucernet jag ska plocka bort då risken är han får förmkt protein nu. Ska prova att bara ha honom på fri tillgång hösilage utan stödfodring av lucern

pippa__
0

Men vrf ska du ge han havre och betfor för då tycker dom?

PimTheGreat
0

ja trög o glömsk som jag e så var det något om att det skulle bli så balanserat som möjligt. havre o betfor är väl mest energi som jag förstod på henne…(jag e verkligen kass på foder)Skäms o provivan för magens skull

Alex
0

#26 Fast om det blir balans kan man ju inte veta utan en analys.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

pippa__
0

och är han stirrig och skum nu så stoppa inte i honom nån havre så det slår slint helt..

jen
0

men då är lusernet bättre än havre och betfor.

lusern är grovfoder, bättre för magen ;)

jen
0

tillägga att protein från grovfoder är snällare för magen än protein från havre.

exitingsvillemo
0

jag måste ärligt säga att jag inte har den blekaste om varifrån denna information kommer. Din veterinär  säger alltså att du ska sluta med protein fast hästen ser ut som att han inte har en muskel i hela kroppen? (Jag vet att det inte är ditt fel att han ser ut så, så jag menar inte att låta tvär mot dig=))

Förstår heller inte riktigt anledningen till att ge honom havre istället…

Protein är ett grovfoder, precis som hö eller silage, det är alltså det bästa för magen.

B-vitamin håller jag med om däremot, de flesta hästar behöver hjälp vid fällning av just B-vitamin. Detta är också helt ofarligt för hästen att äta.

Jag har också hört veterinärer prata om dessa knottror som protein-chock, alltså när man gett höga doser protein snabbt, huruvida detta stämmer eller inte vet jag dock inte. Men samma veterinärer har då också sagt att et brukar ge sig vid fortsatt fodring av protein, att det helt enkelt är ngt som kroppen blir van med.

jen
0

#31 jag antar att du menar att LUSERN är ett grovfoder, precis som hö eller silageFlört

Tusen
0

#11 Jodå. proteinnacke finns absolut. Vet med bestämdhet två russ som har/har haft det, varav den ena var vår egen.
 Nacken svullnar upp och kan t.o.m. göra så att huden spricker, vilket den gjorde på min bakants häst. Ingen av dessa hästar var feta utan mycket vältrimmade och i full tävlingskonditon.
 Vi tog då bort den mat som innehöll mycket proteiner och ersatte den med proteinfattig mat. Genast blev hästarna bättre. Detta har inte hän en enstaka gång och dessutom har det hänt vid olika årstider så vi vet att detta hänger ihop.
 Sen är det ju så att bara för att man inte har hört talas om det eller så.., så behöver det ju inte betyda att det inte existerar.Flört

Alex
0

#33 Var det protein från grovfoder eller kraftfoder?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

#34 Vi använder väldigt lite kraftfoder men vi tog bort båda då höet var av väldigt hög proteinhalt.

gejsa
0

#26# Är din häst fortfarande dålig i magen med diarré? Isf rekomenderar jag att du endast tar och ger honom hösilage och då menar jag endast hösilage i minst 2 veckor. Sluta dutta med allt som folk säger att du ska lägga i maten osv. Ge inget lusern heller. Min sorro fick ju diarre av lusern så det finns ju faktist hästar som inte tål det även om det kallas grovfoder. Inte betfor heller eller havre eller något annat. Bara fri tillgång till hösilage. Berätta hur hästen är i hull och temprament och i magen om två veckor.

exitingsvillemo
0

#32 fniss. ja precis =P

#36 självklart ska man inte dutta hit och dit, bara det kan dom få diarré av.

Däremot har jag stött på VÄLDIGT många hästar med diarré som fått det av hösilage.

Kan ju helt vara så att han inte fixar att äta hösilaget ;)

jen
0

Hästen kanske inte tål hösilage.En del tål ju inte det som exitingsvillemo skriver

Kanske kan du byta ut ett mål om   dan till hö? för att se om han blir bättre

gejsa
0

#37# och #38# Sorro tålde inte hösilage när han var som värst. Men att be henne köpa hö i detta läge lär ju inte fungera. Så det bästa är ju att först och främst bara ge hösilage en tid för att se om magen blir bättre. Blir den inte det så kan det vara hösilaget som gör hästen dålig. Men jag tror mer på att magen tog stryk när han kom hem och var så smal pga för lite mat. Att han fick för mycket mat från början för att gödas upp. Man måste börja succesivt och försiktigt med jättelite ökade portioner till ett djur som fått lite mat en längre period.

jen
0

#39 ja, det har du nog rätt i.

Hästen  fick säkert magsår av för lite mat förut

gejsa
0

#40# Nja, magsår tror jag inte hästen har. Men däremot väldigt känslig mage. Att minsta lilla ökning eller förändring i maten ger diarre precis som för sorro. Nu kan sorro äta blött hösilage efter flera års försiktighet i maten så med tiden blir nog han också bättre. Men kanske efter betet om inte annat. För då får dom ju ensidig kost alltså gräs som är det mest ultimata för en häst. Och inte en massa annat konstgjord mat.

Alex
0

Ja jag tror som Gejsa, att du i det här läget bör ändra så lite som möjligt. Att ta bort lusernen är nog inga problem, men lägg inte till kraftfoder på ett tag, utan testa bara hösilage. Blir det då sämre/han faller ur så lägg till lusern igen (gärna hackad strå om det går).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jen
0

om hästen har fått väldigt lite grovfoder förut så har den troligtvis magsår

PimTheGreat
0

Kingen har INTE magsår. Varit på klinik och kontrollerat!
Gejsa - han hade diarré när jag stod ute hos Linda men nu har han inte det längre så han verkar bättre i magen så sätt och enligt veterinären så är det inget att påpeka ang hans hull idag utan att han ser ut som en vanlig 4 årig arabungdom som han sa… de är som våra ungdomar…spinkiga och gingliga…:-0

#43 att svara på detta så kan jag säga att JA han stod på förlite grovfoder under okt-14 dec-08 för han fick ingen mat alls då tydligen. sen kom han hem till mig och hos mig har han alltid stått på fri tillgång, likaså när han stod hos Linda….hon hämtade honom som 2 åring

gejsa
0

#44# Nej, jag tror inte heller att han har magsår. Däremot har han fått känsligare mage. Precis som Sorro. Hellre en lite smalare häst ett tag och få iordning på magen och sedan bättra på med maten. En häst dör inte om den är lite smal. Men däremot lider den om den mår dåligt i magen. :) Så ge du bara hösilage en längre tid.

#43# En häst behöver inte alltid få magsår bara för att den fått för lite grovfoder. Däremot så har han irritation i magsäcken pga för mycket magsaft en längre tid. Alltså ev början till magsår.

Min islänning fick magsår på djursjukhuset pga stress och för lite mat. Han fick nästan fri tillgång men åt inte av deras hö. Han låg inne i 19 dagar har jag för mig så visst kan det gå fort.

gejsa
0

Skönt att höra att han inte har diarre iaf. :) Men för att försöka få honom lugn igen så ge bara hösilage. Så får du pröva dig fram och se om mår bättre av det.  Eftersom dom får fri tillgång så kan han ju äta när han vill och blir hungrig.

PimTheGreat
0

#46 var uppe hos honom nu ikväll igen. Tog in honom och borstade av honom och pratade lite. Gav lite morötter till honom gjorde jag dock, men ikväll var han hur lugn som helst…Förvånad…han har nu varit utan stödfodring i 3 dagar med idag. SÅ fort kan det väl ändå inte gå? Å stirrig var han ju i flera dagar så det var ju inte nåt tillfälligt ena dagen han var stirrig för. Nä jag blev riktigt förvånad idag…

PimTheGreat
0

Glömde skriva att jag idag fick reda på med att hon hade trott fel  ang skörden. Innan trodde hon att det var första skörden, men hade nu kollat upp det mer noggrant och det  var andra skörden…så de skickar iväg analys nästa vecka åt mig…jag behövde inte ens betala fast jag erbjöd mig. De verkar generösa måste jag säga…..

AnnaLundin
0

#48 - andraskörd kan vara positivt för näringsinnehållet - jag har hittills inte stött på någon andraskörd med dåliga värden. Så då kanske ni kan klara er bra utan tillskottsfoder. :)

PimTheGreat
0

#49 man kan ju hoppas. Men känns skönt nu att veta att det kommer analys och fram till dess så får han gå på fri tillgång på enbart höet och sen tar jag ett äpple och sprutar in b-vitaminet där..:-)

pippa__
0

Vi gav/ger hästarna från andra skörden av hösilage och där är supervärden i den. Bara mineraler behövs som tillskott.

lisette
0

jag tror det där med att andra skörden ska vara mindre näringsrik är något gammalt som fortfarande lever kvar.

pippa__
0

Mm det låter som det är "äldre" och därmed sämre eftersom det är andraskörd

lisette
0

jamen precis!

AnnaLundin
0

#53 - andraskörden är ju när växterna startat om och börjat växa på nytt och, som sagt ofta väldigt bra värden i.

Sämre blir det om man tar förstaskörden sent, efter att alla grässorterna hunnit blomma och blomma över. Det är blomningen som avgöra vad som är kvar i näringsväg, hinner blomman fröa av sig så försvinner alla prutteinerna med fröna ner på marken.

PimTheGreat
0

vad duktiga ni är allihop på det här med hö o foder och värden hit o dit. Vill med vara så duktig och ha stenkoll på allt kring min häst….:-)

AnnaLundin
0

#56 - man lär sig med tiden, om man bara intresserar sig för det Skrattande