Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1807 ggr
Courage.C
0

Hjälp mig!

Min nya häst som var hur gosig och lugn som helt när jag var och titta på henne. Nu gör hon något jättekonstigt! Så fort någon går framför henne eller höjer en hand när man står ca en till två meterframför. Så kastar hon sig bakåt. Hon blir jätte nervös. Men annrs får man göra vad man vill med henne. bara man kommer från sidan eller bakifrån. Hon njuter när man står och kliar henne i pannan. Men idag fick jag knappt ta av henne grimman. Tror ni att någon kan ha gjort henne illa? Ingen av oss har gjort det det är jag säker på!

När hon kom hem med lastsbilen så hade hon ett pytte sår ovanför ögat. Kan gubben som körde henne ha slagit henne? Hur ska jag få henne att lita på mig? Jag har gjort join up och ger henne godis varje gång jag går framför henne så att hon ska glömma att hon är rädd. Funkar inge bra. Hjälp mig!!!

gejsa
0

Kan hon ha dålig syn? Annars så är det nog ingen fara. Det går nog över. Det tar ju tid för hästar att acklimaticera sig.

Courage.C
0

Det är det jag är rädd för. Hon slog i huvet i vattenhinken när jag gav henne hö i kväll. Men det gör dom andra också ibland. Hoppas det bara är pga flytten hon är såhär. Det är ett Fullblod kan jag tillägga!

gejsa
0

Ja, fullblod kan ju vara lite heta ibland också så….Vänta och se.

Min Gobban är ju fullblod/halvblod. Han är också lite het ibland.Allt ska gå så himla fort ibland. *ler*

Courage.C
0

haha okej. Hon verkar gilla att jobba. Tor jag måste aktivera henne hela tiden. Men hon är dräktig så vill inte köra för hårt. Fick henne förra veckan och hon är inte riden sen i maj. Jag var ute med sadel och träns och gick med henne. Hon tyckte det var skitkul.

gejsa
0

Ja, så är ju dom flesta hästar. Jag menar att gilla och jobba. Det är inte många som bara vill gå i hagen och strosa. Jo, kanske min fjording Gejsa då. *ler*

När ska hon få föl då?

Courage.C
0

Haha mitt 17 årig halvblod blir halt på alla fyra så fort vi ska rida i en paddock. Han gillar att lunka runt i hagen och ska det jobbas så ska det var stora hinder eller en fin grusväg att sträcka ut på. Hon ska föla den 27 April. Det blir en liten rackare efter quite easy=)

gejsa
0

Ja, då kan du ju rida ett tag till iaf. Jag låter mina ston få stå när det är ca 1½-2 månader kvar. Ev gå ut och gå lite för hand. Men det är inte så ofta.

Jasså, lurades ditt halvblod att den var halt om ni skulle jobba. Det skulle vara kul att se. Är dom verkligen så smarta våra hästar?

eleonor
0

Min häst var också så där en tid i början. Tror att hon har blivit dålig behandlad, men med tålamod och lugn så är hon snäll och supertrygg även om hon är lite misstänksam mot människor hon inte känner. Sen kan det ju vara att din nya häst inte har funnit sig tillrätta ännu o det är ju en stor omställning att byta matte, stall o hästkompisar. Lycka till!

Courage.C
0

#7 nej han haltar inte men han tycker det är så tråkigt så det blir släp märken i sanden. Jag sa bara så för du skulle förstå hur tråkigt han tycker det ät=)

#8 jag får ge henne mycket tid helt enkelt. tack!=)

gejsa
0

#9# Ha, ha ja då missförstod jag dig. Tänkte väl. Så klok kan väl inte en häst vara att den kan låtsas.

Maja
0

#7 - Haha.. Ett sto i vårat stall kunde halta så fort hon såg en grimma förut, men annars så var det full rulle i galopp, trav, tölt, pass i hagen utan minsta hälta.. Veterinären kollade på henne flera gånger, utan att hitta något.. :P Men nu haltar hon aldrig, utan nu går hon gärna ut och arbetar lite.. ;)

Maja
0

Dubbelt

gejsa
0

Ja, jag hade en hund som kunde halta. Man sa tex nej, men har du ont i tassen. Då sänkte hon huvudet och satte upp tassen sedan linkade hon till oss.

När hon hade stuckit från oss när hon löpte en gång så kom hon hem som vanligt. När hon såg oss så började hon halta för att vi inte skulle skälla på henne utan tycka synd om henne.

Maja
0

Hahahaha.. Smarta hundar.. ;)

gejsa
0

Ja, den hunden var otroligt smart. DEt var min första hund. Hon hette Kompis. *ler* Min bästa kompis.