Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 8289 ggr
Marrsson
0

Hur gör ni med SNÖSTYLTOR?

Ja som rubriken lyder, hur löser ni problemen med snö/is klampar som sitter stenhårt fast under skona?

Med sulor? Eller med matolja?

Jag har inte hittat nåt som verkligen är riktigt bra. Nu har det ju inte varit så himla mycket snö i Borås området men det är ändå irriterande när de väl ligger snö. Jag får oftast ha hovkretsen med ut på ridturen.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

tezzie
0

snösulor =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Cezanne
0

Har snösulor.

Marrsson
0

#1 & 2 Är de hela sulor eller sådana som är öppna i mitten?

// Marielle

Cezanne
0

Såna som är öppna i mitten, d v s de är gjorda i gummi och ligger under och innanför skon.

tezzie
0

Öppna i mitten. Jag bor ändå i en snörik del av sverige och jag har aldrig haft problem med styltor.

*** Kärleken övervinner allt ***

Marrsson
0

ok, heter dem fortfarande typ Hoof grips eller nåt? Det är ju ett bra alternativ, då jag inte vågar använda hela sulor, de känns som om man stänger in mycket bakterier då.

// Marielle

Zaphix
0

Använder snösulor, alltså såna som är öppen i mitten. Bytt till ett riktigt bra märke den här gången, fungerar perfekt.

Men i början av vintern så hade han inga sulor på, så använde grönsåpa. Fungerade jättebra, inga styltor alls. Men fungerar inte så lång tid, utan bäst i början av turen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KolyaMusseHippaDyzio
0

kratsar inte omdet inte är nån sten eller nått så slipper dom blir allt för stora.

om det e strö i hovarna ex.

fridak
0

vad är snöstyltor? ^^ skämtar bara, men där jag bor kommer det inte så mycket snö oftast. de få dagarna kan man antingen skippa ridning eller se till att hålla lite tempo på turerna så styltorna åker av.

WinterPrince
0

inga skor… inga styltor

carrrrrooooo
0

jag har snösulor på min häst, det funkar jätte bra inga "snöstyltor" här inte.. jag har sånna med öppen mitt asså bara gummi under skon och runt om kanterna..

Värt varenda kr tycker jag!

Maja
0

Sulor på valacken, ingenting på stoet. Sist klippte vi ut "sulor" från ett glasslock och satte under hennes fötter! Billigt och enkelt, men bara en tillfällig lösning. =)

Kattapult
0

Snösulor. Funkar riktigt bra =)

Rita-S
0

Snösulor på Gejsa, enbart en dag har det klibbat trots dom, och då var det även snöstorm :)

Annars brukar jag ha en hovkrats i bältet när jag rider ut i skog och mark sommar som vinter då det kan fastna stenar o så, gillar att ha med ut i fall hästen skulle få en sten som tryckte sig fast

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Alex
1

Sylgja har snowgrips. Dvs öppna snösulor. Används det ens hela sulor mot snö idag?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

#15 Jag vet att man kan köpa hela sulor i allafall.. De finns ju dem som har sådana sulor av andra anledningar. Typ ömmande hovar.. Ingenting jag förespråkar men alla är vi olika.

Vi har snö såpass sällan men  just nu så ligger det ett tunt täcke med snö :) De blir så ljust och fint :)

// Marielle

Alex
0

#16 Jo men precis, de sulorna används ju för annat. Tänkte mest om de används mot snö… Ja, om folk köper själva är det väl en sak, tänkte mest på om det är någon hovslagare som fortfarande har såna och sätter på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

#17 Nä de har du rätt i! :) Ja tror inte, precis som du, att hovslagarna använder dem mot snö eller rekomenderar dem till sina kunder..

// Marielle

tantnett
0

Snösulor är ju bra.

Men om man inte har sådana kan det hjälpa att smörja fett i hovarna.

Att kratsa bort dessa "stenhårda" klumparna kan ju vara jättesvårt. Jag har en liten pennhammare som jag knackar på hoven med så lossnar lätt hela klumpen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Marrsson
0

#19 Smart! Jag har oxå lurat lite på att ta till vanlig hammare.. man kan ju slita som ett djur med dessa isklumpar. :( men med fett i botten så släpper dem lättare :) Jag är ju riktigt tacksam över att man inte har så många snötäckta dagar i Borås :) hahahahaha

// Marielle

joooossan
0

Tja, vi har ju typ ingen snö så det är inget problem för oss x) Även om jag gärna hade önskat om det var det ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Invisible
0

Jag använder öppna sulor till våra.

sus-sharon
0

de skodda hästarna har öppna sulor.

kommer det snö innan de har hunnit bli vinterskodda, eller efter att de plockas av på våren så funkar vanligt stearin fint att lägga i hoven.

medarbetare på djurskydd.ifokus

sus-sharon
1

(obs) jag häller förstås inte smält stearin i hovarna om det nu var nån som fick för sig det. gnugga med änden (den vekfria alltså) i hoven, så blir det som en fet "film"..

medarbetare på djurskydd.ifokus

tantnett
1

#24 Rackans smart med stearin.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zabbio
0

Travar bort dem.. här nere får vi väl snö en dag åt gången, 2ggr om året eller nåt :P

De försvinner när pållen travar och han halkar inte mer pga dem. När vi pausar kratsar jag ur dem så att han kan stå jämnt. Fast här har det mest varit halft snö, halft barmark så de har ju inte suttit i konstant.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hanna-D
0
Kimpa
0

Öppna snösulor. Har inte behövt det de två senaste åren, men nu har vintern kommit på allvar så nästa gång ber jag hovis sätta på såna.

Primee
0

Snösulor! Annars ett lätt slag med en träklubba på snöklumpen

fridak
0

jag skulle nog inte skrivit att det sällan är snö här…just nu verkar det som att det aldrig kommer sluta snöa…

joooossan
0

#24 Smart, måste prova! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

studs
0

#24 det skall provas till nästa gång =)

KarinWarnmark
0

snösulor, funkar perfekt :)

JHaLLberG
0

Snösulor (L) funkar utmärkt :)

silvery
0

har det så bra att min häst lyckas studsa uppp i luften och slå av sig styltorna på nåt sätt :P

Minetta
0

"snowpads" kallar jag dem vi använder. de som är öppna i mitten :)