Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 981 ggr
Jojaton
0

"Vandalisering"

"Mitt" stall ligger i Glimåkra, byn där Veronica (Hästbluffen, Uppdrag Granskning) har sitt slakteri. Glimåkra är en riktigt liten by, kan väl vara 3-4000 invånare.

I söndags kom de som hade morgonpasset till stallet - och upptäcker då att en unghäst ( 3 snart 4 år gammal) sitter fastsurrad med ett täcke inne i sin box. En annan boxdörr är halvt öppen. Min sköthäst stod lös i sin spilta (med kedja bakpå) med en filt inne hos sig. I en av uteboxarna hade ett handtag till en spann varit helt rakt. Den hästen vars spannen tillhör kan vara en riktig ragata, min ridlärare säger att hon helst inte skulle gå in till henne om hon inte var tvungen. Två av hästarna hade fått jättemycket havre i sina krubbor.
I höstas var det en massa inbrott i cafeterian också, men det blev (tyvärr) nedtystat.

I tisdags hade det varit någon i ett stall i en närliggande by och klippt av svansen på en häst.

Vad är det för människor som lever på denna jord? Och vad är det för människor som lever HÄR? Förstår inte hur man kan göra så som dom gjorde - unghästen hade ju kunnat slita av sig benet mer eller mindre, och hästen som var lös i spiltan hade kunnat hoppa över kedjan och fastna.
Jag hoppas verkligen att de fick en rejäl spark av Corona, "ragatan". USCH!

Vet inte om tråden ligger rätt.

Johanna - Instagram

lisette
0

är det polisanmält?

Marija
0

Jisses! Förvånad Fy vad hemskt…

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jojaton
0

Ja

Johanna - Instagram

PimTheGreat
0

Förvånad…men fyyy vad obehagligt! Har ni knackat dörr och hört er för om någon hört eller sett något?

Jojaton
0

Neej, inte vad jag vet.. Stod i tidningen i tisdags så vi hoppas att någon granne har sett något..

Det är riktigt obehagligt, och man vet ju inte om det är någon som är ute efter att hämnas på föreningen eller om det varit något bus på fyllan. Men hästvana människor har det varit, man går inte bara in till hästar sådär. Min sköthäst som var lös i spiltan är riktigt nervös av sig, och även om unghästen är urgullig så är hon ändå unghäst och inte hundra att lite på. Corona är ju som sagt riktigt "läskig" ibland.

Johanna - Instagram

lisette
0

det behöver ju inte vara någon hästvan person. många av de som utnyttjar djur sexuellt har ingen hästvana…

men jag hoppas ni kan få tag på de som gjort detta. hemstk att hitta stallet och hästarna på det viset!

Jojaton
0

#6 Om du inte hade varit hästvan, skulle du då kunna surra fast en häst med ett täcke så att man får klippa av remmarna för att överhuvudtaget få loss henne?

Hoppas verkligen itne att det händer igen, har verkligen hänt tillräckligt i stallet!

Johanna - Instagram

lisette
0

är man bara tillräckligt sjuk, så ja varför inte?

finns inte tidningsartiklen på nätet?

Jojaton
0

Här finns artikeln.

Johanna - Instagram

joooossan
0

Men va är detta!? Så fruktansvärt sjukt!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ledin
0

ursh jag skulle vara mycket orolig o förstår om ni sätter upp kamra för detta är obehagligt.  Hoppas ni får bra tips på vilka det kan vara, ett bus kan snabbt bli till en tragist olycka.

Anna
0

Usch vad obehagligt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jsca
0

fy vad hemskt det låter :/

fridak
0

usch! ni kan inte sätta upp kamera som filmar allt, och då skyltar till att det är videobevakat område. jag tror att skyltar krävs för att få filma och det är troligtvis skyltarna som skrämmer bort flest idioter:

gejsa
0

Fy fasiken vad folk kan hitta på nu förtiden. Förstår inte hur man ens kommer på tanken.

Läste i går tror jag det var som två hästar fick sina svansar avklippta i ett stall också.

Rita-S
0

åååå jag hoppas det aldrig blir så här i Delsbo :(

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Marrsson
0

FY va otrevligt! De är ju bara så tråkigt att polisen sällan kan göra något åt sånt här.

/Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Jojaton
0

#15 Har hänt lika dant här, men hästar som fått svansarna kapade, dock inte i "mitt" stall…

Johanna - Instagram