Fång - kolik
Hejan. Har aldrig haft någon fång eller kolik häst förut, så jag är inte så insatt i det.
Har ev hittat en annan ponny som jag ev skall åka kolla på. Frågade lite hur dom gör på sommaren och så - han får vila eller om han rids även då. Fick följande tillbaka:
"Han måste hållas i gång hela tiden så han får absolut inte stå under sommarbetet! Plus att han trycker i sig en hel del mat fort så om han står finns det ganska stor risk för fång eller kolik"
Hur tolkar ni det svaret? Menar hon att om han rids - 4-6 dagar i veckan under sommaren som klara han sig från fången och kolik eller behöver han ridas samt gå på magert bete?
Tacksam för svar.

Magert bete och att han rids så att han håller sig i god kondition skulle ja gissa på =) men bara så du vet även om han rids och hålls på kort bete kan han få fång ändå! Ja vet inte hur kolik fungerar då ja aldrig haft elr tagit hand om en kolik häst men de kan säkert nån annan svara på =)

#1 tack för svaret…Just nu försöker jag få så mycket info som möjligt om detta då jag vill vara säker vad det handlar om, innan jag bestämmer om jag skall åka å provrid han eller inte.

2# har han haft fång elr kolik förut? Har du tittat på hästen förresten? Ja skulle nog provrida den och ta reda på så mkt info som möjligt!
Ja har misst en häst i fång och har en som har haft lindrig fång och han har problem i hovarna (dock inte haft de sen han kom till mig)
Fång är inte roligt när dom får de fy f*n va jobbigt o ledsamt de är kan tänka mig de samma med kolik men som sagt nåt som vet bättre om kolik kmr säkert att svara!

#3 Vet ej om han har haft fång eller kolik innan. Men jag har mail ägaren igen & frågat. Nä, v har inte titta på hästen ännu..Om vi nu åker så vill ja ha så mycket info. om fång & kolik så jag vet vad dte handlar om….Men just nu så känner jag mig kanska osäker….

En fet häst har lättare att få fång mot en smal. kanske därför som dom vill att hästen ska hållas igång.

vissa hästar är ju "allergiska" emot gräs.
Men jag tycker du skall titta på hästen. Om det känns bra så se till att summan på den inte blir allt för hög. För att det finns många bra hästar som man kan få för skit summa just för att dom har någon sorts sjukdom/skada.
Om man vet vad det är för sjukdom/skada och vet hur man skall ta hand om det på bästa sätt så är det bara att köra på.

#6 Kommer inte att köpa han, utan fodervärd i 1år…..
jag förstår inte varför man måse hålla på med det här att hästar MÅSTE gå på sommar bete… om det nu e sådan risk att hästen skulle få fång av gräset, varför ens reskera att ha den på bete då. det räcker väl om han får beta 1-2 timmar dagen.
Det är hämskt att ha en häst som får fång, många av mina kompisar har och har haft fång hästar. en kompis till mig har en "utdömd" fång häst. den e jätte fin nu och den gammla ägaren undrar hur dom kan hålla den så fin, jo han får inte gå på gräs sa min kompis..
När en häst får fång handlar det om att saker i hästens hovar går väldigt fel av att den får för mycket protein. Det är mycket smärtsamnt.
här sickar jag med en tråd som förklarar väldigt bra om fång: http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf
Sköter man en häst som har haft fång eller har en benägenhet att få fång på rätt sätt, så håller dom sig oftast friska. men ja tycker att man ska skippa betet till en sådan häst.
där ja jobbade förut blev en B-ponny nästan blockhalt på en hov, dom trodde bara det va en hovböld så dom väntade för att den skulle komma ner sa dom. sedan åkte hästen in på djursjukhuset 4 veckor senare.. det va hysteri ponnyn hade fång på en hov mitt i januari!, där hovbensförvridningen hadde gått långt. hästen sattes på medicin och blev bättre, efter 3 veckor började dom trappa ner medicinen och fången kom tillbaka kraftigt och andra fram hoven drabbades oxå. sedan velade dom med att ge mer medicin och sedan mindre, men det slutade med att han avlivades, ca 3-4 månader efter att man upptäckte sjukdomen. denna ponnyn hade lidit under hela tiden, om han inte fick stora mängder smärtsillande..
kolik är ett sammlings begrepp på hästens olika tarm och buksmärtor som den kan få.. dvs att hästen har mycket kraftig mag knip typ. oftast sitter det i tarmarna. kolik kan alla hästar få, tex vid hastigt foderbyte, för hård träning, dålig foder hygjen m.m.
är en ny länk om kolik:
http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/kolik_hos_hast.pdf
hoppas det hjälpte. men jag tycker värkligen att du ska titta på hästen/ponnyn, och be om en vet besiktning innan och va noga med att kolla om hästen ser frisk och kry ut.
om du nu måste ha den på bete ha ett magert bete och försök få in den på natten i box eller tvärt om. vänj den mycket mycket långsamnt till betet, börja låta den beta 15 minuter i några dagar i grimma och grimskaft öka sedan försiktigt. se till att ta hö analys oxå på höt så du ser om det e mycket protein i fodret, va försiktig då, blanda gärna ut det hä med ett som e lägre i.