Uppsss......
Igår kväll när jag nattfodrade så fullkomligt sprutade det vatten från Faxis vattenkopp, helt galet, och blött va det i boxen. Så ner i källaren och stänga av vattnet. Stätta faxi i gången och mocka, kolla vatten i spannarna till båda hästarna, och jag som bara ville sova.
Men vilken tur attt det inte hände efter jag fodrar.
Vad har ni för erfarenheter av vattenkoppar ?

Våra har alltid funkat fint. Det har hänt en gång på 13 år att en vattenkopp hakade upp sig så det blev badbassäng i boxen. Det berodde på att hästägaren aldrig gjorde rent den så det var smuts och hö bakom "flärpen" så den kunde inte gå tillbaka riktigt.

Oj då! Det var verkligen tur att det var innan nattfodringen. Har hört historier som stackars hästar som har fått iskallt vatten på sig hela natten.
Jag gör rent alla vattenkoppar i varje box varje dag. Hos mig har det peppar, peppar inte hänt än iaf. TAck och lov!

den va ren =0( Vet inte vad som har hänt, faxi måste tryck jäkligt hårt för den fastnade och vattnet fortsatte komma =0) Men men nu är det fixat !

Klart det kan hända fast den är ren. Den hakade väl upp sig på något sätt. Kanske måste smörjas där inne. Ja, jag vet inte.
Har också haft en vattenkopp som fastnat o det var rena poolen i boxen när jag kom. Mindre kul.
Så hände det på ridskolan där jag hade min ponny innan, när det var vinter och kallt så ibland så sprack det i rören elel rnåptt så det svämade ut vatten i hela stallet so har 30 boxar, hästarna stod i 20 cm vatten när vi kom på morgonen :/ Det har hänt vädligt ofta att dem har börjat läcka, vet inte om det var fel på bara ridskolans vattenkoppar elle rom dte händer generellt. I alla fall så har vi vattenspannar nu när vi bor på gård :)