Inridning av shettis
När tycker ni att man ska rida in en shettis? Är inte dom senare i utvecklingen (eller hur man säger)än andra raser? Eller har jag fel?
Känner några som brukar rida in sina shettisar vid 3 års ålder och köra in dom vid 1 1/2 års ålder är det för tidigt? I deras stall har min kompis en shettis som är 2 år. Nu har dom börjat prata med henne om hur roligt det ska bli att rida in henne i vår. Då är shettisen ca 3 år. Hon ser inte ut som en 2 åring, mer som en 1 åring (med andra ord väldigt sent utvecklad) Hon är väldigt tun, ädelt byggt.
Så tycker ni att det är för tidigt?
Ålder har mindre betydelse. Hästen ska vara fysiskt ock mentalt mogen för uppgiften. Och det kan variera kraftigt. Kan dock säga att 1½ och inkörd?! Låter inte sunt, om du frågar mig. Travarna brukar ju vara 1½ när man kör in dem och de är ju avlade för att växa fort…
De åldras och växer väldigt olika. Förra årets 2-åriga hingst var jätteutvecklad förra året men årets 2-åring har varit väldigt sen. Jag tyckte inte han var kroppsligt utvecklad för att börja tömköras i vintras som 1,5 åring.
Men frågan är ju också vad man lägger in i orden "påbörjad" inridning/inkörning. Vissa börjar redan tömköra sina föl på lek i grimma… Vissa gör det inte ens när hästen är 6 år. Att sätta en liten lätt "ryttare" på 10-15 kg på ryggen till och från hagen i någon minut på en 3-åring är okej om den är normalt utvecklad anser jag. Men om den är lätt i modellen och grund och gracil skulle jag väntat ett år till.

Deras shettisar är inkörda och klara vid 1,5 års ålder…
Jag tycker inte att dena shettisen dom ska rida in är mogen än, hon är som ett litet föl till sättet och inte så bra uppfostrad. Ganska bortskämd av sin matte…
Vet inte hur jag ska säga till dom att det är för tidigt för den hästen… Dom har ju ridit in sina hästar vid den åldern och det har ju gått bra, men det är väl från häst till häst…
Hur gamla har deras hästar blivit och hur ser de ut när de är 25 år? DVS hur hållbara har de blivit?

#4 Dom har inte haft shettisar så länge, deras äldsta kanske är 10 år (mamman till dom andra shettisarna) däremot är det ofta ngt fel på dom som sjukdom och hälta…
Jag rider shettis väldigt ofta och inridning betyder inte så mycket med att man inte liksom gör allt på en gång och tar ett setg i taget.
Frågan är ju alltså om man ska se kortsiktigt eller långsiktigt…