Foder-fång-fråga
Har hört att man ska undvika äpplen till fånghästar för sockerartens skull och stärkelsen i morötter ska inte heller vara bra har jag hört mm.
Så vad kan man ge en fånghäst för frukter eller annat gott ibland?
Skriv gärna lite allmänt om fång också eller annat som ska undvikas. Man själv eller någon annan lär sig säkert något nytt.

jag tror att det är viktigt att se till individen.
vår valack har haft fång i ganska många år och var illa däran när han kom till oss. har tagit två år att få honom någorlunda tillbaka igen.
han äter dock både äpplen och morötter utan att ha några besvär av det.
kraftfoder får han inte alls och gräs får man vänja in länge på och hela tiden ha koll (han går inte på "vanligt bete" utan står mestadels på hö även under sommaren, visst bete har han tillgång till)
det är däremot ngt nytt för mig att det skulle vara stärkelse i morötter??
vår stod hos sin förra ägare på havre och potatis (ja, that's it, och även fast han var sjuk) vilket förstås inte är ngn höjdare..
medarbetare på djurskydd.ifokus
Okej, jo, gräset osv är vi mkt försiktiga med, hästen har haft fång hos tidigare ägare men har sista åren blivit fin i hovarna, men försiktig är man ju såklart ändå.
Jo, det där med stärkelsen i morötter har jag ingen större aning om, men tänkte att jag kunde fråga här.

En del säger att dom tål vissa frukter så det kanske beror på individen eller hurdan fång hästen hade. Men jag vet en häst som inte kunde få varken äpplen eller morötter utan att bli dålig.
#3 Okej, då ska vi fortsätta att undvika det.

Det är nog väldigt mycket beroende på individen. Min kunde äta äpplen, morötter, kraftfoder, bete. Han fick fång av ensilage hö..

min första häst dog i fång pga av gräs på hösten räcker med 5+ grader så spirar de i gräset visste ja inte då och hon blev heller inte bra, shettisen här har haft fång 2 ggr (dock inte hos mig) han fick fång pga av för mkt gräs uder sommar halvåret "/ lindrig fång då han överlevde (Y) men han har dåliga hovar blir lätt öm o.s.v men han äter både morötter, äpplen och får en liten mängd kraftfoder bara för att han måste ha i sig B-vitamin men aa han har aldrig haft problem med att äta morötter elr äpplen så de är nog från individ till individ som de andra oxå säger.