lösa hudkakor i pälsen?
idag var hästtandläkaren hos Kingen och allt var bra! Däremot hittade vi nåt annat! SUCK….
På halsen så har jag innan sett små sår och att han tappar päls men tyckt det sett ut som att han och de andra unghästarna härjat och att det är bitsår därifrån, men nu ikväll när jag tar av täcket så lossnar stora vita kakor hud (typ som packat mjäll) och han har fullt med kala pälslösa märken på kroppen. På ena stället kunde man lyfta i pälsen och hela skinnet åkte med och det kom fram ett sår….vad kan detta vara? Ringorm? Löss?
hade tyvärr inte kameran med mig så jag kan visa bild…:-(
hur stora vita kakor? Som en krona eller större?
Kan vara allt möjligt. Ringorm, pälsätare, regnskållor…
Ta ut en veterinär och ta prov.
förresten.. Hur ser de andra hästarna ut? likadana, eller är det bara Kingen?

jag tog mig friheten att ändra rubriken. ;)
det är inte som han blivit biten=

#2 bara kingen än så länge…de kunde vara som en 50 öring ca och några lite större

#3 trodde ju det på halsen men på kroppen är han täckt av tjockt vintertäcke eftersom han är så frösen

hur ofta borstar du honom? det kan vara stöv som inte försvinner pga täcket.

Kan det inte vara att täcket har legat och varit fuktigt och tungt så det har gnagt in i pälsen. Svårt att förklara. Men om täcket sitter på dygnet runt och ibland är fuktigt så kan jag tänka mig att det kan skava tex.

#6 borstar honom dagligen.
#7 jag byter täcke regelbundet så tror inte det kan vara det…har samma täcke max 3 dagar innan det vädras o torkas.

låter liknande regnskållorna Sharon hade, men det din har verkar vara mycket större i storlek….
medarbetare på djurskydd.ifokus

men antar de e bäst att ha ut vetten för bedömning, men tycker med de liknar regnskållor när jag sett bilder
Jag funderade också lite på regnskållor, men de brukar ju vara mindre…
Pälsätare lär det inte vara, då de inte äter pälsen ända ner till huden, utan lämnar så det ser ut som att hästen är klippt bara. Ringorm är också en möjlighet. Ring och rådfråga en veterinär, och skicka in ett test för ringorm om veterinären inte har nåt annat förslag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

men utbredda regnskållor se rju för hemskt ut!
#11 så var vi där igen Alex, man lär sig ngt nytt varje dag
regnskållor är mycket vanligt vid den här årstiden och kan variera mycket i storlek.
Det blir som torra sårskorpor, dom kan vätska lite om man pillar på dom, blir liksom geggiga

Tänker med på regnskållor. Tycker du ska ta ut vetten, troligen så kan han behöva penicillin.

behöver de pencillin mot regnskållor?

#15 Vet inte om alla får penicillin, men vet att flera har fått penicillin, även min.

#15 har aldrig hört talas om att de ska behöva penicillin, min veterinär sa att man kunde "torka dem" med vinäger och pilla bort dem när de "vill" lossna. (det fanns preparat att få utskrivet också, men han ger ofta "hustips" om det finns det alternativet)
annars försöka hålla hästen torr och ren, bara. och desinfektera ryktredskapen!

#17 man desinfekterar de efter varje rykt eller? hur desinfekterar man de lättast? vhur gör man med täckena? jag har ingen maskin jag kan tvätta de i och tyvärr kan han inte gå utan täcke…

#18 jag desinfekterade mina borstar ca en gång i veckan. kan göras enkelt på två olika vis: antingen att man kokar dem (men jag är egentligen inte för det, känns som att det sliter på de borstar med "finare" borst på?) eller så gör man som jag: köper ytdesinfektion på apoteket, tvättar borstarna i varmt vatten och sprutar på ytdes. låt ligga några minuter och spola sedan av borstarna och låt torka.
jag får inte plats med täckena i tvättmaskinen hemma, även om jag skulle få använda den om jag frågade, så jag brukar använda högtryckstvätten istället. till den finns ju en sån där schampoolåda också, som man kan blanda ut tvättmedel och desinfektionsmedel i.
skulle tro att virkon s också funkar på borstar och täcken.

#19 ok….tack för ditt svar

#20 lugnt=) hoppas det löser sig med lillkillen!!

#21 ska ringa vetten imorgon o se om han kan komma o vacc imorgon på fm och kolla på detta…. bara så jobbigt att det ska komma så mkt problem samtidigt….är mkt som det är just nu känner jag….:-/…o ingen kunskap har jag om detta heller då jag inte råkat ut för detta förrut

glömde fråga….tror ni detta kan ha o göra med att han stått o gått ner sig då han stod utan mat hos fodervärden så att det påverkat hans immunförsvar eller så??? Han kanske behöver få nån vitaminspruta eller nåt…jag vet inte…bara tänker lite…

#23# Fråga din veterinär sedan när han/hon kommer. Jag har ingen aning om hur man kan få sånt där. Har aldrig haft det på mina hästar eller att det stått någon i mitt stall som haft det heller. Jag har aldrig någonsin sett hur det ser ut ens. Men det verkar ändå rätt så vanligt på hästar när man läser. OM det tex smittar eller så. Fråga det.

#24 ja det ska jag göra
googla på regnskållor så får du mycket information =)
Min unghäst hade det en vår när hon gick på lösdrift. Det blir liksom fuktigt och bakterievänligt. Inget farligt alls, går oftast över av sig själv.
Virkon S kan du köpa lite varstans, jag brukar köpa på Ö&B ibland =)
men ring och rådfråga vetten, kanske du inte behöver göra ngt alls.
Tror inte att det är av betydelse att han gått ner sig…
Jag puttade just upp en artikel här om regnskållor och lade in en extra länk också där man kan läsa om både regnskållor och ringorm, hoppas att det kan vara till någon hjälp.
har du nån bild på flagorna?
Så gjorde Shiny ifjol våras också.
Hon har inte täcke.
Frågade vet. som sa att det kunde bli så om det blev för soligt/varmt för fort. Särskilt vanligt på äldre hästar.
Shiny är 26år snart och detta var i Maj när det var 30grader varmt. Det skiftade ju på bara ett par dagar!
(visst var det i maj "sommaren" kom, o sen blev det inte mer…?)

#29 men nu är det ju inte så varmt och kingen går på lösdrift och är frusen av sig. Han är ung också, bara 4 år.
#28 har tyvärr ingen bild, hade inte kameran med mig upp igår, men ska ta med dig idag. Veterinären hinner förhoppningsvis komma idag med innan jag börjar jobba…

#30 det behöver inte vara varmt, det räcker att hästen blir varm och fuktig i huden, särskilt om den har täcke på sig, och inte (kan) transporterar bort detta så att den blir riktigt torr igen.
(ex den rör på sig väldigt mycket i lösdriften och blir lite svettig, vilket "kapslas in" under täcket och leder till regnskållor)

#27 oh kanon du hittade artiklen!
#32 Ja, har läst den tidigare och den var välskriven och värd att läsa in nogrannt + SVA's hemsida. :)