Magsår.
Red för min tränare idag poch hon tyckte att Storis såg tunnare ut än sist hon såg honom, en vecka sedan.Har själv funderat lite på varför han inte byggt muskler, men släppt det efter en stund..
Han får fri tillgång på hösilage mellan 07.00 och 20.00.. Och han får hösilage på natten. Han får (tyvärr, enligt mig) en salig blandning av foder, müsli, betfor, kli, gurkmeja och nypon. Jag vill ändra foderstaten, men hans ägare är mer tveksam. Jag vill helst byta ut fodret mot bara müsli, lusern och nypon. Han sa börja få a-fil från och med imorgon och en vecka framåt iaf..
Det som gjort mig mer bekymrad idag är att tränaren trodde att han kanske hade magsår och att vi borde kolla upp det. Jag blev riktigt ledsen och orolig för hästen. Ringde Storis ägare direkt när vi kom tillbaka till stallet för att prata med henne, hon var nästan säker på att det inte var magsår, och vill väl antagligen inte komma upp det.
Vad finns det för symptom på magsår hos hästar? Kan det vara allt foder som gör honom dålig i magen? Vad kan man göra om det är magsår?
Jag kommer ju få magsåg av att oroa mig så mycket för honom, sötnosen..
magsår uppkommer när hästen är mkt stressad och orolig,sen kan fodret vara dåligt. precis som hos männsikor, den kan ha svårt att äta och hästen får mkt magsyror detta behandlas med en kur på kanske 2 veckor sen ska allt vara bra.
Han har inte ätit upp allt hösilage senaste veckan, men de andra hästarna i stallet har gjort det. Jag vet inte hur mycket han äter i hagen.. Kanske försämrad aptit?
Och avföringen är mörkare än vanligt, lite mörkare. Inte svart.
Han är en sur häst, alltid varit väldigt mycket sto, tänk surmärr. :)
Kan det tyda på att han är stressad? Han är ledaren i hagen, vilket han inte verkar uppskatta, kan han få magsår av den stressen?

För mycket kraftfoder i förhållande till grovfoder kan ge upphov till magsår då hästen i första hand är en grovfoderomvandlare. Får han mycket kraftfoder?
Varför får han gurkmeja och nypon, beror det möjligtvis på att han haft fång?
Han får ½ liter kli, ½ liter betfor, 1 liter müsli. Så det är ju egentligen inte så mycket, bara fel sorts kraft..
Han får gurkmejan för gallor och nypon för lederna.
men vet iaf att veterinär går ner och kollar så ser dom om han han magsår, vad jag har fått höra är kli inte bra i större mängder speciellt inte för gallor gav min i typ samma mäng men nu ligger hon på 2 dl kli om dagen ist.
han kanske äter för mkt i hagen :P min hade tendens till det, så när hon kom in orkade hon inte äta de hon hade inne vilket var hö, hon tog bara några tuggor sen vilade hon magen resten av tiden.

Mängden kraftfoder verkar ju inte alarmerande så det är nog inte problemet.
Däremot kan kanske mängden kli vara ett problem. Jag har en gång i tiden fått lära mig utfodring med mycket kli kan ge upphov till järnbrist hos häst. Detta beroende på att kliskalet innehåller fytinsyra som hindrar upptag av järn från övrigt foder. Vet ej om detta är något som har omvärderats och vet ej heller vad "mycket" innebär i sammanhanget men det kanske kan vara värt att kolla upp.
Det du nämner om gallor och ledbesvär, svårigheter att sätta muskler mm tillsammans med hans sura humör gör att det känns som om den här hästen skulle behöva en ordentlig utredning om vad som fattas honom. Jag skulle ju tro att alltsammans hänger ihop. Kan du inte övertala ägaren att låta en vet. gå igenom honom?

höga mängder med träning kan också ge magsår…
medarbetare på djurskydd.ifokus

Magsår kommer inte av foderintaget eller av träningen i sig, utan av fel mängd foder i förhållande till dygnets timmar. När hästens mage blir "tom" på grovfoder skvimpar vätskan i magen omkring istället för att stoppas upp av fodret, så när hästen rör sig skvätter vätskan (som är frätande) upp mot magslemhinnan och kan orsaka skador där. Efter en tid utvecklas regelrätta sår = magsår. Det gör naturligtvis ont och hästar som har det brukar bli griniga, bitska, visa koliksymptom och bli hängiga. Hästar som motioneras på fastande mage löper ännu större risk för magsår eftersom maginnehållet rör sig ännu mer då. (Magsäcken ska allra helst få ett konstant intag av foder för att magvätskan inte ska skvätta.)
Genom att aldrig låta hästen gå utan grovfoder längre än 4-5 timmar i sträck så eliminerar man risken för att det ska hända.
En häst som får fri tillgång på grovfoder ska i regel inte kunna få magsår, så länge den äter. Stressade hästar brukar inte "hinna med" att äta och då spelar det ingen roll om de har mat framför sig eller inte, magen tar stryk ändå.
Om det är så att han inte äter måste du nog analysera varför han inte gör det - har han ont någonstans? Blir han undanskuffad i hagen? Har han för mycket överskottsenergi så han blir stressad och "i gasen" bara därför? Har han tandproblem? Dricker han bra?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tac för svaren alla!
#8 Jo, har läst lite mer om magsår senaste dagen nu och läst mycket om det du skriver.. Och han har ju alltid mat att äta, står aldrig utan i princip..
Equiterapeuten kommer ut på måndag, så ska se efter om det är så att han har ont då. Han är ledaren i hagen, han kan alltså alltid äta om han vill. Han är inte en extrovert häst, så han tar inte ut sin energi genom att flänga runt i hagen, utan han är lat och gör helst inget i onödan.
Vet kollade tänderna på honom i okober/november har jag för mig.. Borde de kollas igen nu? Han har alltid tillgång till vatten ute, men är inte säker på att han dricker ute eftersom det är en bit bort ifrån maten och han är alltid törstig när han kommer in så han får dricka då.
Har en hink med typ 15 liter vatten i boxen under natten och han har vattenkopp. Och han dricker oftast ur hinken i alla fall..
Är svårt.. Ska prata med ägaren ordentligt på måndag och höra mer med henne vad hon har för idéer. Hästens uppfödare är vetrinär och bor bara några hus bort, så hon brukar komma om det är nåt vi behöver hjälp med, ska be ägaren prata med henne också.

#9 Det låter inte som att det borde vara magsår. Hur beter han sig? Är han hängigare än vanligt? Arg och ilsk? Tittar han mot magen? Skrapar han med framhovarna utan egentlig anledning?
www.stuteriprecious.se
Han beter sig som vanligt. Han är ju ingen positiv häst, utan är lagom sur, men det är som vanligt. Annars är det inget speciellt. Eller, han är ömmare än vanligt när man spänner sadelgjorden, men det kan u bero på musklerna..
Är ju så orolig för honom.

#11 Det låter inte som magsår alls. Fäller han? Hästar kan bli ömma i huden när de fäller eller sätter sommarpäls, särskilt där huden är tunn. (Vid armbågarna strax framför där sadelgjorden spänns t.ex.)
www.stuteriprecious.se
Okej.. Skönt att du tror att det inte är magsår i alla fall. Tack för svaren!

Nästa fråga, passar sadeln? Hur ofta tränas han? Hur hårt? Han kan ju helt sonika vara trött och behöva lite semester.
www.stuteriprecious.se
Sadeln passar, ligger riktigt bra faktiskt.
Han har fått tagit det lutgnt i vinter. Skrittat ganska mycket och fått tid att bygga upp sig. Han hade problem i somras, märkte det genom att han inte ville ta vänster galopp. Tog ut vetrinären för att böja och sånt, men hon hittade ingenting. Vi lät honom vila ett ta och började sedan sätta igång honom väldigt sakta. Sedan har har fungerat riktigt bra, tills nu då han börjar falla ur.
Tränar dressyr en gång i veckan nu och rider ut i alla gångarter, inte speciellt hårt.

#15 Okej. *tänker*
Vad har du för värden på höet då?
www.stuteriprecious.se

Det där med att han inte ville fatta vänster galopp fick mig att fundera på om han möjligtvis kan ha problem med sacroiliacaleden, den led som fäster in bakbenet via bäckenet vid korsbenet. I stället för att jag drar en massa symptom här kanske du kan kolla den här länken:
Tyvärr vet jag inte hur man gör den "klickbar"
#17 Imorgon kommer en equiterapeut som visst ska vara duktig på SI-leden, därför vi ta ut henne. :)
#16 Vi väntar på analysen av hösilaget, oderleverantören hade bara nån ko-analys eller hur det nu var. Får den nopg i veckan iaf.
Foderstaten är ändrad nu i alla fall.. Han får 1 liter lucern, 1,5 liter müsli, nån dl betfor och gurkmeja. Vi har även börjat ge honom 3 dl fil om dagen som han ska äta en vecka.
Det spelar ingen roll att det är koanalys eftersom skillnaderna är så liten. Du kan använda dessa värden ändå. Att hästen inte bygger muskler brukar oftast vara foderrelaterat, dvs proteinbrist. Eftersom ni inte har gjort foderstaten utifrån en analys så är den ju bara en chansa foderstat…dvs påhittad från ingenting.
Den nuvarande foderstaten är efter analysen, hämtade upp den idag.

Berätta gärna när ni haft equiterapeuten ute hos er, alltid intressant att få veta vad hon kommer fram till och varför.

#20 Håller med dig.
#21 Jättebra, hoppas att han blir bättre! Men räcker det inte att ge höet och ett par-tre kilo lusern istället för fil och müsli?
www.stuteriprecious.se
Fil får han nu i en vecka för att stabilisera magen.. Dock verkar han avsky filen. Och müsli får han för energin och mineraler.
#22 Equiterapeuten var jätteduktig! Gillade henne jättemycket.
Storis fick laserbehandling och akupunktur för att lösa spänningar. Hans muskler är korta på högersidan och sista ländkotan har flyttat sig, så vi ska fortsätta stretcha och massera, dessutom ska vi ta ut en hästmassör snart som ska hjälpa oss ytterligare. Storis hade även problem med SI-leden och öm i halsmusklerna.
Men allt kommer att lösa sig nu i alla fall. Känns så skönt. :)