Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2019 ggr
Marrsson
0

Hur stor vinterhage BÖR man ha?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som frågan lyder, Hur stor vinterhage BÖR man ha för att den inte ska gå sönder och bli som en potatisåker?

Jag vet att detta givetvis styrs av väder och vind mycket men det kanske finns några riktlinjer?

Om det är t ex tre stora hästar? Hur stor yta krävs?

Det känns som om vår hage har havererat fullständigt…

Vinterhagen

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Mille
0

Det är skillnad på en vinterhage och en hge nu när det börjar bli så bött i marken. På vintenär det ju fryst, så då trampar de ju inte sönder. Men jag kan tycka att det är bättre att ha dom i en mindre hage nu när det är blött och på så vis spara de finare hagarna tills när det torkar upp.

lisette
0

det finns inte många hagar som inte är helt upptrampade nu, tråkigt nog. för att de ska vara ok så måste de vara väldränerade och helst grusade.

ska inte hagen vara upptrampad ska den vara stor!

Marrsson
0

Jo de  e klart att de skulle vara bra med grushagar… men vi har ju våra på lösdrift så de är kanske 70kvm som är grusat direkt utanför ligghallen.

Det som är tråkigt är ju att när de är milt väder så blir det geggigt och tråkigt, sen när de fryser på igen så blir de knagligt och svårt för dem att röra sig…

Jag längtar till våren!

// Marielle

niare
0

vår vinterhage ser likadan ut speciellt vid ingångarna :P där vill man helst inte gå hehe

[Angel88]
0

vi har sanda hage/grus hag på vintren vilket e bra då den inte blis sönder trampad då. granda har fått den finaste delen just nuSkrattande

Marrsson
0

Men ni som har hästarna på lösdrift? Hur stor yta har ni vintertid?

// Marielle