stallplats och ANCHP (?)
Har hittat två stall som låter mer än lovande i vbg trakten…..
Bägge ligger 1½ mil från vbg på gott och ont….
Ena stallet ingår allt och är lösdrift, där komemr han gå med 3 nordsvenskar i varierad hage. Allt ingår. dålig kommunaltrafik…
Andra stallet kommer han gå med 5 stallhästar eller 2 lösdriftshästar. Jag betalr 750kr/mån inklusive strö, plats och hö. ut o insläpp…. väntar på besked om kraftfoder skulle ingå eller ej…. bra kommunaltrafik… Får välja om jag vill ha honom på lösdriften, i spilta eller i box…. henne kvittar det. :P
Hon som har nordsvenskarna håller på att utbidla sig till ANCHP-hovis (eller hur det nu stavas) o tar 300kr/tillfälle… tycker det lät som ett bra pris….
vad tror ni?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

vad är ANCHP-hovis? Vad gör de som e andra hovslagarna ej gör?

Ang ANNHCP så har du väl inte undvikit vad vi har skrivit mycket om detta? Inte särskilt många som förespråkar att hästarna ska gå utan skor. Mer än när dom är unghästar som din då.
Annars låter det väl bra. Du behöver väl inte anlita henne bara för att du står i hennes stall? Låter lite otäckt med hovslagare som håller på och utbildar sig. Dom kan göra fel så är hästen defekt för all framtid.
Stallplatserna kan nog bara du avgöra själv vad som passar dig och din häst bäst…
Ang ANCHP-personen så skulle jag nog om jag var du ta mig en ordentlig funderare på det och ta och läsa på lite om vad det faktiskt innebär… Säger som Gejsa i iö om det, någon som håller på att utbilda sig är ännu inte utbildad eller har nog vana för att ta sig an kunder.
tipsar precis som de andra om att läsa på om aanchp. det finns flera diskussioner om detta på det här forumet sedan tidigare där många åsikter vädrades.

tycker stallplatserna låter jättebra. men jag hade nog valt det andra stallet faktiskt.. hur är ridvägarna på båda ställena? ööh även om det inte behövs på ett tag. ;)
ANNCHP låter jag vara osagt…
Vad kul! =) - vart ligger ställena? *nyfiken*
alla ställena ligger i frändefors! *gråter blod*
men när ajg fick höra at tbusskorten däruppe ksotar kring 400kr så var de titne så farligt längre…. i skåne betalar jag 900kr för mitt busskort….. o.O
Även utbildade hovisar gör fel under sin utbildning men nu låter vi det vara osagt, den "vanliga" hovisen inne i stan tar 300kr han med för en verkning så det är litet skit samma….
Men ska skicka ut min bliviande sambo på rek uppdrag med kameran i högsta hugg, samt skickar med honom en väninna som bor däruppe som klan något sånär häst. hennes föräldrar har stall med inackorderingar (men inga lediga platser! gah!) så hon vet ju vad som krävs o så… långt mer än vad min sambo har :P
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Om en vanlig hovis tar 300 kr så skulle jag nog ta en sådan som har utbildning. Om han nu har det för 300 kr låter lite. Fast du kanske menar bara verkning då?

Jag skulle personligen rekommendera AANCHP före vanlig verkning om du planerar att ha hästen oskodd ett tag till, vanliga hovslagare verkar för att sko! Dom går ner rätt djupt i sulan vilket innebär hos många hästar att dom ömmar en vecka eller två innan dom går bra igen… Men det är bara min åsikt=)
Annars verkar det ju toppen att du kan ha honom på lösdrift, tror jag skulle passa honom bra=)

#9# Hur kan du sitta och säga att vanliga hovslagare verkar så att hästens fötter ömmar? Vad vet du om det eg? Om din gamla hovslagare har gjort så, så gör ju inte alla det. Eller hur?!
Jag har två unghästar som är oskodda och min "vanliga hovslagare" har verkat dom ända sedan dom föddes. Inte sjutton ömmar dom efter en verkning. Har aldrig gjort det för den delen. Nu rider vi ju båda unghästarna ut på grusvägar bl a. Utan att dom ömmar. Tycker det är helt fel av dig att sitta här och skriva att dom flesta hovlsagare verkar fel.
Hur ska man kunna lita på någon som verkar efter ANNCHP metoden? När dom får lära sig att verka och sköta sin egna häst på 2 dygn? När vanliga hovslagare går som lärlingar i flera år och även går i hovslagarskola många av dom.
#9 Har hästen ont efter att hosvlagaren har varit ute så är det antagligen för att hästen har besvär med dåliga ben och hovar eller för att din hovslagare har gjort något stor fel. = Byt!

#10 Det va inte meningen att smutskasta alla vanliga hovslagare, men dom går ju trots allt i skola för att lära sig sko och verka hovar för att sätta på skor… Inte för att anpassa hästens hovar för att gå barfota. Men som sagt det är bara min åsikt=)
Jag vet att det inte är många som vågar prova detta! Men att en vanlig hovslagare är felfri tycker jag är fel att skriva oxå…En tjej som tränar med mig har en häst som gått snett ibak pga sin hovslagare, när hon bytte till en annan som varmskodde sa han att hon va sneverkad i bak. det skiljde nästan 1,5cm mellan sidorna på varje hov alltså! Så bara för att man har en utbildad hovslagare betyder inte det att allt är bra=)
Sen tror jag inte att AANCHP säger att man kan verka och sköta sin hästs hovar efter ett par dygn utan att man kan göra lättare underhållsarbete mellan gångerna dom kommer…Men vad vet jag=)

#12# Hovslagarna lär sig först och främst att verka en hov rätt. Efter hästens behov och ställning på benen mm. Det går inte att lära ut på en helg.
Jo då, gå till deras hemsida så kan du läsa att man på deras helgkurser lär sig att underhållsverka sin häst själv. Och underhållsverka är ju samma sak som att sköta sin häst i några månader och sedan får dom komma och verka en gång osv osv. DET lär man sig inte på två dygn.
Håller med om att alla hovslagare inte är bra. Men många är duktiga iaf. Tack vare deras långa lärlingstid mm.