Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1784 ggr
Animalen
0

Operation; En egen häst

Nej nu får det räcka, Lisa ska bli ekonomisk och "skaffa häst"..  Jag ska be och böna, tjata och fjäska.. ALLT!

Lite frågor då oxå :)

1: Skulle ni kunna säga ett ungefär pris om året/i månaden som en häst kostar, utan uppstallning då?

2. Är det rätt att jag letar en C-ponny på 138-140 cm då jag är ca 158-160 lång och väger 43 kilo upp och ner?

3. MÅSTE en häst verkas/skos var fjärde vecka.. Även om det knappt behövs?

Vill helst inte ha speciellt mycket dåligt och dumt i denna tråden.. Vet inte om jag satt den rätt men ändra isf.. Jo just det! Jag har ridit i 4 snart 5 år nu. (Kommer gå kvar på ridskola)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Animalen
0

Datan laggade, ni kan ta bort ena tråden

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Cilla89a
0

1. beor helt på vart du bor? och om du har hästen hemma eller uppstallad?

2. jag hade nog letat efter maxad D, om du kommer växa mer.

3. Var 6:e till 8:e vecka säger man, men det är väldigt individuellt från häst till häst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Marija
0

Jag skulle nog leta en D-ponny i alla fall.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

tantnett
0

Tycker du har för många frågor om den ekonomiska biten. Det är omöjligt att svara på, då det är så inviduellt vad man har för omkostnader.

Sen måste man ha i beräkning att oväntade stora kostnader kan komma när man minst anar det.

Men varför inte leta efter en foderhäst? Och ha den en tid så ser du hur det passar din plånbok.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

petronellaa
0

Du är inte för stor för cponny!!
Men kan hålla med om att du kommer växa om du fortfarande är barn? men detroja xd

Jag är ungefär som dig och rider små bponnyer på 120 cm och jag ser liten ut på dom O.o

Aja de var dig det gällde ;)
var 6-8 vecka sägs det , så varannan månad med andra ord.
Tänk på fodret,hö, spån elr t.ex torv , ev. stallhyra , hovslagare. Har säkert glömt något nu men ah , håller med om foderhäst det är en mycket bra början på livet som hästägare (:

Zabbio
0

Man brukar lagga ett genomsnitt pa 2000kr i manaden for att halla en hast, men det beror sa himla mycket pa allt omkring. For oss kostar det ca 500, och bekanta jag har betalar 4000kr..

Kom ihag att du behover betala ridlektioner med din hast (det behovs!), ho, halm/span, stallhyra, forsakring, skoning, utrustning, foder, tilskott m.m. Sen kommer alltid overaskningsutgifter.. veterinar, en kurs du vill ga, transport till kompis att rida med, sadel eller grimma som gar sonder, nya tacken etc.

6-8 veckor pa skoning.

Det verkar som om du inte vet riktigt tillrtackligt for att skaffa egen hast just nu.. prova att ha medryttarhast eller sa istallet :) Och se till att ha duktiga, hastkunniga manniskor runt dig, och lyssna pa dem!

Jag hade satsat pa en D-ponny eller liten storhast om jag var du.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Jag säger som Zabbio, leta medryttarhäst eller liknande först. Så får du mer insikt i hur det är att ha egen häst och litegrann om kostnaderna runt omkring. Samt att du lär dig massor!

Såg på din personliga sida att du är 12 år, även det får mig att tänka att det bästa är att vänta lite med att köpa häst. Du kommer troligtvis snart börja växa rätt mycket mer, och det vore väl himla tråkigt att växa ur din häst strax efter du köpt den…? Samt att det det är onödigt att köpa en "för stor" häst att växa i.

Sen kommer ju högstadiet och så också, med betyg och allt… Skoldagarna kommer bli längre, du kommer få mer plugg att göra hemma och mindre fritid. Har du ändå tid och ork med en häst då? Och är dina föräldrar hästkunniga så de är villiga att hjälpa dig de dagar du inte hinner?

Och framför allt, är de villiga att betala för en häst, köra dig fram och tillbaka till stallet varje dag (om det nu krävs bil för att ta sig dit), och stå för eventuella dyra, oväntade utgifter? För ja, det kostar att ha häst. Tyvärr.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

Nu tycker jag ni låter lite väl negativa.

Jag fick min första (och enda) ponny som 11åring. Jag hade bara ridit på ridskola ca 1½ år, sen ridit på diverse ponnyer hos grannen.

Kan inte påstå att jag hade hästkunniga föräldrar då. Men dom hade intresset. Dessutom är min far pälsdjursallergiker. Men vi är "bönder" hela släkten så dom visste mycket runt omkring, med hö, halm, havre och sånt. Inte var vi särskilt rika heller.

Det viktigaste tycker jag är att man har en ordentlig försäkring och en reservkassa att ta ur vid nödfall.

Så jag säger, fortsätt tjata!

Alex
0

#8 Jag vill inte vara negativ, försöker bara vara realistisk. Känner till folk som sålt sina hästar efter rätt kort tid pga att de tröttnat eller de helt enkelt inte hade råd med kostnaden. Så jag försöker bara komma med tips för att undvika det…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fridalej
0

Måste hålla med, det ÄR ett enormt stort ansvar man tar på sig.
Man måste ha tid, ork, pengar och det blir en hel del uppoffringar.
Jag hade ALDRIG klarat av min häst om jag inte hade varit medryttare i 3 år innan jag skaffade honom. Det var en slags stalltjänst vi hade x antal gånger i veckan och mockade, släpade hö, vatten, red x antal hästar och så vidare. Det tog enormt mycket tid då, men då fick man verkligen se hur det var att ha egen häst. Jättenyttigt!!

Nu har jag haft honom i.. snart 3 år :-D
Det var väldigt tufft en period i 8an och 9an, och då är jag tacksam över att han då gick på lösdrift - annars hade jag aldrig klarat skolan.
Men det är jag det.

silvery
0

min kostar i snitt 2500 per månad

stallhyra 650

korn 150

betfor varannan månad 120

skor 700

vitaminer/mineraler 300 varannan månad

försäkring fick jag av mina föräldrar och halm/hösilage köper vi en gång om året då för hö: 2500 och halm ca 800-1000 kronor

Royalz
0

Min kostar:

Stallhyra: 1500kr ingår hösilage
Foder: ca 100kr betfor och mustang orginal
Skoning: 900kr var 8:e vecka
Försäkring: betalar inte jag, så vet ej vad den kostar.

tantnett
0

#8 Ser ingen som är negativ här. Men man måste i ett sådant här stort ansvar som det ju innebär att ha häst belysa bägge sidor, både den positiva och framförallt den negativa.

Därför rekomenderar jag att under en tid satsa på en foderhäst så ser hon samt föräldrarna hur det fungerar för dom att ha häst.

Visar det sig vara positivt så har dom ju fått både lite erfarenhet samt vet vad det innebär då dom tar steget till hästköp.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zahara
0

Mins kostar :

Hösilage 350/balen en bal varar 3 veckor på två hästar

halm 250 balen varar ca 4 mån två hästar

hovis var 12:e -18:e vecka verkning 700 för båda

försäkrin på halvblodet = 390 i månaden

krafft foder, inget alls just nu

Stall, gratis

Sen betalar jag ju om jag måste laga eller fixa staketet, likadant i stallet

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ahnna
0

#14 Har du en hösilagebal öppen i 3 veckor?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zahara
0

#14 ja, nu har det varit så kallt och det är jätte torrt hösilage, som plastat hö nästan, än har jag klarat mig utan att det ens funnits tillstymmelse till värme :) men får nog leta mindre balar nu när det blir varmare.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Angel88]
0

SkrattandeHej jag har just köpt min första häst och ja e 20år. min lilla tös e 150-153hög. ja själv e 169. så vi passar bra ihop.

men du ska veta att det e jätte dyrt. bara mitt inköp denna månaden kostade nästan 15000, och då hadde ja nästan all utrustning hemma. dock måste ja nu köpa nya sadlar då dom inte passade. dock räknas mitt inköp som billigt, men d e massa pengar för mig som e studerande.

jag betalar följande i månaden

1800 kr, stallhyran

100 kr, till olja, varannan månad tror ja

900-950kr, hovslagare var 8:de vecka

försäkring, 209kr

ca 3100kr månaden… pluss minus något…

jag hadde oxå sattsat på en maxad D-ponny, om du vill tävla eller så. du e redan lång, och det vore ju inte kul om du växte om din häst på några få månader.

men gör så här, börja med att bli med ryttare i 2-3 dagar, sköt allt själv. om du tycker det går bra. leta en foder häst, börja med ett halv år, och ta vintren för då får du se och känna hur det värkligen e att ha egen häst. klarar du av det och skolan, skaffa en egen häst om dina föreldrar gå med på det…

ja har letat aktivt i 3 år innan ja hittade min Granda., så låt det ta lite tid och kännefter riktigt vad du tror kommer passa dig.

och glöm inte prata med dina föräldrar, lägg upp för och nackdelar. kolla runt på olika hästar, läs om olika raser, vad kan passa dig. kolla upp olika stallplatser, utrustning vad det kostar. kolla olika foder möjligheter, hovslagare. m.m.

lycka till!Skrattande

Mari
0

#17 Vad är det för olja du betalar för?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ledin
0

är det så att man ska tjata på sina föräldrar om en häst, för det är så att det kostar så mycket att köpa häst o ha den sen. Jag som själv är föräldrar o får en del tjat om olika djur mm har sakt så här den dagen jag vet om att de klarar av att ta hend om djuret visst så kan jag fundera på det. Sen när man är föräldrar han man stort ansvar till att djuret sköts rätt o hålls frisk o hela den andra biten med. Hästar det kostar som sakt var, jag skulle föredra att man börjar som sköt/medryttare på en häst/ponny för att lära sig, sen gå över till provapå äga då genom foderhäst. Är dina föräldrar bra på hästar? för det ger förtur i allt man har då nån som kan backa upp en vid hjälp mm.

[Angel88]
0

#18 en 5 liters dunk vanlig olja, typ 100kr varannan månad

Mari
0

#20 Vad har man det till? :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Marija
0

#21 Det ger lite finare, glansigare päls om det jag hört stämmer Flört Vet en kompis som ger olja till sin häst.

Alex
0

#22 Men det finns ju massa olika oljor. Rapsolja, paraffinolja, vetegroddsolja… För att vara några. För jag antar att det inte är någon som ger "vanlig" mineralolja till sin häst? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Marrsson
0

Jag ger vanlig rapsolja/matolja för att bättra på hullet och pälsen lite.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Marija
0

#23 Ja det är ju sant… Har ingen aning om vad hon ger, tror att hon ger rapsolja Tungan ute

gejsa
0

#20# Gör du av med 5 liter på 2 månader? Hur mycket ger du då per dag?

WinterPrince
0

#23.. eller motorolja Skrattande

Alex
0

#27 Haha, men det kanske skulle kunna funka till en havremoppe… ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ahnna
0

#26 Mitt fullblod kan äta 2 liter olja per vecka när hon har behov av det, så 5 liter på två månader är rätt lite per dag.

www.stuteriprecious.se

niare
0

jag har ju alltid haft häst i familjen men ville ha egen pony när jag var 15 ungefär men min pappa sa nej och tyckte jag skulle hyra ponny först. han betalde 8000 kr för att hyra en häst från aug-maj de visade sig att jag var hästintresserad fortfarande så då blev det att leta häst mer seriöst, men känner många som är i den åldern och de flesta gillar hästar mkt men sen kommer killar mm och då står föreldrarna med hästen istället, så foderhäst eller medryttare är att rekomendera iaf men tror man och vill så ska man köra sitt rejs om nu föreldrrna tillåter,

jag betalar för min pålle i månaden ca:

försäkring:200 kr

hovslagare : 500 kr var 8e vecka

mineraler och betfor: 400 var 8e vecka

strö:200 kr

stallplats: 200 kr

hö:ca 3000 kr om året

plus att jag gärna köper nya täcken,morötter och annat roligt :)

ps, satsa på D-ponny då kan du tävla längre om du vill det med, jag har en new forest på 143 :)

gejsa
0

#29# Kan få i sig ja, men frågan hur pass bra det är för hästen.

Ahnna
0

#31 Det är rent fett (energi) och ger man mindre än den rekommenderade maxdosen är det inte skadligt. Mitt sto behöver ibland olja för att inte tappa hullet och skillnaden blir markant bara på några dagar, både i hull, lyster och temperament.

www.stuteriprecious.se

[Angel88]
0

#21-26 ja ska ha oljan för hullets skull och pälsen… hon kommer få 1-2 dl om dagen, vet ej hur länge den kommer räcka ännu. d e en till häst som ska ha det.

kommer ha vanlig mat olja.

vetegrodd olja om ja får tag på en som inte e så fruktansvärt dyr eller linfrö olja.

Ahnna
0

#33 Matolja ska du inte ge hästen, men rapsolja eller majsolja funkar.

www.stuteriprecious.se

[Angel88]
0

#34 dom sa isatallet att det går lika bra…

och d e dom som köper det åt mig… det är ju en av deras hästar som ska ha olja med innan hon åker på betäckning.

och  mitt sto behöver det… hon ser ut som en kil i kroppen, eller som en trekant med spetsen fram.

hehehehe

Ahnna
0

#35 Då ska du i första hand lassa på med lusern i massor.

www.stuteriprecious.se

[Angel88]
0

#35, ja men vi testar olja då den ena r-travan fick det för ett bra tag sedan och han e super fin nu. fungerar inte oljan så testar ja med lussernpellets, för hack kommer hon inte orka då hon redan äter nästan fri tillgång på hösilage just nu, hon äter upp det hon orkar. vi har ökat havregivan med och minskat bettforn.

Ahnna
0

#37 Vad som funkar för en häst behöver inte funka för en annan. Lusern (protein) är livsviktigt för hästar som börjat tappa hull, men gärna i kombination med rapsolja/majsolja. Enbart olja kommer nog inte ge så mycket om grovfodret innehåller för lite protein.

www.stuteriprecious.se

[Angel88]
0

nä grovfodrett e jätte fint… dom andra hästarna e jätte fina på det…. och hon har redan laht på ´sig lite då man inte ser revbenen eller känner dom så lätt nu längre..

hihi imorgon har ja ägt henne oficiellt i 1 vecka….

Alex
0

#39 Att höet är fint behöver inte betyda att det innehåller tillräckligt mycket protein.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animalen
0

Ojj, vad mycket svqar.. Har inte hunnit vara inne på hela veckan..

Jag kom på sen att man oftast skor en häst var 7-9 vecka. Och ja, jag hade tänkt testa att ha en häst på foder eller hyra en först. :)

Jag och min bästis (som också har stallet jag förmodligen kommer attt ha pollen i) har ungefär räknat ut hur mycket det kostar i månaden inklusive allt som en vetrinär och hovslagare gör. Det blev ca 1500-1600 kronor i månaden, inte så farligt tycker jag ;)

Nu ska jag kolla på hästar som hyrs ut/på foder. Jag tycker att jag själv ska ha en ganska hög C-ponny som jag verkligen kan lita på för jag har varit rädd och håller just nu på att komma över "rida fort" rädslan. En D-ponny är väl mycket mera häst än vad n A, B, C ponny är?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Marija
0

#41 Det är svårt att säga om D-ponnyn är mera häst än A, B och C ponnysarna.

Man måste se till varje enskild individ Glad Olika hästar är olika lätt/svårridna osv..

Animalen
0

Jag kollar just nu på en annons om ngn som behöver lite medryttar hjälp.. Kanske kan vara en bra början?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Marija
0

#43 Jag tycker att det är jättebra att börja som medryttare.

Jag är själv medryttare och det räcker mer än väl Glad Jätteskönt att slippa vara bunden som man faktiskt blir när man har egen häst, utan att kunna välja lite själv när jag vill rida och ta hand om hästen.

Animalen
0

Sen har jag hittat en som behöver gå i gymnasium som lånar ut på foder… Jättebilligt.. Men hon vill helst att han står kvar där han står men jag tar mej inte till andra sidan skåne varje dag ^^

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Zabbio
0

(#15 vi har våra balar öppna längre; de är mkt torra och vi sprider ut dem första dagen så att de kan torka till hö ;) Har aldrig varit några problem. )

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

HannaT
0

Har inte läst hela tråden men vill rent spontant säga att det vore en bra idé att skjuta upp hästköpet ett par år. Det är tyvärr väldigt dyrt med en frisk häst, och tänk då om den skulle bli sjuk?

Läste här i slutetet att du kanske funderar på medryttarhäst, och det tycker jag låter som en jättebra idé (:

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

JHaLLberG
0

Har inte läst hela tråden , men men …

1.) Svår att säga exakt, beror ju helt på .
2.) C eller D ponny isånna fall .
3.) Var sjätte vecka kan vara rimligt att sko och verka, kanske.

Har du haft häst tidigare? Det är ju mycket jobb, men det har du säkert hört förut ;) Något som jag varmt rekomenderar är att du tar en Häst/Ponny på foder innan du bestämmer dig för att köpa en egen häst. Om du lånar på foder så har du tid att känna efter om det något för dig, det tar iallafall Minst tre timmar varge dag att vara i stallet och sen vill du säkert hinna med kompisar och skolan :)

Tycker det låter smart att du ska forsätta på Ridskola ändå :)

exitingsvillemo
0

#37 du bör tänka omvänt. Lusern först och sen ev olja förutom lusernet.

Är hon i dåligt hull ska du  inte fodra upp henne med olja…

Är hon allmänt tunn över ryggen och rumpan mm så är det protein hon behöver och allra bäst är protein genom grovfoder, bäst för magen.

Flaxii
0

1. Svårt att säga, beror på hur du ska ha den uppstallad, var du bor osv.
2. Du är ju absolut inte för stor för en C-ponny. Men om du ska växa mycket mer så kanske du ska satsa på en D-ponny.
3. Var fjärde vecka låter väldigt ofta? Var 6:e till var 8:e brukar man säga, men det är ju väldigt olika. Ofta behöver man sko hästen oftare på sommaren också, då hovarna växer mer då. Min ponny skos var 7:e vecka på vintern och på sommaren var 5:e till var 6:e vecka.