Bomlös.. vad tror ni om denna?
Star Trekk Westernsadel
STAR-TREKK sadlarna är en serie högkvalitativa bomfria sadlar som är väl uppbyggda för maximal komfort för häst och ryttare. Sitsen är mjuk och djup på alla modeller och till skillnad mot många andra modeller av bomfria sadlar, så upplevs sitsen på ST-sadlarna som smalare och stabilare.
Samtliga modeller ger mycket bra bogfrihet. Undertill på sadeln finns kardborrförsedda dynor/paneler för att ryggraden skall lämnas fri från vikt. Dessa finns i olika varianter varav 2 cm’s läderklädda är standard. Framvalvet är utbytbart. Stigläderfästernas position medger korrekt, lodrätt sits.
WESTERN -anläggningsyta 48 cm.
Western är en bomfri sadel med traditionellt westernutseende som passar de flesta ryggar. Rejäl och stabil. Fendrar och stigbyglar ingår. Du använder en westerngjord till denna modell. De flyttbara dynorna har en tryckavjämnande funktion, därför behöver du ingen speciell pad till.
Vikt 5 kg. 2 års garanti.
Färger:
- Naturläder med brun nubucksits
- Chestnutfärgat läder med brun nubucksits
- Svart läder med svart nubucksits
I priset inkluderas ett rätt anpassat framvalv samt ett par standardpaneler.

För den summan skulle du kunna få en riktigt schyst "riktig" westernsadel…om det inte är just bomlöst du är ute efter :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

det jag är ute efter att han den ska vara skön för mig och hästen och att han ska kunna bygga sina muskler helt fritt, men det borde de ju kunna med en rätt provad westernsadel med
vad är egentligen vitsen med bomlös?

jag känner mig vilsen i den här sadelvärlden…….

inte fler som har synpunkter?

jag tycker du ska försöka rida i en bomlös sadel innan du bestämmer dig. det ska vara helt annorlunda att rida i en bomlös.

#6 har ridit i lindas. tyckte de var sköna.

men det var den från hööks för 2000kr….
ingen som har nån vetskap om denna sadeln?
nej..

Enda jag vet om d bomlösa sadlarna är att dom inte är bra för hästens rygg om du har för avsikt att rid lätt då stigbygel fästerna sittet med nylånband rakt över hästens rygg vilker ger samma efter som att rida med ridgjord. Tryck över manken i lättsits.
Nu gåller det dom billiga från hööks & vissa andra billiga men dom som du beskrev kanske har nåt annat system som är bra.

så här beskriver de som tillverkar sadeln deras sadlar…..
Men vad är då skillnaden mellan en sadel med bom och en Bomfri sadel. En sadel med bom har förbindelse mellan framvalv och bakvalv genom sin bom. Bommen är oftast tillverkad i trä, glasfiber eller annat hårt material. Meningen är att bommen ska tryckfördela ryttarens vikt på en så stor yta som möjligt. Ligger en sadel med bom perfekt så fyller den sin funktion och är en bra del i hästens utrustning. Men om hästen ändrar sig i kroppen så finns risken att tryckfördelningen minimeras till en så liten yta som till en femkronas storlek. Hästen får då bära hela ryttarens vikt på endast små punkter och de punkterna ligger då inte allt för sällan fram vid mankens muskulatur. Symtomen är då ofta en hög, smal manke och problem uppstår med hästens frambensrörelser samt viljan att bära med ryggens muskler. Manken muskulatur har en viktigt del i hästens kraft att röra sig. Det är mankens muskler tillsammans med bogens muskler som försörjer frambenet i rörelse. Frambenet sitter inte i något annat ben i hästens skelett utan fäster i muskulaturen. Och muskler under tryck kan inte utvecklas….. Muskler behöver cirkulation och blodgenomströmmning för att kunna utvecklas. Man kan då förstå vad som händer om man har en sadeln som lägger tryck på hästens mank-,bog- och/eller ryggmuskler. En bomfri sadel är oftast uppbyggd så att underdelen är som en tjock pad och ser på undersidan ut som en bladsadel. På ovansidan av sadeln sitter ett framvalv och baktill ett bakvalv. Framvalvet och bakvalvet har ingen förbindelse med varandra då sadeln saknar bom, det gör sadeln helt flexibel för hästens rörelser. Eftersom sadeln är en bladsadel och inte bildar en kanal utmed hästens rygg så bör man som på andra bladsadlar använda en pad som bildar kanalen, dvs som har paneler på var sin sida av ryggraden. Att en bomfri sadel är så flexibel har sina fördelar i att samma sadel kan användas även om hästen förändrar sin kroppsform, man behöver inte byta sadel om hästen växer, musklar sig, blir tjock eller tappar vikt. Har man flera hästar att rida, använder man helt enkelt samma sadel till alla sina hästar. I en bomfri sadel sitter ryttaren mjukt och i en nära kontakt med hästen. Man känner hur hästen arbetar under sig och du känner till och med din hästs andetag. I modellerna BareFoot och Freeform sitter stiglädersfästena lite längre bak än vad som är vanligt, detta hjälper till att placera ryttaren i en väl balanserad och centrerad ridposition. Är det något i denna text du vill diskutera eller komma med synpunkter på så är du välkommen att kontakta mig

verkligen ingen som har erfarenhet av denna sadeln här inne???
#12 ja tror ja har ridit i en barefott sadel, den som stigbyglarna e längre bak på…
den e hämsk, men får inget stöd alls och den förstör ens balans. det blir helr fel i ridningen med lädrena så långt bak, då du sitter som du brukar fast benen e längre bak, svårt att förklara. ja gillar den inte, pluss att hästen fick ont i ryggen av den

#13 ok…du skriver barefott sadel men detta är en star treeksadel. Barfoot är den som påminner mer om hööks sadel om jag inte minns mig fel….dessa sadlar finns på www.stallvra.com om ni är intresserade så titta in

#0 du är medveten om att du inte får tävla western bomlöst?
Jag hade satsat (kommer satsa) på en riktigt bra westernsadel i stället.

#15 men jag är inte ute efter att tävla. bara att ha en skön och bra sadel för mig och hästen.

#16 du kommer att bli begränsad och det är onödigt, en dag kanske du vill tävla en liten enkel tävling
Jag kommer att köpa en riktig westernsadel och tänker inte tävla western (tror jag) Jag tänker nämligen satsa på dressyr när det gäller Ametist, men en bekväm rida ut sadel har jag hittat och det är en westernsadel lagom begagnad, så nu väntar jag bara på pengar.
Någon som vill köpa en trevlig C-ponny
så jag kan få min sadel 

#17 jag skäms att skriva det, men jag vill hellre vara ärlig och dum och fråga om råd än att göra fel. Men jag är jättedålig på sadlar och vill verkligen ha en sadel som passar Kingen. Har en westernsadel på honom idag, men den kommer antagligen inte passa honom när han breddar sig…den är inte ens utprovad till honom utan min förra arab. Nu rider ju inte jag honom så mkt utan kanske någon dag i veckan o då skrittar jag lite i skogen. Han har ju inga muskler och vet inte hur mkt jag vågar rida honom innan han har fått muskler…klättrar och låter han longeras över bommar i nuläget… Vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt nu när jag ska välja sadel till honom. westernsadel är jätteskön att rida i så det hade jag inte klagat att få till honom igen….och jag kan ta ut en sadelutprovare att prova ut en men det kan jag ju inte nu när han är så muskelfattig….hur gör man i detta läge. vågar jag rida honom typ nån dag i veckan med den sadeln jag har? JAg bifogar en bild på honom med den sadeln på sig MEN han är MKT muskelfattigare nu…tyvärr…
Håller nu på att försöka sälja min nuvarande sadel…..

#18 när "ko-pojkarna" red förr då skaffade dom en bra sadel den hade dom på alla hästar också vek dom filten för att sadeln skulle ligga bra på den hästen dom hade just då och red på.
Nu vet jag inte hur din sadel ligger men troligen kan du anpassa padden/filten så att sadeln ligger bra på hästen

#10 Majoriteten av distansryttarna rider i bomlösa sadlar och de står mycket i stigbyglarna under ritt och de hästarna tar inte skada av det.
Som med alla sadlar gäller det att man anpassar sadeln så den ligger rätt på hästen och har rätt underlag under sadeln.
Så jag undrar om det du vet bygger på fakta eller på vad du bara hört?

Min bästa vän råkar vara sadelmakare (el hur det nog stavas) Men det är väl som med mycket annat bomlöst, western, dressyr, hoppning det finns dåliga sadlar till allt. Jag betvivlar inte alls att det finna jätte bra bomlösa sadlar men jag ville bara påpeka att det kan vara bra att ta reda på fakta & tänka sig för som med ALLT annat.

#21 Ja precis, ville bara betona det du just skrivit så ingen missförstår och tolkar det som att alla bomlösa sadlar är skadliga :o)

Jag och en till i stallet rider i bomlösa sadlar från Torsion, dom är helt underbara att rida i. Det var ett tips från "våran" equiterapeut. Och vi har inte ångrat oss, ligger bra, man kommer nära hästen känner musklerna liksom. Sen är dom väl inte världens vackraste sadlar. Tror aldrig att man ska välja det billigaste altenativet när man köper utrustning, lå t det få kosta lite, skulle inte köpa från hööks tex, men det gör man ju som man vill förstås.
Jag har ingen erfarenhet av bomlösa westernsadlar, men har själv en FitForm bomlös, från Stall Vrå. Använder den främst till min trinde och manklösa arabgosse, som det är svårt att hitta en välsittande sadel till. Använder den även ibland till min travartös, och jag gillar att den ligger så väl, på hästryggen. Har en Skito equalizerpad till den, westernmodell.
Om du inte är tävlingsintresserad, tycker jag absolut att det låter intressant med en bomlös westernsadel. Självklart ska du ju vara säker på att det är just denna modell du vill ha, men jag tycker att bomlöst är ett gott alternativ till "vanliga" sadlar, då man kanske har svårt att hitta en som ligger bra, hästen kanske ändrar sig i kropp och muskulatur osv… Så länge man inte vill tävla eller hoppa. Då kan man ju kanske skaffa ett sadelalternativ,

#24 tack för ditt svar