Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1233 ggr
[Teddy]
0

Vildsvin

Ni som har vildsvin inpå er: hur reagerar hästarna?

Aribigga
0

De vill hellst inte gå där vildsvinen har varit om man säger så.

lurvponnyn.vimeddjur.se

gejsa
0

Min gamla gobban är livrädd. Han ser vildsvin i alla stenar nu för tiden. jättetrist.

Hagelberg
0

Vet inte säkert men jag tror alla hästar regagerar negativt/oroligt på vildsvin.

AnnaLundin
0

Vi har grisar i skogen här och de är inte sällan i områdena precis utanför hästarnas hagar. Jag har aldrig sett hästarna reagera på något som jag skulle kunna sätta i samband med grisarna - antingen har jag missat reaktionerna eller också har de vant sig vid att grisarna finns i området.

gejsa
0

#4# Tror inte att dom kan undgå att höra grisarna. Är dom många så låter dom och grymtar mycket. Jag har en jättestor stam som är runt omkring oss. Första året fick vi ta in tidigt för att det inte skulle bli livsfarligt för oss att ta in hästarna när det var mörkt.

När vi rider där det finns spår av dom så märker man att hästarna går på helspänn och blir rädda för minsta lilla klick i skogen.

MalinB
0

Min bryr sig inte nått speciellt sålänge de inte springer rakt ut framför näsan på honom men då spelar det iofs inte någon roll om det är gris, älg eller hjort, det är en bra anledning att balla ur!

Vi har otroligt mycket gris i skogarna och det går inte en ridtur utan att man märker av dem.

Hanna-D
0

De har aldrig haft någon direkt kontakt med vildsvinen - trots att vi har gott om dem här. Vi har så tätt med trådar att grisarna inte vågar sig in i hagarna. Däremot kan man se hästarna stå och lukta misstänksamt när grisarna varit på andra sidan staketet.

[Teddy]
0

Vi har tack o lov inga vildsvin inpå oss, ÄN, men det finns inom någon mils avstånd, så det är väl bara en tidsfråga.

Där vi har kvigor på bete finns vildsvin och förra sommaren skrämde dom ut kvigorna så många ggr att vi var tvugna att ta hem kvigorna. Dom var HELT panikslagna!

Marrsson
0

Hemma har vi Vildsvin där vi har hästarna under sommaren. Dem är ju hur läskiga som helst! Men Grisar i sig luktar väldigt stark och alla hästar jag har hanterat har faktiskt mer eller mindre reagerat negativt på grisar.

Sen har jag ju en buse som ser alla oväntade och väntade saker som ett tillfället att skojja till de lite.. Jamenar va är det för anledning till att fokusera och lyssna på matte? När man kan leka indianhäst i dikena och ute bland träden?? Skrattande

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

attika
0

Man märker direkt på min när det är vildsvin i närheten, han blir stel som en planka, men annars är det bara att rida på som om inget hänt. Dom andra hästarna bryr sig inte alls.