Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1813 ggr
Zaphix
0

Istället för fil..

Vi har börjat ge hästen fil idag, men han tycker det är jätteäckligt.. Har testat blanda i lite olika sake för att se om han äter, men nej, han spottar bara ut det och blir jättesur.

Finns det något annat man kan ge istället för fil som har samma efekt för magen?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Naturell youghurt. Min katt äter inte heller fil, men youghurt är inte lika surt, men har samma goda bakterier.

Zaphix
0

Tack för tipset, ska testa.

Annars funderar jag på foderjäst.. Kan det vara bras istället för fil?

Min och Dackes blogg

AnnaLundin
0

Fil och yoghurt är bättre för människomagar än för hästmagar.

Foderjäst är betydligt bättre, men det allra bästa är vanlig bakjäst! Ge ett halvt paket om dagen.

Den jäststam som finns i bakjäst skapar en miljö i grovtarmen som gynnar de goda bakterierna, detta är bevisat.

Aribigga
0

Proviva, testa skogsbär. Det var det enda som hjälpte när min d ponny var dålig i magen.

Finns även pro equo som är proviva fast för hästar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zaphix
0

#3 Men jäser inte vanlig bakjäst i magen på hästen?

#4 Ja.. Det kanske han äter. :)

Min och Dackes blogg

Aribigga
0

#5 Nypon brukar de tycka om också :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

AusaBausa
0

min häst fick också proviva o han gillade jordgubbssmaken..

[Grabbarna-A]
0

Probimin eller mikrobalans, lätt och smidigt utan kladd.

AnnaLundin
0

#4 - Proviva är gjort för människor, vi har inte alls samma bakterieflora i vår tarm som hästar har. Det finns ingen visad effekt av Proviva på häst.

#5 - hästen är en "grovtarmsjäsare", dvs det SKA jäsa lite i tarmsystemet hos hästarna.

sus-sharon
0

#9 vår fångponny har dock fått proviva i omgångar och svarat bra på detta. proviva innehåller viss mängd fruktos, och fruktos är "bevisat" bra för fånghästar enl. engelska studier, om man nu blint vill tro på alla forskningsstudier.

(förstå mig rätt, jag tycker visst man ska grunda sig på vetenskaplighet, men att det är en forskare som kommit fram till det ena eller det andra innebär inte att det är någon större sanning än dagens timmar. metod, material, tolkning osv spelar stor roll och även denna typ av information skall granskas kritiskt.)

nu gällde det väl inte fång som jag förstår det #0, men även vid fång finns det ju i regel problem med mage/tarm, och vår har som sagt blivit väldigt fin efter att han fått proviva (ca 1 dl / dag, på ett ungefär 4 veckor "per omgång")

medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

#10 - att fruktos skulle vara bra vid fång ställer jag mig tveksam till eftersom fruktaner är kedjor av just fruktos och fruktan är det enda man lyckats framkalla fång med… Men en bra källa till det och jag ska tro på det.

sus-sharon
0

#11 jag har letat och letat i mina mappar (både på dator och i skåp) och hittar tyvärr inte åt den artikel jag läst ovan angivna info i. får därför tyvärr backa på det tills jag kan visa på var jag läst det. det kan ju också vara mycket möjligt att det finns nyare artiklar av större relevans än de resultat jag sett.

däremot finns på många ställen att finna om positiva effekter av probiotika på olika "typer" av hästar och scenarion, varav ett par stycken i BSAS publikation från 2005, t.ex. Julliand's "Minimising digestive upsets associated with high starch diets". Probiotika (till vilket t.ex. ProViva tillhör) har alltså i många fall gett konstaterad god effekt.

Eftersom vi delar samma typ av mikroorganismer borde ProViva alltså även "gå" på häst. (jag vet att det inte finns att "peka på" nånstans)

medarbetare på djurskydd.ifokus