Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1533 ggr
Asagard
0

Hur lång till stallet??

Hur långt resväg kan ni tänka er ha till stallet, om ni inte kan ha hästen hemma? Måste det finnas kollektivtrafik eller har ni tillgång till bil?

Var bor ni idag och var finns er häst? Hur långt från bostaden alltså? Är ni där varje dag eller har ni någon som hjälper till?

Och vad säger ni om att hyra ett hus och kunna ha hästen på samma ställe? Typ bo i kedjehus/lägenhet på en gård och ha hästen utanför dörren i ett kollektivstall? Har hört att det blivit populärt på senare tiden?!

lisette
0

jag har mina två hemma. de går på bete tvärsöver vägen från huset. avståndet från stall till huset är ungefär 20 meter.  det är betydligt skönare att ha hästarna hemma och kunna bestämma själv när hästen ska in. men sedan är det ju nackdelen att jag själv måste fixa med allt. jag kan inte skita i att åka till hästen en dag pga jag ska iväg eller så.

Asagard
0

Okej. Tack för ditt svar! Men, vad tror du om idén att, istället för att ha en egen gård, ha hästen i ett kollektivstall och bo precis brevid (typ att någon bygger upp som en liten "by")? Vi har så här där jag bor, dock bor inte vi där, men jag tycker det verkar ganska intressant.

lisette
0

jag vet flera som bor i lägenheter på den gård där de har hästar. de sköter sina hästar själv (har egna stall), men där är en som sköter allt (som äger gården), de köper foder/spån från honom.

det låter ju bra. men jag tror att för många människor som ska dela på ett utrymme och har sina bestämda åsikter om hur hästar ska behandlas. det bådar för problem.

davidia
0

jag hyr hus och har mina hästar 5 meter från husväggen,lite för nära kanske hihihi.men jag har haft min häst inhyrd och hade några km dit.så skulle jag aldrig mera vilja ha det.bättre att ha den hemma hos sig själv.

reddie
0

Har min häst inhyrd i ett stall som ligger ca 6km bilväg från mig, 3km om man cyklar eller går. Jag har stått i det stallet i 12 år och trivs jätte bra där. Snart tar jag hem hästarna till mig på sommarbete i ca 4 månader.

sandi
0

Jag har min häst inhyrd i ett stall, där de sköter in och utsläpp och fodring varje dag. Så jag kan åka dit närsomhelst under dagen, rätt skönt faktiskt. Mamma och pappa hjälper mig ibland men annars är jag där i stort sett varje dag. Det är ca 5 km dit.

Mandysan
0

Jag har 1,5 km gång väg till stallet i nuläget. Bor i lägenhet. Är i stallet varje dag och sover ofta över där i ett hus brevid alltså;).

lisette
0

#7 sover du I stallet?

Mandysan
0

Lisette läs igen XD

lisette
0

det där sista stod INTE där innan… eller hur?

Mandysan
0

#10 ;-)

CBA
0

Jag har 2,4 mil till min medryttarhäst och jag kommer även ha mitt föl där när jag fått hämta hem den.

Det tar mig 20 minuter på sommaren och 30 på vintern att åka dit men det är det värt för det är så himla trevligt där med underbara rid/träningsmöjligheter och en supertrevlig stallägare.

Detta är ett lösdriftstall med stora ytor och ordentliga ligghallar…kan inte bli bättre :o)

Jag skiljer mig nog från mängden här när jag säger att jag vill INTE ha min häst/hästar på gården…man blir alldeles för uppbunden och det känns som för mycket jobb med eget stall. Nej jag är SÅ nöjd så med att ha hästen någon annan stans :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

__iE
0

har ca 500 m till stallet :P men är inte där varje dag.. ^^

sen på fredag kmr jag ha hästarna utan för fönstret :D

Sandra
0

Jag har väl ca 4 km uppförsbacke till stallet där min medryttarhäst står. Jag kan säga att jag alltid tar bilen…

Linda
0

Hej!

-Innan jag köpte egen liten hästgård hade jag 1,5 timme dit och 4km gå väg till mitt stall:(

-Men som tur var hade jag full inackordering på anläggning så det gick, dessutom hade jag en tjej som motions red mina då två hästar så jag kunde ta den roliga biten varannan dag.

Mvh Linda

Luthien89
0

Jag har hästarna hemma :) Innan hade jag typ 10 min med bil där jag hade dem innan..

Lunascape
0

Jag har min häst i ett stall som ligger ca 2,5 km hemifrån. Jag brukar oftast gå eller cykla då det är skönt att få röra lite på sig efter att ha suttit en hel dag i skolan..

[slo]
0

Hmm, hur långt kan det vara… 2km kanske, gångväg… Närmare 4 om jag är lat och tar bilen, vilket oftast händer Oskyldig Hade varit skönt att kunna ha hästen hemma, men finns inte möjlighet. Ska iofs bo hos en kompis hela juli, och då får vi hästarna in på knuten, helt underbart Skrattande

fisa-lisa
0

Vi har 1.5 mil till stallet. Men vi har kollat på en liten gård nu så då slipper vi köra om det blir att morsan och låtsasfarsan köper stället. Jag vill flytta så jag får va hos min Isa hela tiden!!!!!!!!!!!!!!

LinneaG
0

Jag skulle gärna vilja ha stallet närmre på vardagar så att ja skulle kunna rida oftare, men runt omkring här så är det mycket dyrare.

Om jag åker hemifrån tar det 23 min med tåget och 30-40 min att gå..
Om jag är hos killen tar det ca. 20 min att gå.
Om ja är på landet tar det 5 min att gå..

fisa-lisa
0

Det blir lite jobbigt för oss också fast det bara är 1,5 mil tíll stallet. Mamma jobbar mycket och så har hon ju oss ( famlijen) och hemmet. Så vintertid blir det inte mycket mer än o mocka o sånt. Vi kan inte ta oss dit själva vintertid, sommartid har jag och min kusin cyklat några gånger när mamma jobbat. Hoppas verkligen vi ska flytta snart.

CarCar
0

Jag har hästen uppstallad på en ridklubb, ca 50meter från mitt hus Flört Det är perfekt, ungefär som att ha hästen hemma, men ändå har tillgång till ridhus och massa hjälp om man ska resa bort eller liknande..

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt nöjd nu, innan stod jag i Vallentuna hos Linda.
Där trivdes jag så himla bra!! Men tyvärr va ju restiden kommunalt upp emot 2-3 timmar. Men tur som jag hade så fick jag hjälp på vardagarna och 'bodde' där på helgerna. Det var mitt andra hem då =). Man blir tyvärr lite kräsen när man har stått där (inget illa menat Linda.) Hade allt, tränare (Linda), padock, hinderpark och alltid ridsällskap och underbart roliga ridvägar.

Ja trist bra nu med, men skulle gärna vilja ha lite bättre ridvägar!

emsems
0

jag har min häst ca 1 mil från mig. jag har en tjej som rider ca 2 ggr i veckan. hade gärna haft henne på gården, men tyvärr bor jag i en lägenhet i ett student-område.

Jag hade gärna bussat om det gick, men det går så få bussar att jag tar bli

när jag skaffar hus så vill jag kunnaha hästar på gården.

Wanilj
0

vi har 25 meter till stallet… jag tror att den lösning du pratar om kan vara jättetrevligt MEN finns det ngn här som stått i ett större stall där det inte varit tjat och gnäll om täckesbyten, utsläpp, insläpp blabla bla! Eller skitsnack om ngns ridning, hästhållning osv… tänk att bo granne med dessa också!! Jag skulle tacka nej till ett sånt boende! Jag tror att det kommer bli problem med en större anläggning…

kacka
0

Jag vill helst ha hästarna utanför huset…

gejsa
0

Vi har egen gård och hästarna utanför huset.

MiaMaria
0

Jag har 2,5 km till stallet, enbart uppförsbacke så oftast blir det bilen som får föra mig dit och hem Glad Åker dit minst en gång om dagen, har en "medryttare" men hon hjälper mig mest när jag är borta eller av någon annan anledning inte tar mig iväg själv. Har gård men har hästarna här enbart på sommaren på bete.

Talismana
0

Min medryttarhäst och sköthäst står ca 4 minuter med cykel och 10 när jaag går.. Inte långt alltså. När jag skaffar häst vill jag ju ha den på tomten men.. :/ Det går ju inte att ha..

bubbelbubbel
0

mina framtida planer är att slå upp ett stall hos min svärmor, då kommer jag ha ungefär 2,5 mil dit, men jag tror jag lyckades fjäska in mig att dom fixar in och utsläpp, och diverse andra saker, annars skulle det bli en omöjlighet för mig..

Faxlin
0

Jag skulle vilja ha mina hästar vid min tomt året om. Tyvärr har jag ingen sådan möjlighet till stall där jag bor. Såå jag får vackert åka en bit. Men drömmen är att få ha dem hemma året runt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

#30 eller så får du flytta dit? bygga ett hus? :D

bubbelbubbel
0

oh pöh ! hade varit en dröm verkligen, det finns nått ledigt hus som nån hyr ut, men vasjutton, jag har ju dragit på mig en karl som är gräs/pollenallergiker och skulle väl förmodligen dö av att bo så..TYVÄRR. *suckar djupt*

Anna-hfg
0

3 km till stallet, hade själv velat ha hästen hos mig och sköta den "hemma". det blir alltid lite problem när man hyr in sig.

jen
0

t.o.m idag har jag haft 1mil till stallet, from med imorrn blir det bara 3km Skrattande

jag ska sparka igång moppen nu i sommar när det blir så nära

RubHel
0

Det som stod här stämmer inte längre.

fisa-lisa
0

Hittade denna gamla tråden och drar upp den igen.

Längtar så efter att få besked om det blir flytt nu. Mamsen har hittat en liten gård med bete och några granar, stall mm. Men vi får se hur det går vet inte hur många det är om budet. I vilket fall som helst så går det inte att flytta dit förrän om ca ett år för huset är kass och får byggas ett nytt. Men får ha min pålla 50 meter från huset hädanefter i stället för nästan 2 mil!!!!!!!!!!!!! HOPPAS!!! Lillebror får också en egen häst om vi flyttar!!!! SÅÅÅÅÅÅ KUUUUUL

elin
0

förra stallet låg 25 min bort me moppen.
Nuvarande stallet ligger 5 min från huset med moppen ;)

/Elin

fisa-lisa
0

Ja moppe måste jag skaffa sen om vi flyttar ut dit, ( har en gammal puch maxi som jag kör med hos mormor men vill ha en scooter) Blir en bit till byn! Men jag bryr mig inte längtar ut i skogen, för hela familjens skull.

jennie-w
0

Jag har stallet ca 20 meter från huset……äger både huset och stalletGlad

Lilla_My
0

måste ha tillgång till kommunala förbindelser till stallet om det ska funka (eller cykelavstånd), har för tillfället ca 1 timme till stallet med buss, hade 15 min o cykla till det förra, men bytte eftersom det nya e bättre ;) ser hellre än lite längre sträcka till stallet och det är bra, än att ha nära men att inte trivas… men har bara hästen där över betet, sen ska hon flytta till ett annat stall. är där i stort sett varje dag, annars ser andra till henne :)

hjullan
0

ca 5-7 minuter med bil, en mil ungefär.

Emmelie
0

1.5 mil.. ca. 45 minuter med cykel och ca. 15 min med moppe.. vintertid så blir det mer än en timmes bussfärd d.v.s. om bussarna går bra tider..

Anna Johansson
0

har stall på gården så det är väl ca 10-15 m till stallet.

RubHel
0

Jag kommer stalla upp min häst i Skokloster och jag bor i Bålsta. Så det kommer väl ta en 25 minuter med buss innan jag kommer fram. Men bussarna går ofta som tur är och min bästa kompis som ska ha sin häst i samma stall bor ca 3 km bort så i värsta fall kan man alltid stanna där om det är länge tills bussen går.

wewwa
0

Jag har min ponny och en inackordering hemma (shettis). typ 30 m från huset till stallet, 10 sekunder ; ). Jag tar även hand om shettisen ganska mkt. Jag vill helst inte ha så långt till stallet, innan vi bodde här så hade vi cykelavstånd och det funkade jättebra. Men man blir nog lite bortskämd med att ha eget stall. Nu bor jag strax utanför göteborg.

Älskar_hästar
0

**Till min ridskola :
**Gå : Ca. halvtimme
Cykla : 15 min
Åka bil : 5 min

Till Torresta gård :
Gå : 20 min
Cykla : 5-10 min
Åka bil : Ca. 5 min

fisa-lisa
0

ÄNTLIGEN!!! Om några månader ska jag få ha min Isa hemma. Vi ska flytta, har köpt en gård så vi slipper köra 1.5 mil till stallet!! GUUUD vad jag längtar och så ska lillebror få en egen häst också!

gejsa
0

Vad härligt fisa_lisa!

zimba92
0

Jag har ca 1 mil tur och retur till stallet. Och det finns kollektivförbindelse, eller så ta jag moppen eller åker med en kompis som också ha sin häst i samma stall som jag.

Anna
0

Jag har 5km till stallet där Windy & Wilda står, och varje dag cyklar jag dit. (när vädret tillåter, annars har jag en väldigt snäll mamma som gärna ställer upp och skjutsar!)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SarahPeace
0

Har typ 10 m lr så ; Dhar aldrig räknat :P , har då eget stall…

AusaBausa
0

Har för tillfället hästarna på sommarbete 5 min m cykel från uset men stallet de ska stå i till vintern ligger väl inte mer än 10 min m cykel fr huset. Vi bor på landet men i en mindre by så det är nte lätt o ha häst hemma. Finns ingen bussförbindelser gäller att ha bil här eller cykelavstånd t stallet.

Dock är min högsta önskan att få ha sina pållar hos sig. Ha stall vid huset o kunna kolla dem när som. Bara kunna gå ut till dem när ungarna sover o slippa ta tiden från dem. Så att alla får sin tid utan stress. Ett tag hade jag mina hästar så så att jag fick köra dit o ge dem mat o släppa ut dem på väg till dagis o jobb och då fick ungarna sitta i bilen och jag hoppas på att de höll sig i skinnet. INTE kul alls. Naej hellre stall hemma. Jag är i stallet varje dag morgon o kväll. Sommartid en gång om dagen i hagen hos dem. Kollar skador o så där är vatten.

Det lät häftigt med "kollektivstall" och tror nog det funkar bara alla sköter sina hästar och inte lägger sig i andras. Om de inte far illa så klart!!! Tänk vilken hjälp man kan ge varandra om man behöver åka bort eller är sjuk.

jen
0

förut innan vi flyttade så hade jag 1,2mil till stallet.

nu har jag 3.5km Skrattande  jag tar bilen eftersom jag inte kan cykla pga mina dåliga ben…

men helst skulle jag vilja bygga ett stall utanför huset Flört

Alex
0

Har 1,5 mil till stallet. Lite småjobbigt, men man får väl stå ut.. Går ju bussar i alla fall när man inte kan få skjuts.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

sunglasses
0

Jag har ca 10 meter=) Kan inte bli mkt bättre! Skulle nog inte klara att behöva åka bil för att ta mig till hästarna när jag haft denna lyx hela livet…

Lyrik
0

Har nu ca 2,5 km till nya stallet, cykel eller moppe. Kan oxå knata dit. Tar ca 15-20 min att cykla dit.

Med bil är ca 3-4 km.

hastar
0

Åhhh, vill också ha en häst jag bor i Bålsta me men söker medryttarhäst i Bålsta också hehe…