Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sajtenifokus
Läst 1220 ggr
Maja
0

Viktig information till er medlemmar!

För att underlätta för alla här inne på ridsport så vill vi som jobbar med sajten påminna er medlemmar om olika punkter som tyvärr glöms bort rätt så ofta:

1. När du startar en tråd så kom ihåg att skriva en tydlig rubrik över vad tråden handlar om. Detta är viktigt av flera skäl:
- Man får en översikt om vad tråden handlar om.
- Söker man på ämnet på google är möjligheten att bli länkad hit större.

Jämför till exempel dessa två rubriker:
"Hjälp!"
"Hjälp, min häst vill inte äta!"

Vilken av dem ger mest information om vad tråden handlar om? Ja, precis. Den sista. Kom därför ihåg att skriva en bra rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. 

2. Undvik att skriva flera tecken på efter varandra. Det räcker med ett frågetecken, ett utropstecken och så vidare. Tänk på de synskadade som vill läsa. Varje frågetecken läses som "FRÅGA"

Jämför dessa:
"Hur gammal är din häst?" - Läses som "Hur gammal är din häst FRÅGA"
och 
"Hur gammal är din häst????" - Läses som "Hur gammal är din häst FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA"

Ja, ni förstår att det blir väldigt jobbigt, eller hur?

3. Läs gärna igenom ert inlägg en extra gång innan ni postar så att ni kan ändra eventuella stavfel. Även här blir det mycket svårt för de synskadade att kunna läsa vad ni skriver.

1. Trådar som handlar om annat än ridsport skall märkas med OT i rubriken. OT är en förkortning för Off Topic, alltså utanför ämnet = handlar inte om ridsport.

Tack för att ni läste!

Marija
0

Jag tycker att det är jättebra att ni påminner.

Något jag tycker är väldigt irriterande är just det där med flera frågetecken efter varandra!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

tezzie
0

Flitig du är Maja ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

duktig tjej maja!

IdaT
0

Jättebra att det påminns om! Personligen brukar jag hoppa över trådar som inte har en beskrivande rubrik, eller många onödiga tecken.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Sweelin
0

Bra skrivetFlört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Yessica
0

Jättebra skrivet :) Bra att bli påmind ibland. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lindbygarden
0

Jätte bra Maja!

bubbelbubbel
0

hihi, rubriken blir så rolig "viktig information för er med"
MED vad tänker jag varje gång, tills jag kommer på, aah medlemmar…:P

joooossan
0

Superbra!

#8 Hahaha, jag med! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Maja
0

Påminner allihop, väldigt många som skriver med många tecken (ex. !!!!!!!) och mycket förkortningar som en del inte förstår. Skriv gärna ut hela orden, då blir det dessutom lättare för de med synfel att förstå vad som står!

Tack!

Sweelin
0

Jag har en fråga.

Kan man skriva både utropstecken och frågetecken?      (!?)

Maja
0

#11 - Ja, om det verkligen behövs, men bara du inte skriver "!?!?!?!?" :)

Sweelin
0

#12 Nej inte flera heller! Men typ om man frågar:

Men vad håller du på med!?Förvånad

Maja
0

Det är okej! :)

Ahnna
0

Ska man vara petig så ska alltid frågetecknet skrivas före utropstecknet om man ska kombinera båda. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sweelin
0

#15 Jasså? Ingenting jag har tänkt på precisFlört

Reining
0

Bra skrivet :)

Alex
0

#15 Det tycker jag ser så dumt ut. Det passar bättre med utropstecknet före tycker jag… Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

joooossan
0

Måste hålla med #18, jag skriver alltid utropstecknet före! Flört

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Marija
0

#18 Håller verkligen med, ser mycket bättre ut med utropstecknet före..

exitingsvillemo
0

även om det ser bättre ut så ska frågetecknet sitta föreFlört

Lika med punkter i en mening, det skrivs alltid ut 3 punkter (…) varken mer eller mindre.

Tjejer, det är sånt man får lära sig i skolan Flört

Alex
0

#21 Jaja, man fick tydligen lära sig en massa om Sveriges gamla kungar också. Den enda jag känner till är Gustav Vasa som levde på 1500-talet! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

exitingsvillemo
0

#22 men då är det väl bra att vi kan leda in dig på rätt väg nu då Alex. Att Gustav Vasa levde på 1500-talet hade jag dock ingen aning omSkrattande du ser, man lär sig ngt varje dag

Alex
0

#23 Haha jaa. Men jag tycker ändå det är snyggare med !? än ?! Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

exitingsvillemo
0

Och jag tycker att Gustav Vasa skulle vara snyggare om han var född på 1900-taletTungan ute

Alex
0

#25 Hahahahaha Skrattande Han hade väl haft snyggare skidor i alla fall…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Påminner än en gång om denna tråd. Läs igenom det första inlägget! Speciellt punkt två:

2. Undvik att skriva flera tecken på efter varandra. Det räcker med ett frågetecken, ett utropstecken och så vidare. Tänk på de synskadade som vill läsa. Varje frågetecken läses som "FRÅGA"

_Jämför dessa:
"Hur gammal är din häst?" - Läses som "Hur gammal är din häst FRÅGA"
och 
_

"Hur gammal är din häst????" - Läses som "Hur gammal är din häst FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA" 

Jag ser minst 10 inlägg varje dag med ????? eller !!!!!! i som jag får redigera. Snälla, tänk på detta när ni skriver!

Marija
0

#27 Det är det absolut mest irriterande! Det är för övrigt inte korrekt svenska att skriva flera utropstecken eller frågetecken efter varandra Tungan ute

jsca
0

#27 - sitter du och ändrar i varje inlägg du ser ? :O fy vad jobbigt :P beundrar dig isf :)

Maja
0

#28 - Nej, och det blir ju inte mer "fråga" av det hela så att säga om man skiver "Hur mår du?" eller "Hur mår du???"

Flört

#29 - Ja, i de jag ser och det blir ett antal om dagen.