Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 4744 ggr
gejsa
0

Gobban penicillinchock!

I dag vid lunch när jag skulle ge gobban sprutan i halsen som vanligt så blev han helt konstig. Jag hade fortfarande nålen i halsen för jag skulle fylla på sprutan och ge lite till. Han får 35 ml och sprutan rymmer bara 20 ml. Och det var kanske tur det. För medans jag höll på att fyllde den med det sista så började han att skaka. Jag gick genast ut från boxen och sa till Elin (min dotter) att nu får han en penecillinchock. Hon fick hålla kvar honom så gott det gick med grimskaftet. Man har ju hört hur dom kan kasta sig från vägg till vägg osv. Att dom kan slå sönder sig när dom har anfallet. Jag försökte lugna honom så gott det gick. Men jag kunde inte gå in i boxen för att ta ut sprutan för han var som borta. Han såg ut som han såg spöken och blev rädd och kastade sig åt sidan och stod och var knäsvag och darra bla. Det var mycket otäckt.

När han väl började att lugna sig ringde jag veterinären. Hon sa att jag nog inte skulle ge mer spruta på minst 1 år. Hon skrev genast ut pulver som jag ska ge i maten i stället. Är 3 ggr dyrare än sprutan men måste ju ge honom något. Nu är han sig själv igen, det blev han rätt så snart.  Men otäckt var det.

Maja
0

Usch, det lät inte så trevligt! :O

Men tur att det finns pulver i alla fall! =)

joooossan
0

Usch va hemskt att se! Gav min penecillinsprutor i sommras och fasade för att hon skulle få chock. Men som du skrev, det var ju tur att sprutan inte var större.
Tur att han mår bra igen! Men som sagt, verkligen otäckt när det händer!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

jsca
0

det lät inte alls roligt någonstans !. fy vad hemskt. undrar vad jag hade gjort i den sitsen :/ hade nog fått panik.. hemskt..

AnnaLundin
0

Men oj Gejsa - OM hästen chockar på penicillin så ska man koppla loss hästen och gå ut ur boxen så man inte själv hamnar i kläm. De är inte ett smack medvetna om vad de gör medan de kastar sig runt i boxen, eller vad de nu gör. Det hjälper inte att försöka lugna dem eftersom de inte har någon som helst kontroll över sig själva och vad de gör.

Jättetråkigt när det blir så, men man måste rädda sig själv i första hand och hålla tummarna att hästen inte skadar sig. (en av mina bekantas unghäst slog sönder sitt bäckenben vid en pc-chock, den fick de ta bort)

VeNyRa
0

läskigt, tur att det gick bra! vad är det som händer när dom får en pencilinchock?

Marija
0

Usch då, vad otäckt!

Skönt att det gick så pass bra i alla fall.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

jen
0

men fy vad otäckt.

Nu har du verkligen haft otur med dina hästar!

AnnaLundin
0

#5 - det som händer är att prokain (som är ett ämne tillsatt i penicillinet, som gör att det utsöndras sakta när man injicerar det i muskeln) hamnar i ett blodkärl och när detta når hjärnan så reagerar hästen

Ska se om jag kan hitta mina gamla anteckningar, om det finns mer beskrivet än så vad som händer - om det är en kort stunds medvetslöshet eller vad det är för något, jag minns inte exakt.

gejsa
0

#4# Jo då, Anna jag vet det. Vi hann bara inte släppa loss honom från grimskaftet eller ta ut nålen. Så vi höll honom kvar med grimskaftet så att han inte skulle slänga sig i väggen. Fast vi gick givetvis utanför boxen och nästan stängde den också. Jag vet ju om hur hästar kan bli som tur va. Annars hade jag väl stått kvar och inte förstått vad som hände och då hade han väl gått på mig. Han var ju liksom som borta.

#5# Om en häst får penicillinchock så har det troligtvis kommit in i blodet vilket det inte får. Men det konstiga är att jag som vanligt försökte dra in blod innan jag sköt in medlet och jag var inte inne i  någon blodåder och det kom inget blod fast nålen hängde kvar i halsen heller. Det är det som är så konstigt. Jag gjorde precis som vanligt. Och jag har sprutat många hästar. Även mina inackorderingshästar som varit sjuka för att ägarna inte kunnat.

Ja, nu får det vara nog med hemskheter med mina djur. :)

AnnaLundin
0

#9 - Bra att du har koll på att man ska ut ur boxen. Jag blev lite orolig….

Det händer ju tyvärr att det kommer in prokain i blodet även om man aspirerat och gjort enligt konstens alla regler. man ser inte alltid vilka blodkärl man har "punkterat" på kanylens väg in i muskeln. Det händer ju även veterinärer att hästarna chockar på pc.

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog alldeles nyss nya foton på hans öga så ser ni vad mycket bättre han redan blivit.

gejsa
0

Ett till. Han ser väl ungefär med tre fjärdedelar nu.

gejsa
0

Han har ju blodansamling alldeles ovanför ögat så det rinner ner i näsan som ni ser.

Anna
0

Oj vad otäckt, tur att det gick bra!

#11 ser ju mycket finare ut.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Marija
0

Klar förbättring, det går verkligen åt rätt håll!

gejsa
0

Ja, det har verkligen gått fort. Som vanligt är han lyckligt lottad att han inte blev skadad i ögat. För hade han blivit blind på ena ögat hade jag tagit bort honom.

gejsa
0

Här står om penicillinchock. http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=512&infogrp_id=9

Kan tydligen gå så illa att hästen avlider. Burr! Aldrig mer en spruta säger jag bara.

Marija
0

#17 Uscha… Man vill bota hästen mot något och sen slutar det med att den avlider av medicinerna? Gud vad hemskt.. Undra om det är vanligt att dom dör av pencillinchock.

gejsa
0

#18# Jag tror nog inte att det är så vanligt att hästen dör däremot är det nog rätt så vanligt med en chock. Har hört flera som varit med om det. Nu hade vi ju tur som bara hann få i 20 ml för jag höll ju på att fylla sprutan när han började krampa.

AnnaLundin
0

ja, det händer att hästar dör av pc-chock, men det är inte särskilt vanligt. Jag har hört talas om två i min bekantskapskrets, de senaste 15 åren.

I vissa fall man kan ge Hippotrim i stället, som ges via munnen. Men Hippotrim är inte verksamt mot alla bakterier som penicillinet tar, olika pc tar dessutom olika bakterier. Man måste ge det som är effektivt mot den infektion som hästen har.

Och nej, det är ingen idé att ge pc via munnen till häst. för det tas inte upp i tarmen i tillräcklig mängd för att få någon effekt.

gejsa
0

#20# Hon valde mellan hippotrim och pulvret men så frågade jag pris på detta. Och hippotrim var ju dubbelt så dyrt. Så jag valde pulvret.

Vad jag vet så dog väl en häst när en veterinär sprutade fel i halsen för något år sedan. Det blev som en stor blodblåsa på halsen och dom åkte direkt till djursjukhus men det dog.

AnnaLundin
0

#21 - hmm, undrans om du inte tänker på hästen det skrivits om på buke då? Den sprutades intravenöst och veterinären lyckats skära sönder halspulsådern på den med kanylen…

(jag känner ägaren ganska väl)

gejsa
0

#22# Har ingen aning om ifall det står om den hästen på buke. Detta läste jag i någon hästtidning på internet eller också var det aftonbladet eller expressen. Att veterinären är anmäld för han kom inte tillbaka när dom ringde efter h#n. Var nog neråt landet också så det kanske är den du menar.

AnnaLundin
0

323 - den veterinären anmäldes ja, och hästägaren fick dessutom RÄTT mot veterinären, vilket är oerhört ovanligt.

Det var i Skåne och hästen fördes till djursjukhuset i Hbg.

Inte omöjligt att det stod om den i nån av kvällsblaskorna, när jag tänker efter så är det nog faktiskt troligt att det var så.

Här är tråden på buke om händelsen

Här är uppföljning

Ledin
0

men gösses vad läskigt :S. Men vad fin han har blivit i ögat mycket mycket bättre, den där Gobban är av stål. En fråga får dom bara chock av spruta? tänkte om han nu var lite kännsligare för penecillin nu o du ska ge pullver men de kanska bara får chock av spruta eftersom det blir så snabbt i blodet?

gejsa
0

#25# Pulvret går direkt till magen så det ska inte vara någon fara. Det är väl värre med metacam som kan göra så dom får magsår. Men han får profeed mot det med maten.

Ja, undrar hur många liv han har förbrukat nu. Det är nog inte så många kvar är jag rädd.

PimTheGreat
0

usch vad otäckt!!! tur att allt gick väl…..  nu får din och dina djurs otur vara över Gejsa tycker jag….Obestämd

AnnaLundin
0

#25 - det är inte penicillinet i sig som de chockar av utan prokainet, som gör att penicillinet utsöndras långsamt efter att man har injicerat det i muskeln.

Jag tror inte att det ens är penicillin i pulvret hästen får nu, eftersom hästar inte tar upp pc via tarmen tillräckligt effektivt.

gejsa
0

#28# Det är kanske inte ens lika verkningsfullt eftersom veterinärerna hellre skriver ut sprutor. För när min vet sa att det var dags för sprutor igen så sa jag nej, inte igen. Det är så jobbigt när man är själv hemma osv. Men han propsade på dom. Visste inte ens att det fanns annat. Har alltid gett spruta i alla år. Jag nästan kände på mig att den här gången skulle det gå illa.

AnnaLundin
0

#29 - de skriver ju ut det antibiotikum som de av erfarenhet vet är mest effektivt mot det som ska behandlas för tillfället. Till vissa saker är pc det bästa, till andra föredrar man sulfa eller något annat..

gejsa
0

#30# Så det här kanske inte hjälper menar du? För den här vet har inte sett min häst utan det har den andre gjort.

AnnaLundin
0

#31 - det kan finnas risk för det, ja. Beroende på vilken bakterie som ska bekämpas och ifall den medicin du fått är verksam mot just den bakterien eller inte.

Jag vet inte vad som är felet med din häst men man kan ju få svar via en bakterieodling och resistensbestämning om det inte verkar fungera.

gejsa
0

Han har ju fått en spark och det har blivit blodansamling ovanför ögat. Något annat vet ju inte den andra veterinären heller.

Manda29
0

Vad han hittar på din brunte. Eftersom vet ansåg att du skulle spruta Gobban ansåg han det väl vara allvarligt då. Jag är skitdålig på att ge sprutor så vid juverinflammation och inflammation i ganascherna ( skada pga grimman ) så har jag fått Hippotrim och Finadyne.

Skönt att ögat ser ut klara sig.

gejsa
0

#34# Ja, han är inte lite stilla i hagen precis. :) Har man en livsglad häst så har man.  Men då kanske inte pulvret hjälper menar jag. Hur gör man då egentligen? Ögat är utan skada det var det första han tittade på.

Manda29
0

# Menar du Hippotrim kontra pulver.

gejsa
0

#36# Nej, pulvret  hette något annat. Hippotrim var dubbelt så dyrt så jag frågade om vi kunde ta pulvret. Hippotrim skulle man väl spruta in i munnen? Har svårare att göra det mot att lägga det i maten  då äter han iaf upp det.

Manda29
0

#37. Jag får köra Hippotrim för mina äter inte foder med medicin. Får även lösa Finadyne i vatten o spruta i mun.

Men varför skulle inte pulvret hjälpa om det är likvärdigt med Hippotrim? Våran vet har aldrig sagt nåt till mig om att det inte skulle hjälpa eller att det skulle va så mycket sämre. Nu har jag aldrig använt pulver så det kan jag inget om.
Klart att pencillin insprutat är bättre. Men av två onda ting…Så jag får vackert köra med Hippotrim om det ska bli nåt.

gejsa
0

#38# Ja, jag tycker också att det verkade konstigt. För isf hade hon ju sagt att det inte fanns något som var likvärdig penicillinsprutorna. Men hon sa ju både hippotrim och pulvret. Så det är väl bara att vänta och se.

Manda29
0

#39 Fast i och för sig så kanske hon inte vet så mycket om det. Precis som våran vet om gamla hästtänder  Flört Fast han börjar lära sig.

gejsa
0

#40# Va vilken hon menar du nu? Menar du hon som jobbar med vår veterinär eller Anna här på forumet? Tycker du inte att han kan så mycket om tänder? Det har inte jag märkt. Fast jag har aldrig behövt tagit bort någon tand än på någon häst. Och när jag trodde att Fille skulle operera bort en tand så åkte jag till strömsholm.

Manda29
0

#41 Skrev du inte hon veterinären som skrev ut pulvret. Ok du menar hon/vet borde sagt att det inte finns nåt likvärdigt och att det inte tas upp lika bra som med sprutor om det nu var så. Är det rätt? Ursäkta att det blir snurrigt.

Våran vet? När jag ringde honom för ca 6-7 år sen, ( Manda hade tappat en tand ) och fråga om det var normalt att gamla hästar tappa tänder så lät han som ett frågetecken i telefon. Han svara med ett skratt att det visste han inte. Men nu vet han. Skrattande

Skoja med honom sist han var ut att han skulle egentligen betala mig för att han får praktisera på min gamla häst. Han bara flina.

Ja jag fick en billig räkning.

gejsa
0

#42# haha lite missförstånd blev det visst. Anna skrev ju att det fanns risk för att det inte skulle hjälpa honom när vi bytte mot pulvret. Så jag menade att det borde väl isf min veterinär i detta fallet var det alltså (vår gamla veterinärs medhjälpare i firman) säga till mig när vi diskuterade om vi skulle ta hippotrim eller pulvret. Vet inte om man ska skriva förnamn. Blir ju väldigt krångligt med att skriva runt så här. *fniss*

Manda29
0

#43 haha ja. Vi får skylla på vår ungdom. fniss

gejsa
0

Ja, vi får göra det. Vi är ju så unga och fräscha du och jag.

Nej nu måste jag sova. Natti natti och tack för pratstunden i natt. :)

Manda29
0

Natti natti Gejsa

Pia-Lena
0

Vad heter pulvret du fått? Du kan ju alltid kolla i FASS vad det är verksamt mot och om det är någon sorts penicillin- eller sulfapreparat.

Mixie
0

Min häst fick pennicillinchock men vet sa inte att jag var tvungen att sluta med kuren.. Jag ville inte fortsätta så vi gav inga fler sprutor men veterinären sa att det är lika stor risk att det händer igen som i vanliga fall.. Dvs att risken inte ökar bara för att dom fått en chock.. Vad ska man tro? =)

//Mickan

Pia-Lena
0

#48 Just det svaret har jag fått vid två tillfällen, med två olika hästar. Båda gångerna gjorde jag dumt nog som veterinären sade och fullföljde behandlingen trots att hästen reagerat. Båda gångerna hände samma sak, hästen började hyperventilera med ögonen vilt uppspärrade, vacklade omkring dock utan att falla omkull. Detta pågick under kanske två minuter, sedan var allt över och hästen som vanligt igen. Aldrig mer ger jag en häst som visat minsta reaktion på en injektion, penicillin igen. För vem vet vad som händer tredje gången, kanske inget värre men jag vågar inte chansa. Det finns hästar som har dött.

gejsa
0

#48# och #49# Man ska aldrig ge hästen mer av sprutan eftersom det är stor risk att dom får det igen. Kommer aldrig mer att ge spruta eftersom det kan vara lika med döden.

gejsa
0

#48# och #49# Man ska aldrig ge hästen mer av sprutan eftersom det är stor risk att dom får det igen. Kommer aldrig mer att ge spruta eftersom det kan vara lika med döden.

AnnaLundin
0

#50/51 - En häst som har chockat på detta sätt har visat att den är känslig för prokainet. Det äe denna känslighet som gör att hästen ifråga riskerar att reagera likadant nästa gång.

Det redovisades en studie på just detta med pc-chock på Hippocampusdagarna för några år sedan (06 tror jag), som jag lyssnade på. Och jag har för mig att det som sades var att vissa hästar var känsliga för prokain, andra inte. Och rekommendationen var att ge dem prokain-fritt penicillin i framtiden. Jag tror det finns något som man kan spruta intramuskulärt, annars finns ju även för intravenös injektion.

gejsa
0

#52# Ja, jag läste om det där i går kväll och har för mig att jag länkade till den sidan med. Men hittar den inte just nu. Fast det är ju väldigt konstigt att hästen är känslig just nu eftersom han fått sprutor av mig så många gånger. Men jag tror mer att kroppen är "mättad" eftersom han fick sprutor i oktober-november och så i januari och så nu. Det var för tätt inpå helt enkelt. Precis som jag kände på mig när han ville skriva ut medicin. Har nu tagit hem en påse av det som jag fick recept på i går. Det heter i af Trimediazin. Känns det igen? Är det ungefär som sprutan?

AnnaLundin
0

#53 - jag tror snarare att du haft tur tidigare och sluppit få in prokain i blodbanorna. För det var DET som orsakade chocken, enligt studien.

gejsa
0

#54# Stämmer inte eftersom jag vet att det kommit blod ur nålen när jag sprutat förr men inte den här gången. Det är ju det som är så lustigt. Han fick ju t o m chocken när han hade nålen i halsen och jag kunde inte nå honom för att ta bort den. Så medans han chockade så hade han nålen i halsen. När jag sedan tog ur den så var det inget blod.

AnnaLundin
0

#55 - att det kommit blod visar att du har punkterat ett blodkärl, du har haft tur då att det inte kommit in ngt prokain i det kärlet.

Att det inte kom blod den här gången betyder bara att det inte kom ut något blod, det kan ändå finnas ett punkterat kärl inuti muskeln där prokainet kommit in.

gejsa
0

Konstigt är det iaf tycker jag. Men vad säger du om pulvret då, är det samma som sprutan ungefär?

Alex
0

Usch då, penicillinchocker är inte att leka med… Min gamla medryttarhäst fick en penicillinchock vid ett tillfälle, hon föll ihop på stallgolvet. Klarade sig dock, tack och lov… Men det var precis.

Så var glad att det var såpass "lindrigt" ändå. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaLundin
0

#57 - nu hamnar vi ju lite utanför mitt kunskapsområde, men jag kikade i Fass. Pulvret du får innehåller dels Trimetoprim, som är samma substans som Hippotrim (tuber), och dels Sulfadiazin. Jag tolkar det som ett lite mer bredspektrigt preparat än Hippotrim, dvs man ökar chansen att det fungerar.

Mixie
0

#49 och #50 Vad obehagligt det där är.. Får väl hoppas på att min häst inte behöver äta pennicillinet speciellt ofta… Men man kan alltså ge i maten istället för spruta? =)

//Mickan

gejsa
0

#58# Ja, jag vet inte om det var så lindrigt men det är klart han ramlade inte ihop. Men benen vek sig flera ggr och han höll på att ramla ihop. Men vi hann som sagt bara få i honom 20 ml så det hade klart blivit ännu sämre om han hade fått 35 ml. En del brukar ju göra båda sprutorna färdiga och spruta in direkt men jag höll precis på att fylla en spruta. Så jag är glad att jag var snål och inte tog två sprutor. hihi

#59# Tack! Då är det i stort sett samma innehåll iaf. Blev lite osäker på hur det skulle fungera. Men blodet ovanför ögat håller på att sjunka in. Man känner att det är en bula än med blod och vart det tar vägen har jag ingen aning om. Förut blödde han ju bort det från näsan. Men från i går var blodet nästan svart och i dag knappt inget. Så jag antar att han är på bättringsvägen nu iaf.

AnnaLundin
0

#60 - man kan inte ge penicillin via munnen, hästar tar inte upp det via tarmen tillräckligt effektivt.

Det finns andra antibiotika man kan ge via munnen, det som Gejsa fått till sin häst är ett exempel. Det är dock inte säkert att det är verksamt mot samma bakterier som penicillinet, så effekten är inte nödvändigtvis densamma. Huruvida man kan välja preparat som ges via munnen beror på vad det är som ska behandlas.

gejsa
0

#62# Nu förstår jag inte riktigt. Men penicillinet som är med spruta tar det alla bakterier då? För jag har då aldrig varit med om att någon veterinär har tagit prov på vilka bakterier som hästen har. Utan har alltid gett mig recept på det vanliga med spruta.

AnnaLundin
0

#63 - och folk får Kåvepenin till det mesta…

Nej, vanligt penicillin i spruta (Streptocillin, Procillin och vad de nu brukar heta) tar inte heller alla bakterier.Sårskador brukar ha en viss typ av bakterier, urinvägsinfektioner andra, för att ta några exempel ur luften.

Det finns väl en viss kunskap om vilka typer av bakterier som dödas av dessa, så att provtagning inte behövs. Men å andra sidan kanske man kunde önskat att dt togs fler prover i stället för att gissa vilket antibiotikum det ska vara - väljer man fel så riskerar man bara att vara med och hjälpa till med resistensutveckling.

(sen finns det mer bredspektriga pc också, som man bör vara restriktiv med med tanke på resistensutveckling, då de är effektiva mot betydligt fler bakterier. Sen finns ju de resistenta bakterierna också och DE är inte roliga att träffa på…)

gejsa
0

#64# När jag var i stallet i dag så åkte min veterinär förbi och när han såg mig så stannade  han till. Kollade på gobban och jag passade på att fråga  honom om pulvret skulle hjälpa  honom och det trodde han definitivt. Så det är väl bara att fortsätta.