Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 17868 ggr
KallblodsLotten
0

Separera sto och föl

Jag har bara en fundering på hur ni med sto och föl brukar göra när dom ska separeras?

Tar ni det succesivt eller skiljer ni dom åt tvärt?

Jag har fått tillbaka "mitt" kära kallblodssto idag. Hon fick flytta ifrån fölet till ett annat stall. Hon är orolig, springer runt runt i hagen. Men det kommer nog att lägga sej efter ett tag säger dom som vet.

Själv är jag helt grön på detta område. Därför undrar jag hur ni gör eller skulle ha gjort?

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.

Sen undrar jag även hur ni brukar komma igång igen med stoet?

Jag tänker till och börja med ta med henne ut på promenader. Till veckan tänker jag börja skritta henne. Längre och längre sträckor allt eftersom.

Tycker ni att mitt upplägg låter bra?

Annette
1

Jag brukar först ha dem åtskilda på natten i ca 14 dagar innan jag delar på dem helt.

MiaMaria
0

jag har alltid gjort så att jag tagit isär dom hastigt, tagit bort stoets kraftfoder i en vecka ungefär och motionerat henne i den grad hon är van just då, promenader om hon inte gjort något. visst är dom stingsliga första dygent men lugnar sig snabbt bara dom har kompisar o inte hör varandra. fölis vill ju gärna ha jämnåriga kompisar

exitingsvillemo
1

Jag vill gärna vänja av mina successivt. Tillsammans på dagarna, isär på nätterna

tezzie
1

Jag är lika grön som dig TS men skulle nog föredra att göra det succesivt.

Din igångsättning av Lotten tycker jag låter bra och jag är övertygad på att du har full koll på hur mycket hon orkar med :)

Kul att hon äntligen är hemma igen :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

KallblodsLotten
0

Tack för era svar!

Ja det är så olika hur man gör. Det var en som sa till mej idag att det är nästan värre att separera dom hemma där dom hör varann då dom skriker.

Var dit en sväng till nyss. Hon var något lugnare iaf. Hennes kompis är en 24 årig nordis valack. Han stog å titta på henne som om han tänkte: Va tusan är det med dej då?

Skönt att han inte är på henne å stressa iaf.

Kände på hennes ljuver. Dom kändes lite spända. Är det nåt man ska göra åt, eller sinar mjölken fort?

Visst är det bra med ridsport.ifokus? Här får man ju tips å råd med allt Tungan ute

gejsa
0

Börja inte mjölka ur bara genom att känna på juvret. Om du minskar proteinet så producerar hon mindre och mindre mjölk.

Vi särade på våra hästar här hemma. Hade inget problem med det. Dom fick gå i varsin hage.

Molla
0

Vi brukar låta ston och föl gå ihop tills nästa föl kommer, nästkommande år. Men blir stoet urtuttat eller ska fölet flytta delas de på nattetid.

Juvret blir såklart stinnt och varmt när fölet flyttat, man ska ha lite koll. Man ska inte mjölka ur juvret för att minska på spänningen, då sinar aldrig mjölken. Olika hur länge stoet har stinnt juver efter avvänjning. Upp till en månad kanske, nån som vet?

Juverinflammation ger feber och mjölk som är seg och trådig, då ringer man vet och får antibiotika.

KallblodsLotten
1

Oki så det räcker med att bara hålla koll på juvret.

Jag blir som en höns mamma å skulle helst av allt vilja bosätta mej där i hagen med dom när hon är så oroilg. Flört

Lorita
0

Jag gör som #7 det brukar bli när mitt sto åker till hingst följande år, då åker mamma häst bort en vecka och då slutar fjolårs fölet dia.

Det naturliga för ett sto och föl är att gå just tills nästa föl kommer kommer inte något, nytt föl diar den vilda fölungen i två år ca. Jag strävar efter att ha en så naturlig hästhållning som möjligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[MartinaPettersson]
0

Vilken tur att denna tråd kom upp, undrade samma sak! :o)

QALM
0

Jag blir alltid lika ledsen när jag hör hur människor vänjer av sina hästar för att man "ska" göra det. I naturen låter stona fölet amma tills ca 1 månad innan nästa föl kommer. Så gör även våra hästar för det är en naturlig instinkt hos dom. Båda stoet och fölet slipper psykiskt lidande om naturen får ha sin gång.

Om man har ett sto med föl vid sidan som ska ridas vänjer man fölet att stå i en box tillsammans med en vän medans mamma är borta en stund.

Enda anledningen det finns enligt mig att dela av sto och föl är om stoet magrar av även fast man fodrar extra kraftfoder. Eller om hon blir sjuk.

Om man av någon anledning måste sälja fölet innan 9 månader så ska man vänja av dom sakta och försiktgt med att skilja dom på natten i boxarna bredvid varandra.

Jag personligen skulle inte kunna se hur mitt sto och föl sprang och skrek efter varandra. Det mår ingen av dom bra av.

Cezanne
0

Om man har ett sto som inte är dräktigt stöter hon inte bort fölet "naturligt" och om det är ett hingstföl ska man inte låta honom gå för länge med mamma för han kan bli könsmogen tidigt och göra henne dräktig.

Lorita
0

#12 då är det dom andra ston i flocken som han (hingstfölet) inte diar mer utsatta.

9 månader bör alla föl få med sin mamma som minimum, jag har haft sto med sin biologiska mor längre än så. men skiljer man dom åt så är det för evigt, eller till kastrering.

Smex
0

ja faktis så rekomenderar man det numera, att fölet skall bli runt 9 månader innan man vänjer av den.

För det har visat sig att föl som har blivit avskillt mindre än 7 månader har större risk för att få magsår.

Så jag skulel ha också ha väntat tills fölet bli runt 9-10 månader.

Cezanne
0

# 13 Det är de också men jag känner till hingstföl på knappa året som gjort sin mamma dräktig.

Mina föl, hittills bara hingstar, har jag låtit gå med mamma tills de blev nio månader.

WinterPrince
0

Jag jobbade på ett stuteri utomland, och där gör dom lite annorlunda.

Till och börja med har inte fölen någon kontakt med människor över huvudtaget från dom föds tills slutet av augusti ungefär.

Då börjar man arbeta med dom, borsta leda mm. Efter ca en vecka så plockar man bort dom från dess mamma. Mamman åker iväg till en hage långt borta.

Att separera dom precis strax efter att vi börjat jobba gör att jag blir någon form av extra mamma. Så på ca två veckor har fölet gått från vilt tillstånd till din bästa vän.

Anledningen att dom skiljs så tidigt är att det är en stor auktion i mitten av oktober då många föl säljs.

Lorita
1

#16 fritt översatt

Anledningen att dom skiljs så tidigt är:

PENGAR Guld i mun

Stallmima
0

Det brukar synas på stot när hon blir grinig på fölungen,jag har låtit fölungarna stå med kompisföl i egen box på natten och på dagarna tillsammans med mamma. Har nog gjort lite olika med alla föl vi haft.

exitingsvillemo
1

jag skulle inte våga ha mitt hingstföl tillsammans med mamman tills hon själv säger ifrån och stöter bort honom. Har man otur så får man en väldigt oönskad dräktighet.

Går inte att jämföra med hästar i det vilda tycker jag. I en vild hästflock finns en ledarhingst, som ser till att alla unga pojkar försvinner ur flocken när dom blir könsmogna, så fungerar det ju inte riktigt i en tamflock.

Tusen
0

Vi har haft våra föl gåendes med mamma i c:a 9-10 månader och efter det har avvänjningen tagit i princip ett knappt dygn. De verkade rätt trötta på varan, och ropade inte ens efter varandra.

AusaBausa
0

Förra året när Kelda diade o Kefir väntade nästa föl så var min tanke att hon stötte bort sin 1-åring naturligt men inte…när det var en månad kvar fick jag sära på dem o då gjorde jag det totalt direkt o skickade Kelda till annan gård.

När hon sen kom tillbaka var nya fölet fött..

I år väntas här ju inga föl så dilemmat blev det samma men så fick jag fatt i en fodervärd till Keso så han åkte till henne i söndags o då särade jag också dem direkt utan successiv avvänjning.

Föredrar det men när det inte funkar så har jag fått dela direkt.

I gamla skötarstallet delades sto o föl på natten först och unghästarna gick ihop i stora boxar och det gick jättebra…

QALM
1

Det kan visst vara så att ston som inte är dräktiga inte stöter bort sina föl. Vad gör det då? Vad är det för fel att ha en mamma man kan springa och ta skydd hos om man ser något "farligt"

Det där med att hingstföl skulle betäcka sina mammor vid tidig ålder är rena struntpratet. Om man har ett hingstföl kan man lugnt låta den gå med mamma till 9 månaders ålder och stoföl behövs inte tas bort alls.

Jag har under årens lopp fött upp runt 70 föl. Mina hästar rör sig över stora marker och kan leva lite som i det vilda. Det är mycket lärorikt att studera en stor flock. Synd att inte alla hästägare har möjligheten till det.

Jag måste sälja hästar för att min verksamhet ska gå runt, men jag skulle aldrig sälja fölen för tidigt för att jag ska tjäna mera pengar. Dom människor som gör det ska sluta med hästar och sälja bilar istället!!

Lorita
0

#22 kan inte göra annat än hålla med till 100%

Cezanne
2

Jag vet ett niomånaders hingstföl som gjorde sin egen mamma dräktig och det resulterade i ett levande föl så jag vill inte kalla det larv.

Ahnna
0

#22 Larv är det definitivt inte, alla hingstföl mognar olika fort och vissa är klara att betäcka innan 9 månader. Men forskningen visar ju att föl oavsett kön behöver sin mammas mjölk tills de är 9-10 månader gamla.

Mitt 10½-månadersföl går med mamma nattetid på lösdrift nu, men är skild från mamma mellan cirka 8.30 och 22.00-23.00. De skriker inte efter varandra, de är inte oroliga och stoet får inte så spänt juver att hon får ont. Det funkar kort sagt väldigt bra hittills.

Jag är emot tvär avvänjning där sto och/eller föl blir märkbart upprivna. Det är en sak om varken stoet eller fölet bryr sig, men om de springer runt, runt i hagen och/eller skriker sig fördärvade så är de inte redo att säras på, anser jag. Tyvärr skiljs ju många föl tidigt av ekonomiska skäl och det är bland det mest själviska en människa kan göra… Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

#24 jag skulle vilja veta mer, fick han di när han betäckte eller var han avvänd ras, uppställningsform mm

#25 skönt att fler tycker som jag.

QALM
0

#25 Det skulle vara intressant att veta vilken ras du pratar om som har betäckt sin mamma.

Jag har alltid låtit mina pojkar gå med sina mammor till 9 månader och jag kan nog inte kalla det tur att stona inte blivit betäckta. Det är alltför många hingstföl vi pratar om.

Men visst har jag också hört rykten om tidiga betäckningar, men som sagt det har alltid varit rykten. Jag har aldrig träffat någon som råkat ut för det.

Lorita
0

man sätter ju inavelsspärren ur funktion om man skiljer mor och son åt och dom sen kommer i hop igen av någon anledning. Det skulle jag i så fall se som en trolig orsak.

Cezanne
0

Det är ett halvblod, avkomma till en valack jag känner, som alltså är fölets farfar och morfarsfar. Lämnar inte ut stammen på andras hästar nu när det är så lätt att kolla, men på mödernet har valacken Anart ihop med gedigen Gotlandsstam.

Lorita
0

Lugn och fin det där är mänsklig linje avel, så som du beskrev det var fölet far och farfar och gjorde språnget vid nio månader.

Lindbygarden
0

Jag fick vänja av från 8 månaders ålder pga att vår kille tutta ur sin mamma helt. jo mer vi ökade fodergivan ju mer mat hon fick ju mer di gav hon men la inte på sig.

Vi gjorde som så att han fick stå brevid henne i egen box.. Vi har dessutom boxar som är öppna övertill så de kan stå och snusa samt klia varandra över boxväggen.

Gick jätte bra.. de sa inte något alls. Sen fick hon gå i en hage precis nedanför i ca en månad och nu går de tillsammans igen och han diar inte.

Bör tilläggas att hon är dräktig och ska föla i maj så jag var tvungen att få upp henne i hull i tid.

Men om hon inte faller ur i höst så kommer fölingen få gå tillsammans tills hon vänjer av själv. Jag kan vänta till nästa vår med att sälja om nu fölet ska säljas.

Det jag har märkt på vår kille här hemma är att han är väldigt trygg, kommer in först själv och kan vänta medan jag släpper ut mamma. står fint kvar i boxen när jag öppnar och väntar på "sin tur" dvs tills jag sagt att han får gå ut även om han är ensam kvar i stallet..

Tror att det till stor del beror på att han går med sin mamma och en 2.5 årig  valack. Han har lekkamrat och trygghet iform av mamma..

Rent krasst vet jag inte om jag är för homogena unghästgrupper då det inte är naturligt för fem öre med ensamma ettårshingstar eller bebisston i grupp..  Framförallt ston går ju aldrig i en grupp med bara åringar eller tvååringar i vilt tillstånd..

De stöts väl bort när de är könsmogna och tas upp i en ny flock av annan hingst?

Lorita
0

#31 dom (stona) stödts bort när dom är 2 år och tas då upp av en ny grupp också detta är naturens sätt att skydda sig mot inavel.

Jag har också två mycket trygga och stabila hästar här på gården som fått gå med sina mammor länge.

Jag tycker inte alls om den tidiga separation föl och sto som blivit så vanligt och allt bara för pengar. Faller mamman ur hull, då bör man göra som du gjorde, det hade hon gjort i naturen också Flört mamma tryggheten finns ju ändå kvar, även om nappen är borta Skrattande

AusaBausa
0

Min unghingst är nu 9 1/2 månad o har rest sig x antal ggr mot mor o syster o visst det kan bara vara lek men vem vågar chansa…

här har det varit lugnt i hagen m morsan o även unghingsten har tagit det med ro enligt fodervärd.

Ahnna
0

#27 Halvblod, shetland, korsningar… Jag har hört flera berätta sin mardrömshistorier om hingstföl som "lyckats" med morsan. Inte rykten. Är man vaken kan man ju avbryta dräktigheten direkt, men går hingsten kvar hos stoet då så tar det väl inte lång stund innan han kommer dit igen.

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

#34 sen finns det nog många som ursäktarsina "misstag" med en olycka

Minst 8 månader ska ett föl få med sin mor för att utvecklas sunt-

WinterPrince
0

#17 Jag tror inte det är lika mycket för pengarnas skull som pga tradition. Konservatia engelmän. "Man har alltid gjort så". För dom får oftast mycket sämre pris på ett föl som säljs på auktion än om dom säljs hemifrån.

QALM
0

Visst vänjer många av för "att man ska göra det". Jag har avlat i en massa år och hade någon låtit sitt föl gå med mamma längre än 6 månader för 20 år sedan så hade det varit en oseriös uppfödare.

Ingen tänkte överhuvud taget på hur sto och föl tog det hela. Men som tur är har vi börjat tänka lite längre! Allt utvecklas och även våran hästhållning.

Därför är det så viktigt att få människor att tänka till och inte bara göra som "alla andra"

Man ska vänja av om stoet på något sätt tar skada av att ha föl vid sidan och då göra det så smidigt som möjligt.

Lorita
1

Som köpare kan man också ställa krav, man tar inte hem yngre föl än 8 månader (fyllda) det för att vara säker på att fölet får dom där viktiga extra månaderna med trygghet.

Det har ju sett en förändring hos katter och hundar, så varför kan inte hästköpare måna om fölets bästa Flört

Lindbygarden
0

#38 Ja det bästa vore väl om fölen for till sina nya ägare på våren då de ska fylla ett år. Även om mamma inte är dräktig igen så kan ju fölen gå så länge som de i naturen skulle fått göra.

Dock kommer jag om jag inte har dräktigt igen och får hingstföl att vänja av vid 7-8 månaders ålder, märker man att de klättar så bör man nog ta bort om inte annat så att den lille inte blir sparkad. Just för säkerhets skull.. har också "hört" om småpojkar som lyckats få ston dräktiga. Även om jag tror att de i första hand försöker med ston som ej är deras mödrar.

Vår hingståring har aldrig rest sig mot sin mamma eller busar inte ens häftigt, mamma är mycket bestämd med att det inte är ok.

Lorita
0

7 månader är förtidigt, 8-9 det är mer lagom då hinner fölet mogna, jag tycker det är jätte synd att djuskyddslagen är så vek.

Lindbygarden
0

Man får nog anpassa efter när intresse för stona finns. Vaknar de inte och stona inte är i brunst så är det ju lugnt.

Lorita
0

#41 dom betäcker inte vid sjumånader, så varför förstör så mycket för fölets framtid

WinterPrince
0

finns det studier som visar att fölen tar skada av att vänjas av tidigt? Visst kan dom bli stressade just vid seperationen, men i långa loppet?

Lorita
0

#43 ja det gör det, inga jag kan hänvisa till direkt här och nu men mycket talar för att man ska vänta tills dom är minst 8 månader

exitingsvillemo
0

#42 det vet man aldrig. Som ngn redan skrivit så blir hingstar könmogna vid olika åldrar. Dina hingstar kanske har tagit längre tid på sig, vad vet jag.

Min hingstunge började rida sin mamma när han bara var 3 månader, visst inget allvarligt i det, men som sagt, hur länge vågar man vänta?

Jag är för att ha fölisarna hos mamma så länge det går, stona kan vara kvar upp till året. Men hingstar som tidigt börjar resa sig mot morsan väljer jag att ta bort innan det sker en olycka.

Min är 9 månader nu och står utan mamma nattetid. Jag märker även att han har vuxit som individ sedan vi började vänja av.

Förskräckligt när man ser annonser på 5månaders föl till salu.

Men en 7-8 månaders skulle jag kuna tänka mig att köpa. Det beror ju helt på individen. Vissa mognar senare än andra. En fölunge kanske behöver mamma i ett helt år, medans andra föl bara diar 6 månader och sen slutar på egen hand.

Lorita
0

Nej, mina har inte blivit hingstar sent och sätter man 8 månader som gräns då kommer det bli knappt 8 månader för många, sätter man 7 månader som gräns då blir det risk för att man är nära 6 månader.

8 månder tycker jag att man som seriös köpare ska ha som min, själv vill jag ha mina föl betydligt längre med sin mamma.

Risken för inavel är så liten, däremot så finns en ökad risk om många ston med många föl går ihop Flört

Ahnna
0

#46 Den senaste forskningen pekar till och med på att 10 månader är minimum för fölens bästa. De behöver enzymerna i mjölken tills dess. Men ser man sin hingstunge betäcka morsan så är det ju inte så mycket att snacka om, då måste man ju börja vänja av.

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Jag vet ett hingstföl som betäckte sin mamma. Han vandes av vid 6,5 månaders ålder, pga av mamma var HELT uttuttad. Trots det blev hon dräktig. Ägarna hade inte en aning, skickade stoet på betäckning året efter (till ett stuteri där jag jobbade då) men ingen brunst, så stoet fick åka hem. Sent på hösten ringde stoägarna och sa att de fått ett föl.
Nej, det fanns ingen annan hingst stoet hade gått med, fölet VAR pappan.
Jag har jobbat på ett ställe där fölen föddes väldigt tidigt, och vandes av vid 4,5 månader, för att mammorna skulle vara på ridläger. De fölungarna blev också hästar! Bland dom finns vinnare av kvalitétsbedömningar, hopp och dressyrhästar, lektionshästar, familjehästar, ja, dom tog ingen större skada!! Fördelen där var att fölen hela tiden var i grupp och de hade alltid en äldre häst hos sig som "barnvakt".

Lindbygarden
0

Jag satt ålder då jag isf skulle börja vänja av.. Det tar ju lite tid innan de är avvanda helt.

Men inget är hugget i sten, nu är hon en rätt sträng mamma så vi får se om hon ens tillåter den typen av beteende om hon inte högbbrunstar.

Nu är det ju inget bekymmer för min del då tanken är att hon ska betäckas om. Får vi ett stoföl i år så skulle vi eventuellt kunna tänka oss ett viloår så jag får lite tid och se hur den äldste utvecklas.

gejsa
0

Tror nog också att det beror på hur snäll mamma stoet är.

Som tex Sorro, han vågade aldrig hoppa upp på sin mamma. Då sa hon bestämt ifrån och han fick vackert finna sig i det.

QALM
1

#48 Jag hoppas inte att du tycker att det är okey att vänja av vid 4,5 månaders ålder bara för att du sätt att dom blivit "hästar" dom med! Alla föl överlever även utan en mamma, men hur blir dom socialt? Hur många tror du lägger sig till med nervösa beteenden? Det är fruktansvärt många men visst överlever dom. Det är dom hästarna som i sitt liv ofta kommer att byta ägare för dom är "dumma i huvudet"

Om du räknar prestation som tecken på att en häst är bra uppfödd så har du helt fel. Det är lydnad inte välmående!

Om man inte kan låta sina ston gå med fölen för att dom ska vara med på ett ridläger så ska man inte föda upp hästar! För då går pengarna föra hästarnas välmående.

[Teddy]
0

#51 DÅ tyckte jag det, men nu går det inte till så på ridlägret heller, så all utveckling går väl framåt.
Jag tror inte att större % av dessa hästar blev "dumma i huvudet", som du säger, än traditionellt uppfödda hästar. Som jag skrev så levde dessa föl i flock, med äldre häst som barnvakt.
Nervösa beteenden såg jag inte, de flesta hästarna bodde kvar tills dom blev inridna som treåringar. De var alla trevliga, sociala och lätthanterliga hästar.

QALM
0

Det är sorgligt om utveckling skulle betyda att vi bara ska tänka på pengar och inte på hästens bästa.

Tur iallafall att dom hade en vuxen häst att ty sig till!

[Teddy]
0

#53 Vad menar du med att Utveckling skulle betyda att vi bara ska tänka på pengar och inte på hästens bästa.  ???? Det var ju liksom tvärtom jag skrev.

exitingsvillemo
0

#46 även om risken är liten så finns den där. Det finns andra sätt att socialisera unghingstar.

Min fölunge tyckte det var skittråkigt att bara gå med morsan. En fölunge och speciellt ett hingstföl, behöver andra kamrater att leka med. När han istället fick gå med unghingsten blev han from som ett lamm igen.

QALM
0

#54 Du skriver att fölen vänjs av från sina mammor för att dom skulle vara med på ett ridläger. Då kan inte fölen gå med sina mammor för att dom ska tjäna pengar.

När man betäcker att sto ska man planera in noga att stona kan gå med sina föl tills dom är mogna nog att vänjas av. Om man har andra planer för sitt sto ska man inte betäcka henne.

Vi har tagit upp hur dåligt det är för fölet att vänjas av tidigt. Det är även mycket stessande för stoet att bli av med sitt föl för tidigt.