Fårskinnspad/gelepad
Min gammel pojke har i vanliga fall en gelepad under sadeln. Nu har jag köpt en fårskinnspad och visst är det väl så att den ena padden utesluter den andra?
/Snuan

Gelepadden dämpar slag och tryck från sadeln. Fårskinnspadden gör så att det blir en mjukare övergång till bogen, är som en extra muskelmassa till hästen, dvs den ges möjlighet till att bygga muskler och den hindrar guppning av sadeln, dvs om den är ngt för vid. Om man har en hoppsadeln så ska man alltid ha en fårskinnspadd, den lyfter då upp stoppningen som ligger mot bogen och hästen får mer bogfrihet samt att den "knuffar" tillbax sadeln snabber i landningen så inte all vikt ligger mot bogen för länge.
Det finns fårskinnspaddar med gele i. Men att använda en gelepadd samtidigt som en fårskinnspadd är inget jag skulle använda, då använder jag fårskinnspadden.
Jag har både gelpadd och fårskinnspadd på samma gång! :P Det funkar kanonbra!

Varför har du det? Nyfiken =) Jag tycker man kommer så långt i från hästen
Fårskinnspadd har jag för det är snyggt, okej, tyck vad du vill om det :P Men jag frågade min sadelutprovare och han sa att det blev ingen större skillnad. Och Schess (hästen, då :P) blir jättespänd utan och öm i ryggen, så jag köpte en och la under fårskinnspadden mellan den och schabraket och sen dess går han som en klocka :D Så det är därför :P

ok. Men köp en med inbygd gele då, då borde du komma närmare hästen så får du bättre kontakt med den.
Finns det? Då ska jag göra det :) Lite jobbigt att hålla reda på gelpadden för dne glider ut när man bär sadeln :P
Oki, två bud
Fler åsikter??
Det hela beror ju på varför du har paddarna och om du värkligen har en så pass vid sadel så att du får plats med någondera utav dem under din sadel…
Så: Passar din sadel? och: Varför har du dem?
#8, vem frågar du?
#9 Trådskaparen som funderar på att rida med ena eller bägge. - Men vem som helst som är intresserad kan ju svara :)
För att rida med en padd under sadeln måste man till att börja med ha en sadel som inte passar hästen helt - den måste vara för vid för hästen. Sitter den bra på hästen och du klämmer in en padd får du en för trång sadel som klämmer. Klämmer du in en padd under sadeln på en för vid sadel borde du även vara medvetten om vad du förlorar… - Bla känsligheten och om det är en tjock padd: delvis formen på sadeln-
#10 För att rida med en padd under sadeln måste man till att börja med ha en sadel som inte passar hästen helt - den måste vara för vid för hästen.
det där tycker inte jag stämmer. En sadel bör passa hästen även om man har en pad under den.
om sadeln är för vid så är den fortfarande för vid fast du har en pad under
Min utprovare sa att det gick helt okej om jag hade paddar under min sadel :) Skulle inte bli så stor skillnad.
#11 Får omformulera.
En sadel som passar hästen och sitter bra får man inte plats med någon fårskinnspadd inunder, sadeln kommer då få för lite utrymme, klämma och desutom hamna i felläge ovanpå.
För att man alltså ska kunna ha en padd utan att det blir fel, måste man ha en sadel som är för vid.
Vad en tjock padd gör är att den fyller ut utrymmet där hästen inte räcker till till sadeln.
Sedan måste sadeln passa i andra aspekter, så som form, mankfrihet, längd på sadeln, plats för bogbladen osv. Att tänka på med en fet padd så¨som en riktig fårskinnspadd är att den även fyller ut och för att en sadeln med böjd bom blir aningen rakare och en sadel gjord för runda hästar utöver bröstkorgen blir lite rakare även i den formen…

Fårskinnspadden lyfter upp sadeln i samma mån som den bli "trängre" som ni kallar det, men när den lyfter upp sadeln så fungerar det så att sadeln blir ju vidare längre ner dvs även om sadeln passar perfekt innan så passar den lika bra sen med fårskinnspadden. Usch svårt att förklara
#14 Hur får du ihop det??? Hur du än gör så får du en för trång sadel och en sadel som ligger ovanpå hästen.
Hur fasiken får du det att sadeln blir vidare längre ner? En sadel är alltid detsamma mått på, det är ett fast föremål…
#8 Sadel med tillhörande gelpad följde med hästen. Har aldrig i frågasatt varför tidigare ägaren användt pad på honom. Så av den anledningen har jag fortsatt att använda gelpadden.
Är ingen expert på sadlar och hur dom ska ligga osv. Men i mitt tycke ligger den bra och klämmer inte fast gelpadden är där.
Nu var kanske inte min ursprungliga tanke att jag skulle rida med bägge. Utan att jag med gott samvete kunde ta bort gelpadden och ersätta den med fårskinnspadden. Men när jag läste inlägg #1 ser jag att dom har lite olika funktion. Så nu är jag lite rådvill igen…
#16 Isåfall skulle jag börja med att låta en BRA sadelmakare kolla hästen och sadeln så att den faktiskt sitter bra.

Koppjärnen på en sadel blir vidare ju längre ner på dom man kommer, padden lufter upp sadeln och ioch med det blir det mer plats mellan koppjärnen. Självklart ska koppjärnen (liksom resten av sadeln) passa hästen och följa hästens form.
Men då får du en sadel som ligger för högt upp om du följer den teorien, eftersom du då lyfter sadeln, en sadel som ligger ovanpå hästen, vilket jag knappast tror du vill ha.
Finns ju en anledning till att man har en bomstorlek, annars skulle man lika gärna kunna ha en annan.
Sedan är det fortfarande som så att om du bara lägger i fårskinnspadden så får du effekten du pratar om, att sadeln hamnar längre ner på bommen och hamnar mer ovanpå. Men du måste komma ihåg att det ska komma en vikt, ryttaren, på det hela, och den kommer trycka ner den för smala bommen så att det klämmer hur som helst.