Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3845 ggr
RubHel
0

Finns det en chans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det nästan helt beslutat att jag ska sälja Astra och ta hem en ponny.
Men den stora frågan är - VEM är intresserad av en liten storhäst som är under igångsättning och med den problemhistorik som förföljer henne? Det är ju inte ens säkert att hon kommer hålla som ridhäst i slutändan ändå.

Det jag har tänkt mig är att nån med kunskap och tålamod kommer klara av att fortsätta bygga upp Astra så hon får en stadig grund. Nån som kan arbeta henne framåt - neråt.

Har man tur så har man i till slut en kanonhäst för nästan inga pengar alls! I värsta fall har man världens mysigaste promenad/skogshäst.

Finns det människor som seriörst vågar ta den chansen?

RubHel
0

Kan ju tillägga att anledningen till att jag säljer och inte själv ser efter om hon kommer hålla, är för att det börjar blir redigt svårt att hitta motivationen att fortsätta träna henne för att sen kanske se att hon inte håller när jag redan har hållt på i över ett år.

[Angel88]
0

kan du berätta vad det är som e fel på henne??. hon e enormt fin. e hon halt??, ryggproblem??. vad e det för ridning hon ej håller för??, träning, tävling??. ja letar efter en häst som ja kan ta enklare tränings pass, eller lellan hårda på ban 1-2 ggr veckan, resten lufsa runt och ha mysigt i skogen… kanske någon en staka lättare tävling, för mitt behovs skull. e ingen tävlings människa, har lite skräck inför att hoppa eller rida en dresyr prov med massa människor gloende på mig…

men det beror ju på va de e med henne och vad hon kostar…

RubHel
0

Vi åkte in till kliniken med Astra för ett år sen för att kolla upp hennes rygg då hon under ett par månader hade ömmade väldigt mycket.

De på kliniken sa att problemet kom från benen och de kom fram till att hon hade artros i båda bak och kotledsinflammation i  höger bak och vänster fram (hade mellan 1½-½ grads hälta på olika ben)

Efter ett par turer in och ut på kliniken hände inget. Hon svarade på medicinerna först, för att sen bli sämre igen + att hältan flyttade  runt sig (varierade mellan ½-1 grad då). Till slut tyckte inte veterinären att det fanns så mycket mer att göra utan tyckte vi skulle fundera på att t-märka eller avliva.

Astra fick då stå i några månader i hage bara och i december-08 åkte vi till en annan klinik för att kolla upp henne där för att få en second opinion. Där sa dom att dom kunde inte alls se några problem med benen utan att problemet faktiskt satt i ryggen. Det kunde ha varit benen från början, men att de kanske hade lyckats behandla det + att vilan hade hjälpt, det var svårt att säga.

Det enda dom sa där var att hon visade litegrann på böjprovet i båda bak, men att det inte var något att oroa sig för.

Dom röntgade ryggen och kunde inte se något speciellt, möjligtvis att vissa kotor kanske låg lite nära varandra. Men när hon har byggt upp ryggmuskler så skulle det inte vara några problem.

Blev ordinerad tömkörning (framåt-neråt form) och skogspromenader.

På återbesöket för 1½ vecka sen (5 veckor efter förra besöket) såg  dom en klar förbättring och att jag skulle fortsätta med samma träning.

Ska ringa tillbaka om 2 veckor och berätta hur det går och sen utifrån det ska vi se när det är dags att sitta upp i sadeln och arbeta från ryggen.

Enda lösningen på hennes ryggproblem är att få henne att arbeta i en korrekt form och bygga upp de rätta musklerna.

Om hon håller eller inte i slutändan vet jag inte. Men jag tror att med tålamod och rätt träning så kommer hon åtminstone klara av rätt normal träning.

stall-harmoni
0

tro det kan gå. beror ju på vad felet är på henne????

[Angel88]
0

hmm.. va synd. vågar inte ta på mig ett så stort ansvar.

ja e för det första urusel på att tömköra, och jag menar värkligen urusel. sedan kan ja inte arbeta en häst hela tiden iform än, det kommer ju bli bättre med en tränare och tid, men det tar ju ett tag…. hon e annars en otroligt fin häst. men varför inte ha henne som sälskap, avel?? det borde hon väl fungera som??. vad hadde du tängt dig för pris?. vad kostar dessa undersökningar??.. det kan inte vara så att du haft en för trång sadel??.

Har ni tästar värmebehandling??, laser, kiropraktor, massage, simmning??

RubHel
0

#5 Har inte bestämt mig för något pris ännu.

Avel vill jag nog inte att hon ska gå till i och med att hon har problem med ryggen, känns som en onödig påfrestning. Såvida hon inte blir bra först.

Har inte testat några alternativa behandlingar förutom ET, men det var innan jag åkte till klinik med henne.

Vad som har gett henne dessa problem vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är mitt fel - att jag inte kunde rida henne rätt. Som tur är har jag lärt mig oerhört mycket mer inom ridning sen jag köpte henne för 2 år sen.

Sadeln ligger inte bra nu för hon är lite för fet, men ligger rätt bra annars. Men har tänkt ta ut sadelutprovare innan jag ska börja rida henne igen.

[Angel88]
0

tästa en bomlös, vet en häst ja va å tittade på, dom kunde nästan inte rida henne, den hade fått problem med ryggen och benen så bytte dom sadlen till en bomlös och problemen va borta, ryggkanalen mellan bossarna hade varit för smal på hennes sadel och tryckt på ryggraden antagligen..

nu e hästen hur fin som hälst, e lite sur vid sadlingen, men annars jätte glad

[Angel88]
0

hur stor e hon??. och hur gammal

Pheobe
0

Av ovanstående att döma tycker inte jag att du ska sälja hästen. Den har faktiskt inget värde. Tyvärr. Den som tar henne kommer kanske behandla henne helt fel sånt vet man ju aldrig. Jag skulle vara orolig för att någon förstör henne ännu mer.

[Angel88]
0

man kan ju ha henne som enbart sälskap ett bra tag först sedan börga samma träning som nu, att stärka ryggen.

men visst hon kan inte kosta mycket, efter som d e ett stort OM på henne… men vore synd om dom behövde avliva henne… sälskap kan hon ju gå som..

RubHel
0

Nej, hon kommer isånnafall inte kosta mycket.

Sällskap funkar hon nog kanonbra som. Hon verkar inte besväras av att bara gå i hage. Hon verkar snarare tycka det är väldigt skönt :P

[Angel88]
0

kan ju fundera på det… har ju lite fördelar när ja har två fälltryttare som äger stallet ja hyr plats i…

hon e ju otroligt fin…

Ledin
0

om jag fattar det hela rätt så kan man ju T-märka=få ut en del på försäkringen sen sälja henne som sälskap alt non som fattar att man kan bygga henne då få en bra hel promenad häst. Men du ska någ säga till om isf att avel är inget o räkna med då hon har ryggont. Det är det första nån kanske tänker på ett billigt sto=föl. Synd att du funderar på sälja henne nu när hon har svarat så bra på träningen

Yessica
0

Vad tråkigt Rubi! :( Jag tror det är svårt att hitta en ägare som har tid och lust att ta sig igenom allt detta också. Det kanske blir halvdant och så börjar allt om igen? Säger som #9 jag skulle också vara rädd att någon förstör henne ännu mera.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

gejsa
0

Det är så svårt att hitta rätt ägare till en frisk häst. Just nu är det nästan helt stopp på försäljning pga krisen osv. Ser att samma kommer ut hela tiden precis som min Sorro gör. Så hitta någon som vill ta hand om en redan sjuk häst är nog tyvärr väldigt svårt. Sällskapshäst tar man nog en billigare variant också. Jag menar någon som inte kostar så mycket i mat.

Försök isf hellre med fodervärd där du har kontrollen och kan hämta hem eller i värsta fall avliva när du tycker det är dags.

Molla
0

Tror också att fodervärd är ett bra alternativ. Någon "får" en häst och du kan ta en annan. Som sagt har inte alla pengar just nu, så en foderhäst kan väl inte vara sååå svårt att få iväg?

Johanna
0

vad tråkigt!

men tror ni att ngn som ska ha en foderhäst verkligen vill ha en "sjuk" häst?
jag menar, om jag skulle ta en häst på foder så skulle det ju inte va ngn jag inte kan använda, o ev måste betala veterinärbesök för osv osv.. det kostar ju att ha en foderhäst oxå… ofta dom som tar foderhästar vill ju använda dom till ex ridning lr avel…

sälja väldigt billigt lr skänka bort till ett bra hem som sällskaps häst, fast m möjlighet att ev bli en ridhäst kanske funkar?…

Johanna
0

såklart att det kan bli vetbesök osv med en frisk häst oxå, men ni fattar va jag menar ;)

om hon blir halt kan det ju kanske va svårt att avgöra om det är pga tidigare problem lr nya problem, o då oxå tjafs om vem som ska betala vad osv…

Molla
0

Ja, tänkte mer om ägaren står för vet besök på gamla skadan. Men som du skrev, svårt att dela på vad som är ev nya och gamla skador…
Finns det många annonser om foderhästar ute nu? Tänkte att det kanske finns jättemånga som vill ha häst men inte har råd att köpa… Du får komma på en bra deal ex där man skriver in köpesumman om det ev leder till köp senare, ett kraftigt reducerat pris… eller nåt. Svårt! Synd att näst intill skänka när hon lika gärna kan bli bra…

Johanna
0

jo, fast jag tror ändå inte att även om man inte har råd att köpa häst, så tar man istället en häst som kanske aldrig blir frisk bara för att man vill ha en häst…

jo, fast man kan ju vända på det oxå… hon kanske aldrig blir bra.

vi hade väl ganska bra förhoppningar att min kille skulle blitt bra när han visade sej ohalt efter 1år.. men efter 3mån till så blev han urdålig o det va bara att avliva… tyvärr så vet man ju aldrig, men det jag tror är att det blir svårt att både sälja o låna ut på foder en icke hel häst… speciellt om man inte kan ta föl på dom, annars blir man ju rätt lätt av m ston

Johanna
0

jo, fast jag tror ändå inte att även om man inte har råd att köpa häst, så tar man istället en häst som kanske aldrig blir frisk bara för att man vill ha en häst…

jo, fast man kan ju vända på det oxå… hon kanske aldrig blir bra.

vi hade väl ganska bra förhoppningar att min kille skulle blitt bra när han visade sej ohalt efter 1år.. men efter 3mån till så blev han urdålig o det va bara att avliva… tyvärr så vet man ju aldrig, men det jag tror är att det blir svårt att både sälja o låna ut på foder en icke hel häst… speciellt om man inte kan ta föl på dom, annars blir man ju rätt lätt av m ston

hade ju varit annat om vet hade sagt att hon till 100% kommer bli bra, men att det kommer ta ca 1år…

men som jag fattat det nu så vet man inte alls?.. lr jag kanske har fel… ber om ursäkt isåfall…

Molla
0

Ja, det kan ju bli åt båda håll. Lycka till iaf! =)

Lorita
0

RubHel, är det så att du inte själv orkar ta beslutet att låta henne åka till dom "ständigt gröna ängarna"?

Om du inte kan ha henne kvar pågrund av skadan och hon inte kan gå i avel, då kanske du ändå måste orka att låta henne somna.

Säljer du henne så är risken stor att hon kommera att byta ägare flera gånger och pågrund av hennes färg är risken också stor att någon kommer ta föl på henne.

Om prognosen är så dålig på henne så måste hon ju bli utdömd och som hästägare måste man ta sitt ansvar och säga, nu ska hästen få slippa att ha ont.

Det är svårt och tungt jag vet, men alternativet är tyngre för hästen och risken är stor att hon efter några ägar byten sätts igång igen i en träning som hon inte orkar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Angel88]
0

alternativ är ju att kastrera henne eller sterilisera henne, och sedan att du har henne som sälskap… och t märkerhenne

Molla
0

Kan du inte fråga vet om h*n tror att hon är smärtfri i hagen? Har du pratat med vet om att ta föl på henne, kanske den extra belastningen inte gör någon skada.

Vi har avelsston som inte skulle hålla för ridning men som absolut inte har ont av att stå med föl. Men visserligen har nog inte de damerna haft ryggproblem från början.

Ledin
0

men hon svarar ju bra på bahandligen så gröna ävnarna bör ju avaktas lite men visst ta en riktig funderare och prata med vetrinären vad dom tror om henne gärna prata med fler än 1 vetrinär.

Lorita
0

som ägare bör man behandla färdigt innan man sickar hästen vidare till någon annan, varje ägar byta är en risk för en häst. Risken är också stor att efter ett par ägarbyten så "glömmer" man den gamla skadan och hästen sätts igång och rids för hårt och blir dålig igen.

Som hästägare måste man ta ansvar fullt ut, tror man inte att hästen blir frisk eller kan gå i avel så bör man fundera på dom "evigt  gröna ängarna"

Johanna
0

jag är villig att hålla med Lorita…

självklart är det rätt att få en 2:a chans…men som hon skriver… den kan hamna fel.. är väl säkert såna här hästar som hamnar hos såna som Linda Larsell….

hästen lider ju inte när det är avlivad… o jag skulle nog ha svårt att sälja min "sjuka" häst o inte alls veta om personen som köpte den tog hand om den på rätt sätt, om det mådde bra, hade ont osv osv..

sen förstår jag att motivationen tryter… det gjorde den för mej när Plutten va sjuk så länge oxå…

Molla
0

Jag tycker t märkning och till avel skulle vara det bästa, om vet säger att hon håller för det! =)

lisette
0

jag lägger mig i. hennes problem, det är inget ärftligt?

Peppe
0

tänker samma som #30, är det ärftligt problemen hon har? hon kanske bara har fått en dålig uppväxt som förstört hennes kropp, men att hennes gener fortfarande är "friska" sas.. känns ju som att ingen riktigt vet vad som är fel?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Hon har inte fått diagnosen kissing spines?? Det är nämligen viktigt att veta att hon inte har det om du skulle sälja henne..

Problemet med att sälja henne eller låna ut henne är att det kan locka de som inte har pengar att behandla henne och inte heller kunskapen att ta hand om henne…

MKT svår sits du hamnat i..

sen vem vill ta en häst på foder och betala för den om de inte kan rida den? Sällskapshäst ja då tar man kanske hellre en shetland som inte alls kostar mycket att hålla..

MEN det finns många hästar som har ont i ryggen av olika anledningar, det finns de som har ngt tätt också men har hon fått diagnosen kissing spines så ska man inte avla på dem då det är ärftligt…

Har hon KS borde det gå att dömma ut henne och få t-märka.. då får du ut del av försäkringsbeloppet..

Synd att ni inte  fanns lite närmare för mitt avelssto går ensamt så hon skulle kunnat gå ihop med henne..

Angående hältorna så är det inte alls konstigt då ryggproblem kan ge vandrade hältor..

Hon har inga förändringar i sina ben på röntgen?

Lindbygarden
0

Sitter här och klurar..

'Atros ska inte gå att behandla bort då det är förändringar i leden som syns på röntgen..

Hittade klinik II inga förändringar?

För om hon har atros så är det som övriga säger lika bra att du låter henne somna nu än att riskera att hon får vandra runtRynkar på näsan

Lindbygarden
0

Sitter här och klurar..

'Artros ska inte gå att behandla bort då det är förändringar i leden som syns på röntgen..

Hittade klinik II inga förändringar?

För om hon har artros så är det som övriga säger lika bra att du låter henne somna nu än att riskera att hon får vandra runtRynkar på näsan

LinneaG
0

#32 - Mitt sto har k-s och hon är godkänd för avel, är t-märkt men vet har inte sagt att k-r är ärftligt.

RubHel - Mitt erbjudande finns fortfarande kvar. :)

Lorita
0

kissing spines, det skulle jag aldrig avla på, det är alldeles för allvarligt. Ärftligt är det också.

LinneaG
0

#36 - Hon har fått två föl och de är fullt friska.

Lindbygarden
0

#37 är de röntgade?

Vad jag har hört så ska man absolut inte avla på KS och jag personligen skulle inte köpa en unge efter en KS häst..

Självklart kan hon nedärva det likväl som det som är positivt kan nedärvas..

Du får gärna PMa mig RubHel

Lorita
0

#37 knabstrupper då tar vi dom ur avel, sen om du vill ta risker det är upp till dig och framtida hästköpare. Du säger att fölen är friska, kollade på klinik? Och dom bär inte genen vidare och ge defekten till kommande generationer, det räcker tyvärr inte med att avkomman blir frisk den ska inte heller vara anlagsbärare.

Defekt häst tar man ur avel om skadan är ärftlig och det är kissing spines.

Lindbygarden
0

#39 Håller helt med dig! Varför avla på defekta hästar?

LinneaG
0

#39 - Är inte jag som avlat på henne, utan är hennes uppfödare. Tyckte bara att det var lite konstigt eftersom hon är godkänd för avel då hon såldes som avelsto.
Men då ska jag verkligen tänka på det, hade ju faktiskt tänkt betäcka henne i sommar, då blir det inget av det. Tack för infon :)

[Angel88]
0

jag har faktigst sett flera anonser där det står att hästen har KS men e avels godkänd endå….

visste då inte va det va för en sjukdom

Lorita
0

Att hästen är premierad = avelsgodkänd (det blir dom normalt när dom är tre), det är inte samma sak som att man ska avla.

Det är ju bara en bedömning utseende och steg, sen om hästen, sto som hingst visar sig ha en ärftlig defekt så tar man den ur avel om man är seriös.

Är man inte seriös i sin avel så tutar man och kör och för defekten vidare så fler generationer får lida.

lisette
0

jag tror faktiskt det bästa är om du kan ta bort henne. det finns så många sällskapshästar redan och om någon tar föl på henne, vem vet om fölet blir friskt?

Lorita
0

#44 Nu har väll inte Astra kissing spines, är skadan rid relaterad så är det ju inte ärftligt.

Har hästen kissing spines, då tycker jag man ska ta bort den och absolut inte ha den i avel.

lisette
0

men är det konstaterat då? det kan väl finnas andra saker som de inte hittat som är ärftligt?

jag tycker det är onödigt att riskera ett föl som kanske drabbas av samma problem som henne. även om jag tycker astra är otroligt läcker och det hade varit synd om fallet blir avlivning.

Lorita
0

#46 jag kan hålla med dig, det kan ju vara så att hon har ett exteriört fel som gör henne mindre lämpad till ridning. (nu spekulerar jag då jag inte sett hästen)

Om man har en häst som inte håller för riding så finns det två möjliga orsaker, felbehandling/ridning eller ärftliga fel eller extriöra fel, dom två senaste måste uteslutas innan man sätter ett trasigt sto i avel.

det är lika seriös avel att låta bli att sätta en häst i avel som att använda en häst i avel, om beslutet är genomtänkt. Tyvärr sker mycket avel idag av rent egoistiska skäl inte för att föra djuret häst framåt.

gejsa
0

#47# Om jag ska gissa så tror jag inte det är ärftligt. Utan hästen har fått fel foderstat ev för lite eller inga alls mineralet bl a.

Dom flesta här vet ju vart denna häst är uppväxt. :(

Lindbygarden
0

Tyvärr håller väldigt många hästar inte för ridning.. Men jag tror någonstans att det beror väldigt mycket på hur de är uppfödda, ridning etc och inte på exteriör.

Som jag ser det rör hon sig med väldigt mycket bakben och hon arbetar väldigt mycket genom hasen så jag har svårt att tro att hon har artros då det är mycket smärtsamt samt på långsikt ger en stel led.. den blir alltså förbenad och andra leder får ta över..

Lorita
0

#49 mycket hänger på exteriören, vinklar på ben, form, längd på rygg är helt avgörande för om hästen kommer att hålla eller inte.

Om exteriören inte är viktig, då kan man ju lägga ner det där med kvalitets avel.

Om vinklarna är fel på benen på en häst då belastas lederna onödigt hårt = hästen kommer inte att hålla.

Därför ska man vara extra försiktig när man sätter en häst som inte håller för ridning i avel, så man inte för vidare defekter.

Sen går många hästar sönder pågrund av okunnighet eller för att den blir pressad för hårt. Många vill ju så mycket med sina unga hästar och dom väntar inte tills dom är färdigutvecklade innan dom stora kraven kommer.

gejsa
0

#49# och #50# tror nog att det är 50/50 procents chans till både ock. Men jag tror mer på uppfödningen.

Vilken månad är hästen född RubHel?

Lorita
0

#51 mitt inlägga #51 rörde avel överlag, jag tycker nämligen Astra ser trevlig ut dom bilder jag sett. Utan vad jag vill varna för det är att sätta en häst i avel som inte håller måttet, bara för att den ska få leva. Då för man ju över stoets dåliga egenskaper till kommande generationer.

Är ett sto korrekt byggd och inte har några ärftliga defekter, då kan ju fölboxen vara ett alternativ.

Nu vill ju inte Ruhell att hon ska gå i avel och då tycker jag bara att det finns ett alternativ för hästen och det är de "evigt gröna ägarna"

Ledin
0

#27 du har rätt i det där, men visst om hon inte lider då kan det gå som sällskap men då ska hon inte ha ont heller. o en stor häst är svårt att få ut som sällskap finns ju mängder med friska hästar som slussas ut. jaja jag hoppas du tar dig en stor funderare hoppet finns ju att hon skulle bli frisk i ryggen

gejsa
0

#52# Ja, jag menar också så. Eftersom jag tror mer på uppfödningen så är det ju inte ärftligt. Då kan hästen gå till avel.

Lindbygarden
0

#50 Absolut men idag brister det i många led när det gäller utfodring och utbildning av de unga hästarna.. men det är en helt annan diskussion:o)

tessa
0

Jag hinner inte läsa hela tråden men vill bara säga att det FINNS folk som kan tänka sig att ta hand om "icke 100 %-igt friska" hästar och ta väl hand om dem, utan "baktanke" eller "vinstsyfte".

Jag må vara lite knäpp, men min Eneldo är ett praktexempel på en häst som får leva efter sina egna förutsättningar (promenadhäst) utan krav på sig att bli bättre. Han lever livets glada dagar och aktiveras på andra sätt än enbart ridning och han mår gott av det! Vissa hästar trivs inte med en lugnare tillvaro eller mår dåligt av sin skada/sjukdom men om de fungerar och inte har ont - så kan de få ett nog så skönt liv utanför ridsporten.

Så jag tycker att det är synd att många väljer att avliva sin häst därför att de är rädda att ingen vill ta hand om deras häst, efter dess kanske begränsade förutsättningar. Visst att det kan vara SVÅRT att finna den rätta - men jag är övertygad om att dessa själar finns i vårt avlånga land… Det kan vara väl värt ett försök!

Att jag sedan är ett fattiglapp, och i mångas ögon korkad som har mina hästar uppstallade, med samma kostnader som för en tränings/tävlingshäst må så vara.. När jag en solig dag, får min lilla gård, - ska pållarna, och i synnerhet Eneldo få leva arabens glada dagar, i lugn och ro - utan folks åsikter om hans vara eller icke vara :)

gejsa
0

Ja, du är snäll du Tessa. Skrattande

Vi gamlingar här på ridsport vet ju om historien om
Eneldo.

Är han inte helt bra så du kan rida som vanligt alltså?

tessa
0

#57: haha menade inte att jag på något sätt är "speciell", ville bara föra fram att det troligtvis finns folk som vill och kan ta sig an sådana hästar och erbjuda dem kärleksfulla hem.

Ja just det, ni "gamlingar" bidrog ju dessutom till att jag nu har min vite prins ;)

Ska jag vara ärlig så har jag inte ridit Eneldo såpass ofta/mycket att jag kan svara på den frågan - han har motionerats "sådär lagom mycket" och jag har varit nöjd med det. Sedan har ju Eneldo också haft viloperioder som jag tror har gjort honom gott, han har f.ö mest muppat runt i skogen. - Då blir han taggad och yster, men är alltid lika snäll. Jag har inte haft som avsikt att rida Eneldo "fullt ut", vi hade en jättehärlig och lagom aktiv sommar i somras men har inte haft särskilt goda möjligheter till detta, under vår "mörka" årstid.

Jag har lite halvhjärtat sökt efter medryttare men ännu inte hittat någon bra, men kanske att det blir lättare nu när jag flyttar närmre stan och till ett mer "attraktivt" hästområde. Men visst, eftersom jag är väldigt rädd om skrutten och inte vill att någon ska använda honom/se honom som en ridmaskin så ökar ju inte utbudet direkt… =) Men det vore kul att komma igång och dessutom ha lite ridsällskap. - Yrla och Eneldo trivs ju bra tillsammans.

Jag tror att Eneldo trivs bra med sin tillvaro, där han får göra lite av varje. Med tillgång till ridhus, tänker jag börja med att jobba honom mycket från marken - han är duktig och samarbetsvillig, så det är både roligt och givande för oss båda. Så framöver lär det bli mer av det mesta - i lagom mängd och takt. Eneldo verkar f.ö fräsch, förra vintern hade hästarna problem med mugg och Eneldo fick lätt svullna ben när han stod i box men detta har avtagit. Däremot blev han blockhalt för ca 2 veckor sedan. Hovis var ute och misstänkte hovböld. Sedan blev han snabbt bättre - och det är den enda hälta jag sett av, sedan han kom till mig. Så jag hoppas på många spänstiga år tillsammans.. =)

tessa
0

Ledsen RubHel för trådkapning Skäms

gejsa
0

#58# Jag menar inte heller att du är speciell. Utan att du var snäll menade jag som vågade ta till dig honom. Ja, du vet nog vad jag menade. hihi

Ja med ridhus kan du ju hålla på mer med hästarna även om det är dåligt väder.

Medryttaren och du kan ju rida ut tillsammans jämt så ser du ju om hon rider bra och försiktigt.

ursäkta rubhel. hihi

tessa
0

#60: jag förstår gejsa, tänkte bara förtydliga så att ingen tror att jag tycker detta om mig själv. Ja du förstår… ;)

Vilket långt inlägg jag skrev då - kort och gott tror jag nog att Eneldo skulle kunna fungera som vanlig ridhäst (utan hoppning) om han fick fortsätta vara frisk och kry - med en lång och varsam igångsättning. En sådan har jag ju ännu inte fått till, men gossen fyller bara 11 år i mars så vi har framtiden framför oss =)

Ja, ridhus är guld värt! Jag släpper ju gärna hästarna lösa, tillsammans eller enskilt och tränar dem på detta sätt och då är ju paddock/ridhus guld värt! Sedan jag flyttade från ridskoleområdet så har själva ridningen fått sig en knäck och jag känner att flytten kommer att ge oss, inte minst mig själv en nytändning. Det är nog så viktigt. Dessutom går vi mot ljusare tider… Underbart för den som önskar fler timmar på dygnet ;)

Visst vore det ett bra sätt att ha medryttare. Även om mina föräldrar propagerar för att en medryttare ska ge mig avlastning från hästar och stallgöra - men jag kan ju verkligen inte hålla mig därifrån Oskyldig

LinneaG
0

Hur går det med Astra?

Fridalej
0

Jag tror att det finns folk som är villiga att ta risken och ge henne "en chans". Det är en väldigt fin häst och jag tror att det kan bli kanon.
MEN det gäller då att hitta "rätt" person. Så att det inte blir någon som säljer vidare på en gång eller ger upp.
Vad tror du om att lämna ut henne på foder ett år eller två? Hon får sättas igång och man får se om hon håller. Vi hade ett lettiskt halvblod i stallet som hade varit nyligen friskförklarad när han kom, men han blev bra under de 1½ åren han var här hos sin fodervärd :-) Sen tog ägaren hem honom för några veckor sedan.

(OT men; Lúkas och jag var på kliniken för 1 vecka sen, det gick inte så bra :-( Han är mycket bättre men inte frisk än. Han är helt tokig i hagen och springer och är PIGG i huvudet! Lastningen gick kanoners :-D)

RubHel
0

Astra känns bara bättre och bättre för var dag som går. Har varit tvungen att stå i några dagar förra veckan pga isbana och jag har varit sjuk, och då blir hon genast lite sämre och reagerar mer i ryggen, men så fort hon arbetas igen så blir hon mjuk och fin i ryggen.

Hon rör sig avslappnat och har börjat få riktigt fin gung i ryggen. Det är nog snart dags att börja rida henne.

RubHel
0

*smyger in en liten gosbild från 8/2* Oskyldig

[Angel88]
0

#65 gillar din fägr på astra. har oxå ett sådant träns till min häst, vist e det fint Skrattande.

jag har typ all min utrustning i rosa hihihihi

gud va kul att det går bätre, här hålls det tassar, tummar och hovar  för er….

LinneaG
0

Va kul att höra! Hoppas att det fortsätter i samma riktning!

Stallmima
0

Läcker häst Skrattande  häftig färg

jn84
0

Vad roligt att det börjar bli bättre!

Men är bilden i #64 tagen nu?

RubHel
0

#69 Den är från 18 januari i år, så den är rätt ny.

Okej, en liiten nedtur till har vi stött på. Igår när Astra kom in var hon varm i vänster kota fram. Hon fick sova med Back on Track paddar under natten och imorse kände stallägaren på benen. Hon tyckte det var mycket bättre och kotorna kändes nästan lika, så hon lade på liniment och lindade innan hon släppte ut. Idag kändes Astra varmare än igår så det blir en dag till med ingen träning och med BoT under natten och lindor imorgon.

Troligtvis har dom lekt rövare i hagen, för stallägarens häst hade också gjort nånting, typ slagit sig på ett eller annat sätt på framsidan av bakbenen. Som om hon hoppat över ett av träden och inte dragit upp benen ordentligt eller något liknande. Men tydligen så brukar dom springa ganska mycket på morgonen/förmiddagen så det är ju sånt som händer.

Maja
0

Men usch, när det blir bättre kommer det något nytt.. Typiskt! Men jag håller tummar och tår för att nedförsbackarna är slut nu och att ni bara klättrar uppåt! =)

jn84
0

#70 Hur sjutton kan ni ha så torr och fin bana? Vår är bara en enda isbana…